Дали снимка от плажа на кандидатка за секретарка ще повлияе върху решението на работодателя? Ако е така, това би било дискриминация, твърдят специалистите по човешки ресурси. Все пак повечето от тях признават, че фотосите от профила могат да въздействат на шефа. И съветват хората, които си търсят работа, да подбират снимките си в мрежата, пиша в. "Стандарт".
Фейсбук е винаги с нас. На шезлонга, на купон, в автобуса. Социалната мрежа вече е част от ежедневието ни. С това са наясно и шефовете на големи компании. Те често прибягват до услугите на социалната мрежа, за да проучат детайлно кандидата за място във фирмата. Все повече се засилва тенденцията фейсбук профилът да бъде проверяван при кандидатстване за работа. За това признаха от фирмите посредници на пазара на труда. Най-често се гледат снимките, които са се поствали в мрежата, коментира Радостина Георгиева от Менпауър пред &quot;Стандарт&quot;. <br /> <br /> Тя обясни, че тази практика е свързване с т.нар. американски начин на мислене. Според експертката фотоси от плажа, купони или екскурзии не би трябвало да са &quot;минус&quot; при кандидатстването за работа. По-скоро с лошо око се гледа на снимки, които по някакъв начин може да са свързани с насилие или агресия, каза Георгиева. Тя смята, че работодателят не отделя много време, за да проучва бъдещия си служител.<br /> <br /> Но такова не е необходимо, защото настройките на фейсбука са такива, че част от снимките се виждат. Разбира се, проучването зависи и от позицията, за която се кандидатства. Колкото е по-висока тя, толкова по детайлно е търсенето, казват специалистите. И съветват хората да са по-внимателни какви снимки си качват в профила. Според Светозар Петров от Джобтайгър сериозните хора, които се занимават с човешки ресурси, не проверяват фейсбук профила на кандидата за работа. Аз като работодател не се интересувам от тези неща, каза той. <br /> <br /> Смята, че е лично право на всеки да слага свои снимки и да прави коментари в мрежата. Значение при кандидатстване биха могли да окажат политически или расистки публикации, е мнението на шефа на Джобтайгър. Той коментира тенденцията шефове да забраняват сърфирането в социалните мрежи на своите служители. Това не зависи от типа бизнес, а от ръководството, каза Петров. Според него има такива шефове, които забраняват влизането във фейсбук на своите служители. Със забрани не се постигат добри резултати, каза още Петров. <br /> <br /> Фейсбук профилът на човека е като стая с кристално чисти прозорци. Всичко се вижда, може да се коментира. Това е мнението на психолога Петър Петров, изразено в дискусия по темата на БНТ. Все пак той смята, че е лична работа какво искаш да поставиш в мрежата и не би трябвало да има значение, ако кандидатстваш за работа. <br /> <br /> Профилът в социалните мрежи не може да бъде лично пространство, смята Ален Попович, маркетинг експерт по социални мрежи. Той поясни, че хората не познават лично поне 20% от приятелите си в профила си, а и всяко лично съобщение може да бъде разпространено в публичното пространство. Категорично това пространство в социалните мрежи е обществено, отдавна не е лично, подчерта и пиар експертът Александър Богоявленски. /БЛИЦ