Най-късно до края на 2020 г. ще можем да пътуваме с влак от София до Пловдив за по-малко от час, пише "Монитор". Това ще стане възможно след основната реконструкция на трасето между двата града, което ще позволи композициите да могат да развиват скорост от 160 км в час.
&bdquo;Линията трябва да се реконструира, а на места и да се изгради наново между гарите София и Септември&rdquo;, описва проекта инж. Милчо Ламбрев, генерален директор на Национална компания &bdquo;Железопътна инфраструктура&rdquo; (НКЖИ). &bdquo;След гара Мирово тя ще върви по ново трасе. Целта е да се намалят завоите и да се увеличат радиусите им. Ще минем почти до билото на планината, за да може новата линия да позволява движение на влаковете със скорост от 160 км/час. Ще се наложи изграждането на доста виадукти и тунели. Това трасе трябва да е готово до 2020 г. Паралелно ще работим и по отсечката от София до Драгоман, за да можем да стигнем до сръбската граница&rdquo;, поясни той.<br /> <br /> &bdquo;Идентифицираните проекти в областта на жп транспорта до края на следващия програмен период са много&rdquo;, каза зам.-министърът на транспорта в оставка Петър Киров. &bdquo;Вярно е, че ресурсът не е толкова голям, колкото би ни се искало, като заедно с националното съфинансиране е около 700 млн. евро. Проекти трябва да започват да се изпълняват само при много добра готовност, защото инженерингът като форма на реализация на проекти по ОП &bdquo;Транспорт&rdquo;, специално за жп обекти, като че ли се оказа по-скоро неподходящ.<br /> <br /> Целта за следващите 7-8 години ще бъде да имаме напълно готови технически проекти. В същото време е добре да разполагаме с по-голям списък от проекти и дори известно наддоговаряне, за да имаме резервни варианти в случай на проблеми по другите обекти&rdquo;, поясни той.<br /> &bdquo;За този програмен период имаше някои трудности във финансирането на отсечката Първомай &shy; Свиленград&rdquo;, припомни Киров. &bdquo;Смятаме, че те могат да бъдат решени чрез пренасочване на средства от други приоритетни оси на ОПТ. Искането за прехвърлянето на средствата от проекта за втория етап на Западната дъга на столичното Околовръстно вече е изпратено в ЕК и сме в диалог с колегите от дирекция &bdquo;Регионална политика&rdquo; то да бъде одобрено. През август Еврокомисията обикновено почива и сигурно това ще стане през есента<br /> Осигурено е и приоритетно финансиране от ЕИБ за някои от проектите. Не очаквам затруднения с изпълнението им&rdquo;, допълни той.<br /> Влагат 76 млн. лв. за нови телекомуникации.<br /> <br /> Над 76 млн. лв. ще струва новата система за сигнализация в железопътния участък Септември &shy; Пловдив и телекомуникациите по трасето, на чието изграждане вчера бе дадено началото на столичната гара Подуяне от зам.-министъра в оставка Петър Киров. Обектът се финансира от Кохезионния фонд чрез Оперативна програма &bdquo;Транспорт 2007 &shy; 2013 г.&ldquo;. Изпълнител по договора за проектиране и строителство е Консорциум &bdquo;ТКБ София-Пловдив&rdquo;. Срокът за изпълнение на договора е 28 месеца, от които 8 за проектиране.Оборудването осигурява оперативна съвместимост, позволяваща влакове, оборудвани с ETCS и GSM-R системи, доставени от различни производители, да се движат безопасно и ефективно в участъка. Повишава се и техническа надеждност на съоръженията. Модернизацията допринася и за качествено обслужване на пътниците.<br />