Само за седмица горивата по бензиностанциите у нас скочиха с около 10 стотинки на литър. От началото на годината средното поскъпване е с 20-30 стотинки или иначе казано - около 10%.
Цените на дизела и бензина в България и Австрия се изравниха. Горивата у на струват вече толкова колкото в Австрия, Словения и Испания при несъпоставими разходи за дистрибуция и продажба на горивата. Според председателя на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев обаче справка на Еврокомисията към 21 февруари показвала, че в България и Румъния горивата са най-евтини в Европейския съюз. <br /> <br /> За скока на цените според него трябва да сме благодарни на Муамар Кадафи: &bdquo;Ролята му е в това, че когато горивото на лондонската борса мръдне, мърда по целия свят&rdquo;. Той не се нае да даде точна прогноза за развитието на пазара, но бе категоричен, че ако световните цени вървят нагоре, това ще се отрази и у нас.<br /> <br /> Андрей Делчев посочи още, че и държавата има пръст в оскъпяването на горивата след въвеждането на мерки за данъчна дисциплина.<br /> <br /> На друга позиция обаче застана Красимир Лалов &ndash; заместник-председател на Националното сдружение на българските превозвачи. &bdquo;В Словения и Австрия работниците по бензиностанциите получават заплата 1500 евро. Самото обслужване е по-скъпо. А в същото време нашата цена е еквивалентна на тази в Словения&rdquo;, отбеляза той. <br /> <br /> Според Делчев е нормално горивата по бензиноколонките да струват сегашните 2.40-2.60 лв., т.е. почти толкова колкото при рекордните поскъпвания от лятото на 2008 г. Причината била, че оттогава са се увеличили акцизът, както и изискванията на държавата към търговците на горива. Те трябваше да свържат касовите си апарати с НАП, а скоро ще трябва да направят това и с резервоарите.<br /> &nbsp;<br /> Делчев заяви, че добавянето на биосъставка в горивото също води до увеличение на цената, макар че изискването за това се отлага до 2014 г. Делчев обясни, че няма нищо чудно в това внесен в България преди три-четири месеца петрол, в момента да се оценява на 110 долара на барел, колкото е цената му по борсите сега. <br /> <br /> Според браншовиците в транспорта държавата трябва да обяви, че производството и търговията с горива в България е монополна и да наложи контрол върху образуването на цените на дребно. В противен случай увеличението на цените на дребно за кратко време с 10% ще се отрази много тежко на целия бизнес и на цените на дребно на редица стоки и услуги. /БЛИЦ<br />