От туризма настояват за евтини кредити за сектора

От АТИБ настояват за обща стратегия и координирани действия на кабинета, с които да се подпомогне оцеляването на туристическия бизнес в тежката ситуация

Туризмът има нужда от подкрепа чрез кредитиране, но не през търговските банки, защото нито една фирма в туризма няма добър кредитен рейтинг, пише Монитор.

Необходими са специални продукти, които да позволяват на туристическия бизнес с оглед на продължителността на Ковид-19 гратисен период до 3 години и лихвени нива до 2 процента, като подобни продукти могат да бъдат направени чрез Фонда на фондовете или ББР.

За това настояват от Алианса на туристическата индустрия в България (АТИБ), съобщават от организацията, обединяваща 15 браншови и съсловни организации.

В писмо до служебния министър на туризма Стела Балтова от АТИБ настояват за обща стратегия и координирани действия на кабинета, с които да се подпомогне оцеляването на туристическия бизнес в тежката ситуация, в която се намира заради ограниченията от мерките за неразпространение на Ковид-19.

От АТИБ искат търговските банки да предоставят потребителски кредити при преференциални условия и на служители в туристическия сектор и допълват, че това сега не се случва, защото се приема, че туристическият отрасъл е рисков.

Да се осигурят евтини кредити без обезпечение, които да осигурят ликвидни средства на затруднените в резултат на пандемията фирми, и да се разсрочат старите задължения, предлагат от АТИБ.

Въпреки съобщеното от служебния кабинет, че няколко банки вече ще предлагат подобно финансиране, банките продължават да не изявяват подобна готовност, поне що се отнася до туристическия сектор.

Дори и тези банки, които евентуално са готови да отпуснат кредити на туристическия сектор, биха го направили при лихвен процент от 6-7 на сто вместо очакваните от бизнеса 1,5-2 процента, за да се усети помощта на държавата, посочват от АТИБ.

От организацията искат да се вземе спешно решение за гратисен период на обслужване на главницата по старите кредити за срок от 2 до 5 години и погасителният план да е според възможностите на обслужване на съответния хотелиер.