Министър Ангелкова разказа как ще се промени туризма по морето у нас тази година

Николина Ангелкова е министър на туризма във второто и третото правителство на Бойко Борисов. Родена е на 30 ноември 1979 г. в Крумовград. Завършва Бизнес училището на Харвард по програма за ръководни кадри „Развитие на лидерски умения“. Специализирала е още финансово управление на структурните фондове на ЕС, европейско право и регионална политика и структурни фондове в Института по публична администрация в Маастрихт и в Регионалния институт за административна реформа в Нант, Франция. 

От 2011 г. е член на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“. През 2013 г. става заместник- министър на регионалното развитие и благоустройството. На 6 август 2014 г. е избрана за министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията в служебното правителство на Георги Близнашки. Остава на този пост до 7 ноември 2014 г., когато е избрана за министър на туризма във второто правителство на Бойко Борисов. Отново е министър на туризма в третото правителство на Бойко Борисов.


- Г-жо Ангелкова, след няколко месеца започва подготовка за летния сезон. Каква ще е промяната това лято в курортите, Слънчев бряг ще има нова визия, но шумът, останалите курорти, общественият ред?

- Успешната подготовка на всеки летен сезон се дължи на първо място на прекратената недалновидна практика, която преди предвиждаше да се  рекламира туристическият сезон в паралел с неговото протичане. През предходния мандат на кабинета "Борисов", следвайки продуктивните тенденции в областта на туристическото маркетиране, сменихме начина на работа - подготовката на новия сезон започва още след приключване на стария. Така  успяхме да постигнем рекордните резултати от 2016 г., които надградихме през 2017 г.

Устойчивият ръст на чуждестранни туристи и приходи, които съответно са нараснали със 7,6 на сто, достигайки над 8,882 млн. и 9,3%- 6,895 млрд. лв., са най-обективният показател, че работим в правилна посока. Действаме последователно чрез устойчиви решения за казусите в националните ни курорти, които играят своята имиджова роля за българския туризъм. Това е част от цялостната политика за ребрандирането на страната в посока целогодишна туристическа дестинация с богато културно-историческо наследство и, привличаща по-висок клас туристи. Затова и предприехме стъпки за статута на националните курорти. По отношение на обществения ред, работим в синхрон и пълна координация с отговорните институции на централно ниво, както и с местните власти.

- Вярвате ли, че обликът на Слънчев бряг в началото на идващия сезон ще е различен от този през миналата година?

- Да, вярвам, защото полагаме сериозни усилия това наистина да е така. Очаквам тази година обликът на курорта, поне на територията на „Слънчев бряг“ АД, значително да се подобри. Предвиждаме уличната търговия в „Слънчев бряг-зона изток“ да бъде преустановена още това лято. Категорично няма да има „разхождащи се“ щендери. Така ще се избегне изнасянето на стоки по щандове, нарушаването на свободното преминаване на туристи и автомобили по улиците и тротоарите. Обликът на курорта ще се подобри, което ще повиши и качеството на туристическия продукт, така очакваме оценката и цялостното преживяване на гостите да се подобри.

- Къде виждате мястото на предложената като идея улица за забавления, така че да не пречат на обикновените туристи?

- Слънчев бряг е известен с възможностите за забавления, които предлага, и има туристи, които търсят точно това. Добре е да се намери балансирано решение и начин да отговорим на нуждите на тези посетители, но и на гостите, които искат пълноценен отдих. Има различни начини за намиране на компромисно решение, което да удовлетвори всички нужди. Важно е да има дискусия по темата и всички заинтересовани страни да могат да изложат аргументи и предложения, а след това да се избере най-доброто за всички.

- Кажете за Закона за туризма. Какви са промените и освен Слънчев бряг, как ще се отразят те на останалите курорти?

- Промени в първия Закон за изменение и допълнение на Закона за туризма бяха приети на първо четене в Народното събрание. Те предвиждат намаляване на административната тежест за бизнеса, като ще отпаднат 19 вида документа, които досега трябваше да бъдат представяни на хартиен носител. Друга част от измененията са свързани с транспониране на евродирективата за пакетните пътувания. С развиването и прилагането на нормативната база се изяснява и модернизира обхватът на защитата на туристите чрез изменение на действащите разпоредби на ЕС за защита на потребителите.

Предвиждат се и промени в нормативната база, които ще засегнат националните курорти. Работи се по законодателни изменения, с които ще се определи статутът им, но все още не са финализирани. Те ще бъдат включени към следващи промени на Закона на туризма. 

- Кажете за концесиите на плажовете. Как вървят? Колко плажа ще са без концесионер, разбира се, каквито данни има към момента?

- Министерството на туризма прави всичко, което е в правомощията и задълженията му относно своевременното провеждане на процедури за отдаване за стопанисване.  Търговете за концесиониране стартират с решение на Министерски съвет по предложение на Министерството на туризма, като до края на годината ще се провеждат по реда на Закона за устройството на Черноморското крайбрежие (ЗУЧК), а от 2019 г. ще се процедират по Закона за концесиите.

Тази година изтичат 6 концесионни договора. Те са за морските плажове „Албена“, „Ривиера“, „Слънчев ден“, „Св. св. Константин и Елена - голям плаж“, „Св. св. Константин и Елена - юг“, Царево - централен“ . През 2018 г.  изтича и договор за наем на плаж  „Приморско - централен“. През 2019 година концесионните договори, които ще приключат, са 17. Те са за плажовете: „Батовски плаж", „Кранево-север", „Кранево - юг", „Златни пясъци", „Кабакум - север", „Кабакум - Русалка", „Св. св. Константин и Елена – север“, „Св. св. Константин и Елена - малък плаж“, „Буните", „Шкорпиловци-централен“, „Робинзон“, „Поморие-изток“, „Созопол – централен“, „Созопол – Харманите“, „Приморско-север“, „Китен-Атлиман“, „Силистар“. Прекратен е договорът за „Бяла-централен, 5-а част“. Важно е максимално бързо да стартират всички тези процедури, които вече са подготвени от нас в Министерството на туризма. 

Но е важно да се отбележи, че ивиците, за които няма определен концесионер или наемател, също ще бъдат обезопасени. Областните управители, в чиято територия попадат, трябва да осигурят водното спасяване и почистването през 2018 г., докато действа ЗУЧК.

- И много важно как ще бъде разрешен проблемът със скъпите шалтета и евтините чадъри и шезлонги? Имаше такива проблеми на "Нестинарка", сега при процедурите беше предотвратена такава схема с бургаския северен плаж.

- Поставянето на таван на цените на плажните принадлежности беше важен акцент в работата на министерството. За това при разработването на новите концесионни процедури, по които сега се отдават ивиците, заложихме стойността на чадърите и шезлонги да бъде минимална. По този начин на редица морски плажове цените са заложени в договорите за целия период на договора и не могат да се увеличават. А дали се спазват поетите ангажименти и това лято ще следя стриктно. Предвиждам през лятото контролът на концесионерите и наемателите да бъде засилен, като ще направя редица инспекции. Преди старта на сезона ще имаме и съвместни проверки заедно с другите контролни органи.

- Именно Северният бургаски плаж - лицето на града, през лятото беше в безобразно състояние миналия сезон - мръсен, с руини от останки на недействащи заведения и както никога досега, превзет от роми. Ще има ли по-добър контрол това лято?

- Не съм съвсем съгласна с вас за изключително лошото състояние на плажа през миналия сезон. За първа година този плаж беше почистен и имаше достатъчен брой спасители. Държавата е длъжна да осигури достъп до плажа на всички граждани, без значение от техния произход.
Има още няколко месеца до активния летен сезон, въпреки това вече работим по-активно за подготовката му. През миналата седмица проведох няколко работни срещи с кметове на морски общини. При срещите си дискутираме какви конкретни мерки трябва да бъдат набелязани, за да имаме успешен и спокоен летен сезон. Разчистването на крайбрежната линия, премахването на строителни отпадъци и поддържането на чиста плажна ивица са водещи фактори за положителните резултати, които очакваме през сезона. Планираме и преди началото на активния сезон  работни срещи, в които да се включат местната власт и всички контролни органи, които следят за спазването на реда по крайбрежието. Ще направим всичко, което е в правомощията на Министерството на туризма, за да гарантираме спокойна почивка на посетителите и успешен туристически сезон. 

- Предвиждат ли се нови правила спрямо концесионерите – по-строги санкции, коректна и ясна уредба, която да не позволява своеволия?

- И сега има строги правила за неспазване на законовите разпоредби. Много е важно да има строг контрол и при нарушаване на правилата да има нужните рестрикции. За това и тази година предвиждаме засилен контрол на дейността на концесионерите и наемателите на морските плажове. Ще бъдем безкомпромисни при откриване на нарушения, само така ще може да гарантираме спокойното протичане на сезона. Във всички нови договори, подписани от Министерството на туризма, са предвидени много строги правила.

- Какъв е интересът и  кога по Българското Черноморие ще стъпи верига като "Хилтън"?

- В последните години качеството на туристическия продукт непрекъснато се подобрява. Това показват и данните от приходите от международен туризъм у нас. През миналата година постъпленията са близо 6,9 млрд. лв. и нарастват с 9,3%. Положителен и показателен е фактът, че увеличението в приходите изпреварва ръста на посещенията на чуждестранни туристи, който за миналата година е 7,6 на сто. Това за експертите е сигнал, че у нас идват повече висококатегорийни туристи. Друг фактор, който показва повишаването на качеството на услугата е, че месеци преди началото на лятото голяма част от петзвездните хотели вече са резервирани. Това показва, че се отдалечаваме от твърденията, че България е нискобюджетна дестинация, предлагаща най-евтините почивки. Очакваме по-голямото търсене на хотели 5-звезди, както и добрите условия за инвестиции у нас да привличат все повече вложители. Това е и важен фокус в работата на министерството, така ще се подобри туристическата услуга, което ще окаже положително влияние на дългосрочното развитие на сектора.  

Вече се строят нови 5-звездни хотели по Черноморието - в курортите „Златни пясъци“ и „Свети Влас“, които се изграждат в сътрудничество с TUI. Това е доказателство, че България е интересна и предпочитана страна за инвестиции, при това за висококатегорийни обекти.  

- Да очакваме ли сериозен наплив на френски туристи, след като бъде подписан договорът с туроператора TUI? И не само колко туристи имат интерес да посетят България?

- Министерството на туризма усилено работи за рекламирането на България и привличането на все повече чуждестранни посетители. Участваме в най-големите международни изложения и подхождаме индивидуално спрямо нуждите на всеки пазар при промоцирането на страната. Именно с по-иновативни маркетингови подходи успяхме да си върнем френските туристи.  През миналата година резултатите са изключително положителни. Франция отчита сериозни ръстове от 19,5 на сто, като посетителите, пристигнали от там, надхвърлят 196 хил. Така страната се нарежда на 13-о място сред водещите държави за входящи туристи. Само през летния сезон от юни до септември френските туристи са 148 хил. и са се увеличили с 16,6%. Подготовката за идващото лято започна още през миналата година, като проведох работни срещи с ръководителите на водещи, световни туроператори като TUI, „Некерман“, „Томас Кук“, „Дер Туристик“. Очакваме тази година да надградим постиженията от миналото лято, както по отношение на френските туристи, така и общо за чуждестранните посещения у нас. А през летния сезон 2017 г. чуждестранните туристи в България са повече от 5,300 млн., като техният брой е с 5,7% повече спрямо периода юни – септември 2016 г.

Източник: Флагман бг