Обмислят нови акцизи за горивата в ЕС
Настоящата Директива за данъчно облагане на енергийните продукти не отчита разликите във вредните емисии
Дискусия за въвеждане на нови правила за акцизите върху горивата стартира в рамките на ЕС. Сред възможните варианти е акцизите за горивата да се определят не на базата на тон или килограм, а в зависимост от енергийното им съдържание или емисиите въглероден диоксид (CO2).
Може да бъде въведен и минимален акциз за тока, използван за придвижване на автомобили.
Финландия, която в момента е председател на Съвета на ЕС, поиска да бъде направена реформа при облагането на енергийните продукти. Това е обсъдено на среща на министрите на финансите от ЕС (ЕКОФИН) през миналата седмица. На нея участва и министърът на финансите Владислав Горанов.
Настоящата Директива за данъчно облагане на енергийните продукти не отчита разликите във вредните емисии между различните горива, енергийното им съдържание и не прави разлика между възобновяеми и невъзобновяеми енергийни източници, пише в доклад на ЕК.
Минималните акцизи за различните енергийни продукти нямат логика и са твърде ниски, което означава, че не насърчават енергийно ефективните технологии и дейности без емисии, е позицията на Финландия. Минимален акциз за тока за електромобилите въобще няма.
Преизчислени в евро за тон CO2 акцизите за горивата варират от 43 евро за пропан-бутана до 159 евро за бензина. На база количество енергия акцизите са от 2,6 евро за гигаджаул за природния газ до 11 евро за бензина. А акцизът за дизела е по-нисък отколкото за бензина – 120 евро за тон CO2 и 8,9 евро за гигаджаул.
У нас акцизите за бензина и дизела са в размер на минималните ставки за ЕС – 710 лв. за 1000 литра за бензина, и 646 лв. за дизела. Акцизът за тока за бизнеса е 2 лв. за мегават час, а за бита налог няма.
В страните от ЕС акцизите върху бензина и дизела са по-високи отколкото у нас, но наред с това някои въвеждат по-ниски ставки за продукти с по-ниско съдържание на сяра или емисии на CO2. Директивата на ЕС позволява и диференциране на тарифата според употребата на горивата – за обществен пътнически транспорт, таксита, събиране на отпадъци, армия и публична администрация, хора с увреждания и линейки.