Икономическата ситуация у нас е доста тежка. По главните улици се освобождават все повече магазините. Това е, защото наемодателят не е бил достатъчно интелигентен, за да направи такъв договор, че наемателят да не избяга. Лошите договори за наем карат търговците да затварят магазините си, коментира в интервю за БЛИЦ председателят на Българската ритейл асоциация (БРА) Иво Баев.

Г-Н Баев, какво ще прави новосъздадената Българска ритейл асоциация?

В Асоциацията се предвижда да бъдат правени курсове за повишаване на квалификацията, като започнем с персонала и стигнем до мениджърите. Много често има добри мениджъри, които обаче нямат добра кадрова политика и не знаят как да набират кадри.


А смятате ли, че това ще е добра политика за стабилизиране на компаниите в условия на криза?

Разбира се. Няма по-добро начинание от такова нещо, защото то ще накара повече потребители да бъдат доволни. Кой не обича да влезе в магазин и да му се усмихват, няма такъв човек.

А някакви чужди практики ще ползвате ли?

Естествено. А винаги съм казвал, че там, където нещо е измислено и работи добре, по-добре да го вземем наготово, отколкото да измисляме чудеса.

Кризата ще отсее ли фирмите, които са в сивия сектор? И дали сивия сектор, който има много по-конкурентни предимства ще удави белия?

Не, не мисля, че това е възможно. Развитието на нещата в една криза е доста сложна графика. Но във всички случаи ще има някакво отсяване, за да останат добрите фирми. И това е причината за появяването на БРА точно в този момент. Тя е съставена от хора, които са в белия бизнес.

Как ще се случи това отсяване, то без намеса и санкции не може да мине.   

БРА по начало ще работи в много тясно сътрудничество с всякакви органи. Там, където има нужда от санкции, можем да се намесим и да сезираме КЗП. Но БРА не може да бъде полицай на собствените си членове, нито пък на търговците като цяло. Но има други органи, с които ще работим. Иначе се обезличаваме и оставаме бездейни.

Как ще коментирате икономическата ситуация?

Икономическата ситуация у нас е доста тежка. Но тя не е единствената причина да се създаде БРА. Основната причина е, че търговецът иска неговия глас да бъде чут, там където се вземат решения дори и на ниво наемател - наемодател. Мога да кажа например, че преди много години, когато се откриваше първия мол в София от агенцията ми дадоха един договор от 100 члена, от които оправих 90. След което се оказа, че договорът не може да бъде коментиран. Това значи, че това не е договор. Ако един договор не може да бъде коментиран и при него да няма договаряне, това е заповед, а не договор. БРА ще работи за това да има договори и да се разсъждава, защото само този договор, който е бил дискутиран, може да свърши работа. Ако ли не, ще доведе до конфликт. Затова ние трябва да изчистим конфликтите в техния зародиш, още преди да е започнало взаимоотношението между търговец на дребно и наемодател или търговец и институция, която създава регулаторен режим.      

Мариан Колев, член на УС на БРА: Доскоро беше така – или приемаш този договор, който ти се предложи, или нищо.  Дори и наемателят да приеме този договор, когато той е направен така, че наемателят не може да се развива и задушава, каквито и неустойки да са предвидени в стоте му члена, ще се стигне до момента, когато този наемател ще фалира и ще затвори. Така, че това е лошо и за самия мол. Най-лошото нещо, което може да се случи на един търговски център, е да започнат да се опразват магазините. Това, което се опитваме да обясним на наемодателите е, че поставяйки лоши икономически условия, те работят срещу себе си. Защото негативното отражение не се знае за кого е по-лошо, дали за този, който е наемател и ще бъде принуден да напусне или за този наемодател, който ще носи славата, че има празен магазин.

Иво Баев: По главните улици се освобождават все повече магазините. Това е, защото наемодателят не е бил достатъчно интелигентен, за да направи такъв договор, че наемателят да не избяга. Така, че няма полза от лоши и обвързващи договори.

Какви други конкретни предложения имате, относно преборването на сивата икономика?

Иво Баев: Това става с откритост. У нас има достатъчно добри данъчни закони, добра фискална политика и дори добри данъци, защото в момента конкурираме офшорни зони. Така че от тук нататък търговецът постепенно да започва да вади на чисто своите обороти и приходи и да си плаща данъците. Аз съм сигурен, че няма търговец, който да е желае да е сив.

Мариан Колев: Поне що се отнася до големите и сериозни магазини. Навсякъде има сива икономика, но това са много малки пазари. В търговските улици и търговски центрове няма сива икономика, те са на открито.

Десислава Вангелова, БЛИЦ