Наистина вече е страшно: Нова огромна гадост застигна тираджии и транспортни фирми в Европа

Става дума недостиг на реагента, използван във всички камиони, произведени след 2011 г., и познат с търговското си наименование AdBlue, което може да остави всичките камиони по паркингите

Поскъпващи горива, недостиг на кадри, Brexit - транспортната индустрия в Европа е изправена през редица предизвикателства. Към тях вече можем да добавим още едно: недостиг на реагента, използван във всички камиони, произведени след 2011 г., и познат с търговското си наименование AdBlue, пише money.bg.

Той представлява воден разтвор, състоящ се от 32,5% високоочистен карбамид (урея) и 67,5% деминерализирана вода. И позволява да се намали с 90% съдържанието на азотни оксиди (NOx) в ауспуха на дизеловите двигатели.

Заради високите цени на природния газ обаче някои компании спират производството, което вече оскъпява AdBlue - без който камионите, а и по-модерните дизелови леки автомобили, не могат да се движат.

AdBlue е вторичен продукт при производството на торове, а ключовата суровина е природният газ. Както вече писахме, производителите на торове намаляват или спират временно производството, тъй като цените на природния газ се покачиха твърде много.

Предупреждение миналата седмица дойде от чешки транспортни компании, цитирани от Чешката новинарска агенция. Те предупреждават, че всички камиони, автобуси и други превозни средства, използвани в строителството, ще трябва да останат паркирани, ако доставките на AdBlue спрат.

Проблемът засяга тежкотоварните возила, произведени след 2011 г., които отговарят на Euro5 стандарта. AdBlue се използва и от леките дизелови автомобили, които отговарят на стандарта Euro6.

С цел осигуряване, че системата за изчистване на газовете работи, софтуерът на камионите и автомобилите често забранява употребата им при празен резервоар за AdBlue.

При някои модели двигателят се ограничава до сервизен режим, който позволява движение, но с ниска скорост.

Агенцията подчертава още, че най-големия завод в региона - този на словашката Duslo - е спрял работа. Германскata SKW Piesteritz също намали производството си, както и заводът на Yara в Италия.

Засега е сигурно, че цените ще тръгнат нагоре. В Италия повишението вече е двойно - до €500 за 1 хил. литра.

Няма индикации кога производството ще се нормализира, като то вероятно ще зависи от цените на природния газ.