Малки магазинчета в Хасково хлопват кепенци

Не стига, че сметките са скочили над 100% в сравнение с миналата година, но сега от енергодружествата си искат парите предварително, възмути се собственичка

Много от малките магазини за хранителни стоки в Хасково обмислят да прекратят дейност. Причината за това са увеличените разходи и най-вече драстично нарасналите сметки за ток, които от ноември вече трябва да се плащат по нова схема – необходимо е авансово плащане за настоящия месец, пише haskovo.net.

„Не стига, че сметките са скочили над 100% в сравнение с миналата година, но сега от енергодружествата си искат парите предварително“, заяви собственичка на магазин, пожелала анонимност. Тя разказа, че миналата зима плащала по 350 до 400 лева за електроенергия, а последната й сметка тази година била общо 1400 лева, които платила през ноември, включително и авансово за настоящия месец.

Неин колега заяви, че миналата зима плащал до 500 лева месечно, а тази година сметката за октомври скочила на 1400 лева. Платил сумата преди 13 ноември плюс 800 лева авансово за този месец. В същото време в края на ноември трябва да плати остатъка за настоящия месец.

„Това са убийствени сметки, при положение, че съм прибегнала към драстична икономия – работят само три витрини в целия магазин. Пускам един фризер и хладилниците с млечни и месни продукти, които според изискванията трябва да бъдат разделени. Не включвам витрините на безалкохолните и бирата, за да пестим енергия. Стоим на студено, работим с якета, за да не включвам климатика.

Със застудяване на времето, отоплението ще е неизбежно и сметката за ток ще нарасне още“, алармира тревожно хасковска търговка. Тя е категорична, че ако трябваше да плаща наем за магазина и заплати на продавачки, отдавна да беше пуснала кепенци.

Много от наемателите обмислят да се ориентират към други сектори. „Скъпият ток ни погълна печалбата. За нас вече нищо не остава“, казаха дългогодишни търговци.

Те са категорични, че увеличените сметки за ток не могат да бъдат компенсирани с увеличение цените на продуктите, защото и без това сега повечето клиенти са свили бюджетите си и се съобразяват какво и по какви количества храна купуват. Освен това големите вериги магазини привличат големия поток от клиенти, заради възможността за по-големи промоции.

Масово допълнително свиване на бюджета следва в началото на всяка година – януари и февруари, когато обикновено хората стават още по-пестеливи след харчовете за коледните и новогодишните празници.

Темата със скъпия ток касае не само магазините, но всички всички фирми, които се налага да плащат по-високи сметки в сравнение с миналия сезон. Оказва се, че много от малките фирми са пред фалит. 

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук