Криза: Шефове у нас мотаят заплати за милиони левове
След намеса на инспектори обаче близо 2,5 млн. лв. са били изплатени
Установените забавени заплати от началото на годината до средата на юни са на обща стойност 4,5 млн. лв., съобщиха пред „Монитор“ от ИА „Главна инспекция по труда“.
След намесата на инспекторите обаче близо 2,5 млн. лв. са били изплатени. По време на извънредното положение у нас пък освен забавени заплати, те са открили и неизплатени обезщетения след прекратяването на трудовия договор, както и нередности при предоставянето на отпуск – платен и особено неплатен.
Съществени пропуски е имало и по отношение прекратяване на трудовите правоотношения, като на служителите са давани неоформени документи или те не са им били връчени по надлежния ред.
В периода на извънредното положение бяха ограничени планираните проверки, което естествено е довело до намаляване броя на нарушенията, обясниха още от ГИТ, но увериха, че е реагирано на всеки подаден сигнал. При разглеждане на сигнали, касаещи заплащане на труда, прекратяване на трудови правоотношения, отпуски, се изискваше от работодателите при възможност да предоставят нужните документи онлайн.
При невъзможност за извършване на проверка чрез дистанционна комуникация е създаден ред за обслужване на граждани и фирми с минимално време за контакт и в обособени помещения, подлежащи на по-често дезинфекциране, казаха още ГИТ.
Инспекцията предоставя онлайн всички услуги, които се използват масово от фирми и граждани като подаването на декларацията за условия на труд по Закона за здравословните и безопасни условия на труд. В онлайн формат са и исканията за разрешения за наемане на непълнолетни лица, исканията за уволнение на работници и служители под специална закрила.
Предоставят се и образци на договори за краткотрайна сезонна селскостопанска работа, като такава възможност беше създадена и за трите вида образци – за договори за един ден, за повече от един ден и за наемане на дълготрайно безработни с право на социално подпомагане.
Предоставянето по електронен път на услугите на агенцията обаче не е мярка, въведена във връзка с извънредното положение, а начин на обслужване на граждани и фирми по принцип. Затова всички услуги, предоставяни по електронен път в този период, продължават да се предоставят онлайн и в бъдеще, подчертаха от ГИТ.
Някои услуги, като вписване на колективен трудов договор например, не можели да се предоставят онлайн поради необходимостта от предоставяне на документи в оригинал. По тази причина това не било възможно и в условията на извънредното положение и извънредната епидемична обстановка, обясниха инспекторите.