Министър Желязков с мрачна прогноза за плодове и зеленчуци
Възможни са затруднения с доставките на пресни и сезонни продукти от чужбина
Възможни са затруднения с доставката на пресни и сезонни продукти особено от трети страни. Това прогнозира транспортният министър Росен Желязков по БНТ.
„Докато има стоки, ще има и транспорт. Транспортът е гаранция за това стоките да бъдат доставени своевременно.
Разбира се, ще има затруднения особено за някои продукти – пресни, сезонни и то от държави, където комбинираният транспорт е изключително важен.
Това са прогнози, но не дотолкова, колкото в Европа доставките биха били осуетени, по-скоро за трети страни“, обясни Желязков.
В момента и сухопътният транспорт работи нормално, и морският и железниците също. Така че доставката е гарантирана. Ще има затруднения и колкото по-скоро се премине през пандемичният пик, толкова по-добре, прогнозира Желязков.
По думите му зелените коридори трябва да гарантират доставката на всички видове стоки – приоритет имат лекарства и хранителни продукти, но не трябва да има ограничение и пред останалите стоки и материали.
За България зелените коридори са Калотина – Капитан Андреево, Видин-Кулата, Русе-Кулата и връзките между тях.
„България не е член на Шенген, от друга страна има за съседи две изключително важни за транзита държави – Сърбия и Турция, които не са членове на ЕС, това налага динамична ситуация, разговори на ежедневна основа“, каза Желязков.
Министърът заяви още, че значително е намалял броят на пътуващите с влакове заради коронавируса. Влаковете няма да бъдат разреждани, въпреки намаляване на приходите, за да може да има достатъчно дистанция на пътуващите.
Той напомни, че транспортните работници – шофьорите, работещите в БДЖ, са част от критичната човешка инфраструктура, която осигурява нормалната доставка на стоки и суровини, функционирането на икономиката, на ежедневието и нормалния човешки ритъм.
„Никой в света не беше подготвен за подобна пандемия затова пък реакциите на правителствата по света би трябвало да са адекватни на очакванията на обществото. В България реакцията беше своевременна, беше точна, беше почерпен опитът на Китай.
Националните решения не винаги са най-добрият съветник в тези времена. Нашият модел – българският национален подход е най-адекватният“, каза Росен Желязков.
По думите му в ЕС държавите реагират по различен начин на това предизвикателство, което води до национални мерки, които не винаги са симетрични и пропорционални.
„Понякога тези мерки между съседни държави предизвикват по-големи затруднения, отколкото да кажем държави, които не са членове на Съюза или на Шенгенското пространсто. Затова се наложи намесата на Комисията. Тази намеса до известна степен беше провокирана и от премиера Борисов след разговор с председателя на Комисията Урсула фон дер Лайен, в който разговор беше поставен въпросът за това, че Европа трябва да гарантира вътрешнообщностните доставки без наличието на прекомерни или по-големи от обичайните затруднения по границите. Голяма част от държавите от Шенгенското пространство възстановиха граничния контрол, което създаде голямо напрежение не само на организирания пътнически транспорт, но по отношение на товарния транспорт“, обясни министърът на транспорта.