Министерството на транспорта използва разследването на Брюксел за БДЖ в своя полза
Приватизацията на БДЖ – Товарни превози може да осигури такъв финансов ресурс, смята министърът
ЕК е на мнение, че планът за преструктуриране на БДЖ е "твърде оптимистичен, предвид икономическата ситуация в България“, признаха от ведомството на Ивайло Московски
Към края на втория ден след започналото разследване на БДЖ от страна на Европейската комисия (ЕК), от Министерството на транспорта, информационните тенхнологии и съобщенията (МТИТС) най-накрая представиха собствената официална позиция по въпроса.<br /> <br /> Чрез писмо до медиите от МТИТС оправдаха разследването с чл. 108, параграф 2 от Договора за функционирането на Европейския съюз. По този начин, според ведомството на Ивайло Московски, от ЕК просто решили, че тази помощ изисквала "разширена преценка", дали предоставянето й на БДЖ ще се отрази на конкуренцията не само на територията на Република България, но и на цялата територия на ЕС. „Посочената процедура не е прецедент в дейността на ЕК, когато предмет на държавното подпомагане са големи предприятия", твърдят от транспортното министерство.<br /> <br /> Министерството застава зад обясненията на председателя на съвета на директорите на БДЖ Владимир Владимиров, според който комисията просто иска гаранции чрез приватизация на „БДЖ – Товарни превози“. МТИТС отбелязва, че според ЕК приватизацията на „Товарни превози” можело да се приеме като форма на собствено участие на БДЖ във връзка с предстоящото предоставяне на 600 млн. лв. заем от Световната Банка (СБ) по програмата за развитие на железопътния сектор. "Решението за откриване на процедура по проучване потвърждава категоричната позиция на министър Ивайло Московски „БДЖ – Товарни превози” да бъде приватизирана", изтъкнаха от МТИТС.<br /> <br /> ЕК изисква самоучастие на дружеството с поне 50% от сумата на искания заем. „Единствено приватизацията на БДЖ – Товарни превози може да осигури такъв финансов ресурс”, казва министър Московски, цитиран от пресцентъра му. Според него другият възможен вариант за одобряване на подпомагането бил предприятието да се откаже от 50% от пазарния си дял, което пък било неприемливо./БЛИЦ<br /> <br /> <br /> <br /> По-нататък хората на Ивайло Московски продължават да използват разследването на ЕК като оръжие срещу готвещата се национална стачка. Според МТИТС в решението си Генерална дирекция „Конкуренция” посочвала, че България "не е разгледала други компенсаторни мерки като затваряне или прехвърляне на линии". В същото време наскоро стана ясно, че се спират 150 пътнически влака. Това щяло да доведе до намаляване на разходите на железопътния превозвач с 21 млн. лв. за 1 година, а за период от 5 години ще бъде реализирана икономия в размер на 105 млн. лв. "По този начин министър Ивайло Московски и ръководството на БДЖ показаха готовност да извършат реформите, които ЕК очаква от българската страна", твърдят от МТИТС. След това обаче признават, че и ЕК е на мнение, че планът за преструктуриране на БДЖ е "твърде оптимистичен, предвид икономическата ситуация в България“. От министерството обясняват, че България трябва да даде на ЕК допълнителна информация за реформите в БДЖ и за плана за преструктуриране на дружеството в рамките на 1 месец.<br /> <br /> <br />