Моловете загубили стотици милиони от затварянето
До момента именно търговският сектор е осигурявал основна част от приходите на държавата във вид на данъци, такси и осигуровки
Загубите на търговските центрове заради затварянето им се изчисляват на стотици милиони лева. Въвеждането на извънредното положение през месец март доведе до невъзможността пролетната колекция да бъде продадена, което пък допринася за липсата на оборотни средства за закупуването на зимната, заявиха пред „Монитор“ от Българската ритейл асоциация (БРА).
От организацията посочиха, че до момента именно търговският сектор е осигурявал основна част от приходите на държавата във вид на данъци, такси и осигуровки. Това продължава да се случва и към днешна дата, тъй като на представителите на бранша не са опростени или намалени данъци, такси, кредити, наеми, или различни други финансови тежести.
От БРА определят мерките за безопасност в моловете като „далеч отвъд държавните стандарти”, припомняйки, че са инвестирани значителни средства - за дезинфекция, лични и хигиенни предпазни средства, специализирани филтри и лампи, реорганизация на движението в търговските центрове, а също и наемане на допълнителен персонал за хигиенизиране.
От сектора уверяват, че всички магазини, които са решили да отворят в рамките на 2-3 дни, ще успеят да се подготвят за подновяването за работа.
„Има наличности на стоките, служителите също са тренирани, а пазаруващите - по-дисциплинирани”, коментира собственикът на верига магазини и председател на УС на БРА Мариан Колев.
Той допълни, че погрешно се насажда твърдението, че клиентите ще се втурнат в моловете веднага след отварянето им. Всъщност традиционно февруари е един от най-слабите месеци за търговския сектор. Допълнителни наблюдения пък показват, че в периода май - ноември 2020 г. посетителите в моловете са били значително по-малко, като времетраенето на престоя им също значително се е понижило.
Венцислав Николов от Българската ритейл асоциация подчерта, че по време на работните срещи между представители на различни министерства и бранша
не са обсъждани конкретни мерки за отварянето на търговските центрове.
В действителност секторът е този, който прави предложения. Така например няколко седмици преди повторното си затваряне собствениците на обекти в моловете са предложили на столичния кмет Йорданка Фандъкова да удължат периода на промоциите за Черния петък, за да няма струпване на хора. Дни по-късно те отново осъмват с „хлопнати кепенци”.
Вероятно най-сериозният проблем, пред който са изправени от сектора, е, че до тях достига нищожна част от държавните помощи, тъй като повечето от търговските дружества в моловете имат фирми-майки от чужбина с големи обороти. Това ги прави големи фирми, а те нямат право на обезщетение.