Няма измъкване: Бакшишите го загазиха яко, ето какво ще им сторят от НАП
Такситата са против въвеждането на изискване за онлайн връзка на таксиметровите апарати с приходната агенция
В НАП ще следят всеки лев от приходите на таксиметровите водачи. Всички онлайн платформи, през които хората поръчват такси, ще докладват в приходната агенция какви приходи е реализирало всяко такси, каза почетният председател на “Съюз Такси” Кирил Ризов, пише Труд бг.
Това ще стане с промени в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, които ще бъдат направени до края на годината.
Предстои да бъде решен въпросът какви да бъдат таксиметровите апарати на такситата. За целта в парламента ще бъдат направени промени в Закона за автомобилните превози.
Но преди да се стигне до гласуване на самите текстове от депутатите, от Министерството на транспорта са поискали становище от Министерство на финансите, което ще бъде изготвено от НАП, какви да бъдат изискванията към таксиметровите апарати.
От бранша на такситата, в болшинството си, са против въвеждането на изискване за онлайн връзка на таксиметровите апарати с приходната агенция.
Ако това стане, водачите на таксита няма да включват апарата, ако предварително не са известени от клиента за издаването на фискален бон в края на курса, а ще возят клиентите си по предварителна договорка, т. е. апаратът няма да се включва, независимо от това, че предвидената санкция за невключен апарат е голяма, обясни Кирил Ризов.
И в момента таксиметровите апарати отчитат във фискалната си памет реализираните обороти, като по всяко време контролните органи могат да засекат какъв е оборота.
Всички таксиметрови апарати ще трябва да отговарят на Закона за съответствие с техническите изисквания към продуктите.
Това означава да начисляват във фискалния бон и начални дата и час, освен крайните дата и час на курса, което ще пресече възможността некоректни шофьори да “помпат” сметката на клиента с нереално изминати километри.
В момента такситата плащат алтернативен данък, с което годишно внасят в общинските бюджети 12 млн. лв. Това е десет пъти повече от сумите, които плащаха, когато бяха облагани с патентен данък или по реда на Закона за данъците върху доходите на физическите лица или по Закона за корпоративното подоходно облагане.
Затова въвеждането на ново изискване таксиметровите апарати да бъдат онлайн вързани с НАП само ще разгневи водачите, след като и без това в НАП ще получават от догодина информация, от електронните платформи, през които водачите извършват таксиметрови превози, категоричен е Кирил Ризов.
За да бъдат стопирани нерегламентираните превози, от “Съюз Такси” настояват за промени в Закона за автомобилните превози и в Наказателния кодекс.
Предложението е в закона да бъде записано, че всички онлайн платформи, през които човек може да си поръча такси, трябва да бъдат регистрирани по подобие на сегашната регистрация, на която подлежат превозвачите.
А в Наказателния кодекс трябва да бъдат преправени текстовете в чл. 234 г., за да може да получават заслуженото си наказание, както водачите, така и собствениците на платформите, през които се извършват тези превози.
Сред другите искания на таксиметровия бранш е такситата да могат за ползват бус лентите, каза Кирил Ризов. Такситата са обществен превоз и в повечето страни от Европа могат да ползват бус лентите, но не и в България.
Ако подобна промяна бъде направена, няма да се натовари трафикът по бус лентите, но ще бъде облекчено движението по другите ленти.
Другото им искане е да бъдат увеличени глобите при паркиране върху стоянки на таксита. Сега глобата е 50 лв., а от бранша искат глобата да стане същата, както за паркиране върху инвалидно място - 200 лв.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук