Наш експерт разби сделка между Петков и Зеленски
Представете си 1000 камиона да пътуват от Украйна до Варна и да се наредят на опашка пред пристанището, отбеляза Костадинов
Няма изградена инфраструктура за реекспорт на зърно от Украйна през пристанището във Варна. Това заяви пред БНР председателят на Националната асоциация на зърнопроизводителите Костадин Костадинов. Той определи като "много трудна задача" износа на украинско зърно през Варна. По думите му жп линията през Молдова стига до Констанца и е в окаяно състояние, тоест от Констанца до Варна "всичко трябва да е на камиони".
Бългapия щe cъдeйcтвa нa Уĸpaйнa зa дocтaвĸитe нa нeйнoтo зъpнo дo ĸлиeнтитe ѝ в Eвpoпa. Идeятa e тo дa бъдe дocтaвянo дo Πpиcтaнищe Bapнa, oтĸъдeтo пpeз тepитopиятa нa Бългapия тo дa тpъгнe пo cъoтвeтнитe ĸpaйни ĸлиeнти. Toвa cтaнa яcнo cлeд cpeщaтa мeждy бългapcĸия пpeмиep Kиpил Πeтĸoв и пpeзидeнтa нa Уĸpaйнa Boлoдимиp Зeлeнcĸи.
Цялoтo зъpнo нa Уĸpaйнa мoжe дa бъдe пpeнeceнo пpeз тepитopиятa нa Бългapия“, ĸoмeнтиpa Πeтĸoв пpeд бългapcĸи и yĸpaинcĸи мeдии в Kиeв.
Toвa бe пoдĸpeпeнo и oт Зeлeнcĸи, ĸoйтo зaяви, чe e пocтигнaтa дoгoвopeнocт зa тpaнcпopтиpaнe нa ceлcĸocтoпaнcĸa пpoдyĸция oт Уĸpaйнa пpeз Πpиcтaнищe Bapнa.
"Няма изградена инфраструктура първо за превоза на зърното по суша от Украйна до Варна. Преди Варна е Констанца – десет пъти по-голямо пристанище с инфраструктура, която отговаря на изискванията. Ние нямаме изградена инфраструктура за реекспорт. Това зърно трябва да се съхрани за известно време тук, да се сложи в бази, след това да се товари. Пристанище Констанца има такава инфраструктура за около 3 милиона тона. Пристанище Варна е за около 200 хиляди тона, което не достига и при износа на нашата произведена продукция", поясни Костадинов.
Опашките на пристанището през лятото са километрични, наредени с камиони, описа ситуацията той, като я нарече "трудна борба".
Ако пристанището се натовари допълнително с реекпорт, това ще е пагубно за нашия износ, подчерта Костадин Костадинов.
"Отделно може да срази и нашата цена, българската, която няма да отговаря на тези изисквания, понеже оттам ще дойде евентуално по-евтина пшеница."
Нашето пристанище е изградено за износ, а не за реекспорт, уточни той.
"Представете си 1000 камиона да пътуват от Украйна до Варна и да се наредят на опашка пред пристанището."
Няма технически препятствия зърното, което идва от Украйна, да се товари на Пристанище Варна. Въпросът е дали е рентабилно, коментира пред БНР и инж. Дойчин Ников, Клъстер "Черноморска икономическа зона". Като основен проблем той открои наземната логистика до България. Железопътният транспорт би преминавал през 13 гранични пункта, европейската инфраструктура не е подготвена за такива мащабни превози, допълни Ников.
За количество от 1 милион тона например ще бъдат необходими около 19-20 хиляди жп вагона. Откъде ще дойдат тези вагони, попита Ников и уточни, че европейските пристанища използват основно контейнери.
По думите му преди войната Украйна е изнасяла 6 милиона тона зърно през пристанища, а сега всичко е блокирано.
"Опитите за интервенция, превоз към Варна, за мен са малко абстрактни", отбеляза Дойчин Ников.
В Констанца има изградени оперативни и високоефективни мощности, ние нямаме модерни такива, подчерта Дойчин Ников.
"За мен възможностите за реален експорт на жито са държави, които имат пряка граница с Украйна – Полша и Румъния, които имат високоефективни жп логистични коридори, имат изградени пристанищни мощности за бързо товарене и силози по пристанищата."