Какво да направим, ако платим стока онлайн, но тя не пристигне

В практиката на Европейския потребителски център това е често срещан сценарий на жалба

Пазаруването онлайн дава толкова много възможности човек да си намери най-изгодните дрехи, аксесоари или декорации за дома точно в стила, който харесва! Докато се забавляваме да разглеждаме и да запазваме в „любими“ стоките, които ни грабнат вниманието, понякога дори се въодушевяваме и с трепет добавяме в количката мечтаните артикули.

Тогава очакването на доставката се превръща в трескаво нетърпение да видим на живо това, което желаем. Но какво се случва, когато поръчката ни така и не пристигне?

Разбира се, разочарованието ни в подобен случай не може да бъде напълно компенсирано, но най-малкото от това, което търговецът може да направи за нас, е да възстанови сумата, която сме заплатили при поръчка.

В практиката на Европейския потребителски център това е често срещан сценарий на жалба. От там споделят една от многото успешни истории за върната сума при неполучена стока.

Кога можем да действаме ние?

За да можем да се намесим в такъв случай, е необходимо потребителят да е от България и да отправя жалба срещу търговец от държава членка на ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство. Потребителят трябва първо да се е свързал с продавача в писмена форма, за да предяви искането си и само при негативен отговор или липса на отговор в адекватен срок имаме основание за намеса.

Така се случва и с дама  закупува онлайн декоративни възглавници за своя диван в кухнята, но така и не ги получава. Поръчката е направена през платформа за онлайн търговия, като клиентката е проверила кой точно е търговецът, от когото е закупила стоката.

Чака няколко седмици и му пише през платформата и по имейл, но не получава отговор. Почти отчаяна, че няма да получи нито аксесоарите за дивана си, нито парите си обратно, дамата се свързва с нашия екип, предоставяйки копие от поръчката си доказателства, че търговецът не ѝ отговаря.

Нашият център, започвайки работа по случая, се свързва с колегите от румънския център за съдействие, тъй като търговецът е регистриран в северната ни съседка. Със съвместни усилия и кореспонденция с търговеца той е достигнат успешно и веднага откликва на искането за възстановяване на сума. Само за няколко дни превежда близо 50 евро по сметката, с която е заплатено и клиентката получава пълната сума, която е похарчила, обясняват от ЕПЦ.

Имаме ли гаранция, че няма да се случи и на нас?

Колкото повече се интересуваме от репутацията и надеждността на един онлайн търговец, толкова по-малък е шансът да имаме неприятно клиентско преживяване. Все пак не винаги става въпрос за некоректност от страна на търговеца, възможно е въпреки цялото му добро желание и съвестност пакетът да бъде изгубен по пътя, да бъде повреден от куриера, или самият търговец да няма възможност да изпълни поръчката в срок, въпреки, че картовото плащане на платформата вече е било обработено.

Именно това са случаите, в които е редно да се свържем с търговеца и да поискаме възстановяване на сумата или повторно изпращане на продукта, зависи от конкретиката на ситуацията. Важно е да знаем, че докато не подпишем товарителницата пред куриера, отговорност за пратката носи продавачът.

Търговецът ще удовлетвори ли искането ни?

Ако търговецът от чужбина не съдейства по никакъв начин, идва ред на ЕПЦ да помага. Практиката показва, че голяма част от търговците имат желание да сътрудничат, но намесата на институция може да ускори и улесни за клиента целия процес.

Не се притеснявайте да се свържете с нас, дори да не сте убеден, че имате право на възстановяване на сума, ние ще прегледаме вашия казус и ще ви обясним обективно до къде стига вашето право на искане, ще съдействаме с целия процес тогава, когато жалбата ви е основателна и попада в нашата експертиза, а ако не е така, ще ви посъветваме към кого да се обърнете и как е редно да постъпите, информират от ЕПЦ.
 
Трудно ли е да се пусне жалба в ЕПЦ?

Разбира се, че не. Центърът на ЕПЦ е способ за улесняване на клиента и можете да се свържете с тях през няколко канала: през формуляра на сайта, по имейл, по телефон или на място в офиса, посочват от потребителския център.