Пазарен анализ: Възходът на електромобилите ще доведе до спад на търсенето на бензин
Опитите на Индия и Китай за обновяване на автопарка застрашават рафинериите в дългосрочен план
Изпълнителни директори на компании от нефтената и автомобилната индустрия предупреждават, че ги очаква бъдеще, в което паричните потоци може сериозно да се свият, предава Ройтерс. Правителствата на Индия и Китай се опитват да се справят с проблема със замърсяването, да намалят вноса на петрол и да си извоюват пазарен дял в бързо растящия пазар за екологични коли, като увеличат продажбите на електрически автомобили.
Китай например цели поне една пета от продадените превозни средства, които се очаква да достигнат 35 млн. броя годишно до 2025 г., да използват алтернативно гориво.
Индия от своя страна планира по-радикални мерки. Влиятелен правителствен мозъчен тръст подготвя план всички превозни средства в страната да бъдат заменени с електрически до 2032 г.
„Ще видим ясно изместване на фокуса към електрическите коли. То е подпомогнато от законодателството, така че индустрията на електрическите коли вече не е нишова“, коментира вицепрезидентът по стратегичестоко планиране на Daimler Вилко Старк.
Daimler прогнозира, че електрическите превозни средства ще достигнат дял от 15-20% от общите продажби до 2025 г. Други 10% от продажбите ще се формират от хибридни модели.
Към момента електрическите коли са по-малко от 2% от световния автопарк. Всеки по-бърз от очакваното ръст на сектора ще има силно влияние върху търсенето на петрол и съответно на бизнеса за рафиниране.
„Технологиите се развиват бързо. След 10-15 години пазарът на бензин може да не е същият, какъвто е днес“, коментират от ръководството на Bahrain Petroleum.
Бензинът е едно от горивата с най-висока пределна печалба и възлиза на 45% от рафинираното производство. Поради тези причини забавяне или спад в търсенето на бензин ще има сериозни последствия.
Рейтинговата агенция Moody’s отбелязва, че бързият темп на технологично развитие затруднява прогнозите, но предупреждава, че преките финансови ефекти от понижаващото се търсене може да се видят още до 2020 г.
Измененията са големи и Международната енергийна агенция (IEA) планира да ревизира анализа си за тенденциите, касаещи електрическите превозни средства, и търсенето на бензин.
Агенцията коментира, че посоката, в която са поели Китай и Индия, ще се отрази най-силно на потреблението на горивата за коли.
За сравнение, според данни от последната прогноза на Международната енергийна агенция от ноември 2016 г. търсенето на бензин се очаква да се покачва до 2040 г.
Не само Китай и Индия планират подмяна на автопарковете си. Големите производители на автомобили в Япония и Южна Корея вече реализират значителен обем продажби на хибридни автомобили.
Според експерти Индия все пак ще срещне трудности в цялостното подновяване на автопарка си поради скъпите батерии за тези автомобили, както и поради липсата на станции за зареждане. Тези спънки може да разколебаят производителите на автомобили да направят необходимите инвестиции в страната.
Азиатският пазар е изключително важен за петрола. Потреблението на бензин отдавна е най-силно подкрепяно именно от Азия поради високите продажби на автомобили. В Китай се купуват 2 млн. коли месечно, което позволява страната да се конкурира със САЩ за първото място по най-високо потребление на петрол. Индия пък заема третото място.
Повече от една трета от нефтените рафинерии се намират в Азия, като през 1990 г. те са били само 18%.
Рафинериите са изправени пред проблем, тъй като те зависят от потреблението на бензин, за да реализират печалба. В отговор на заплахата от по-ниски приходи компаниите ще преместят фокуса си върху производство на пластмаси и домакински препарати.
„Нашата индустрия няма да изчезне“, заяви Абдулазис ал Джудайми, старши вицепрезидент на най-голямата компания за износ на петрол в света Saudi Aramco. Компанията работи заедно с държавната Petronas по комлекс в Малайзия за рафиниране на петрол и за развитие на нефтохимия.
Exxon Mobil от своя страна съобщи, че ще закупи нефтохимическа фабрика в Сингапур.
Добра новина за рафинериите е, че потреблението на петрол от тежката индустрия е все още силно. Освен това те ще имат възможност да произвеждат газьол, който има широко приложение във фермерството и индустриалното оборудване, както и като гориво за плавателни съдове.