Кирил Домусчиев, председател на надзорния съвет на „Параходство Български морски флот“ АД: Важно е българските моряци да работят на нови, съвременни кораби
Председателят на надзорния съвет на „Параходство Български морски флот“ АД Кирил Домусчиев даде интервю пред "Труд" за условията на работа за българските моряци:
– Г-н Домусчиев, каква е равносметката за БМФ след 9 години приватизация?
– Горд съм, че в годините на най-тежката криза в морската индустрия, успяхме да спасим от фалит БМФ и сега да празнуваме 125-годишнина с модерна и обновена флотилия. Днес във Варна събираме на едно място наши приятели, колеги от всички направления на компанията, клиенти и бизнес партньори от цял свят. Това е много важно събитие за нас, което трябва да се отпразнува, най-малкото защото БМФ е една от най-старите българските компании и с радост ще посрещна всеки един от гостите в двореца Евксиноград.
– Ще има ли представители на изпълнителната власт?
– Целият ден е наситен с важни бизнес срещи, но ще има представители на държавните структури, с които БМФ си сътрудничи и партнира като Изпълнителна агенция „Морска администрация", Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура” и други. Кметът на Варна Иван Портних също ще е с нас, все пак това е най-голямата компания във Варна. Направена е необходимата организация чуждите и родните гости да останат доволни.
– Преди месец БМФ сключи договор за построяването на нови шест кораба за превоз на насипни товари с една от трите най-големи корабостроителници в Китай. Какви са инвестиционните хоризонти пред БМФ в близко бъдеще?
– Тези шест договора, които вече сме предплатили, са на стойност 130 млн. долара. Това е най-новата ни поръчка, паралелно се изпълняват и други. Преизпълняваме инвестиционната си програма, което е стандартно за нашите компании. С подписването на настоящите договори до средата на 2020 г. БМФ ще разполага със собствен тонаж от над 1,5 млн. тона при средна възраст на флота под 7 години. Днес ще използваме възможността да направим работни срещи с наши партньори от две от най-големите корабостроителници в света и ще говорим за следващи поръчки.
– Моряшкият синдикат декларира, че няма по-добре регулирани трудовоправни отношения, по-сигурни, безопасни и добре платени работни места в България. Как се постига това?
– За нас е привилегия българските моряци сега да могат да работят на нови, съвременни и сигурни кораби и това е нашата цел. Относно заплатите, няма как да ги задържим, ако не даваме заплати като тези при германски, гръцки или други корабособственици. Има стандарти на заплащане, включително минимални нива и ние ги спазваме, като минималната заплата при нас е над 1400 долара на месец. Един капитан или главен механик взимат заплата около 8000 долара. Всички те го заслужават. Моряшката професия е тежка, отговорна и, разбира се, престижна.