Компания, наградена с награда Джон Атанасов за IT разработка, успя да пробие монопола в ТОЛ системата
Целта на Европа е да създаде свободен пазар, на който ще печели този, който успее да създаде по-добри продукти за разпространение
Две софтуерни компании се обединиха в ново дружество и успяха да преборят монопола над пътните такси след 5 месеца процес, въпреки обявения от пътната агенция отворен за всяка фирма регистрационен режим. С отпадането на хартиените винетки отпадна и сложният и противоречив процес по избор на разпространител чрез обществена поръчка.
От началото на 2019 г. пазарът за разпространители на винетки и тол такси е на регистрационен режим по европейски изисквания и е достъпен за всеки, който има сайт, приложение или пункт за продажба. За разлика от обществените поръчки, тук фирмите трябва да извадят сами пари и да инвестират в софтуерна инфраструктура. Целта на Европа е да създаде свободен пазар, на който ще печели този, който успее да създаде по-добри продукти за разпространение.
Кой беше допуснат на “отворения” пазар?
До вчера на пазара на винетки и тол такси съществуваше монопол на фирмата “Интелигентни Трафик Системи” ЕАД, за която се твърдеше, че е започнала да продава винетки още преди да бъдат пуснати публично условията за регистрация на други фирми. 5 месеца след плахия старт на системата за електронната винетка и множеството гафове, стана ясно, че АПИ е решила да отвори пазара, по насоки на Европейската комисия и е сключила втори договор с Телетол АД.
Кой е новият доставчик?
Собственици на новия доставчик Телетол са софтуерните компании Нованор ООД със 70% и Инфосистемс Интернешънъл ЕАД с 30%, а общият брой на служителите е 56. Нованор е основана от току що завърналите се в България студенти през 2013г. Мартин Димитров, завършил Southampton Solent University и Лиляна Деянова, завършила Лондонско училище по Икономика - LSE. Компанията работи основно за американския пазар, като в България добиват популярност с разработеното от тях безплатно мобилно приложение за сигнали - Civi.
Краят на миналата година приложението е удостоено с най-голямата награда в IT сферата в България - “Джон Атанасов” - за цялостен социален принос към държавата. Мобилното приложение е свалено от малко над 180 хил. българи , които го използват ежедневно, за да изпращат сигнали за проблеми от градската среда към всички 250 общини. Инфосистемс Интернешънъл ЕАД е акционерно дружество, собственост на Информикс Груп АД. Компанията има дългогодишен опит на софтуерния пазар като работи както в частния, така и в обществения сектор. В последната година компанията е работила с едни от найголемите европейски тол доставчици и разработчици на бордови устройства за камионите - италианската компания - “Телтоника”. Компанията е работила още по системата за синята зона на София, както и по управлението на автопаркове на някой от най-големите фирми в България.
Как ще се извършва продажбата?
Предстявляващият Телетол и обявен от Forbes за един от най-успешните млади хора под 30 - Мартин Димитров заяви, че компанията ще работи основно за дигиталния пазар, като ще отвори системата за всеки, който иска да продава винетки от негов сайт или приложение. “Смятаме, че монополът на този пазар е пагубен, както за българската държава, така и за потребителите. Освен това, за разлика от привържениците и “пазителите” на статуквото в разпространение на електронни винетки и тол такси, ние вярваме, че успешен продукт не се създава с монополна алчност, а с добър продукт и доволни потребители. Ние, като софтуерни хора, много вярваме в “краудсорсинг” модела. Затова и първото, което ще направим е да дадем достъп до всеки човек, който има сайт, приложение или физически обект и който би искал да продава винетки. Така част от парите, които се плащат за винетки ще се преразпределят към малкия бизнес, а не към корпоративни интереси.
И двете компании, собственици на Телетол са с изцяло българска собственост, въпреки появилите се спекулации за кипърска собственост в някой медии вчера. Веднага след направена проверка в Търговския регистър, медиите моментално редактираха новините си от преписаната грешка, която коства на Телетол първоначалната им репутация.