Плашещи данни за загубите на големите вериги у нас по време на пандемията
При някои от хранителните вериги спадът на оборота по време на блокирането е бил минимален, а при други - между 5% и 10%
По време на извънредното положение, причинено от пандемията на новия коронавирус, оборотът на големите вериги в страната е спаднал средно с 11%, пише money.bg.
Това показват данни от анкета на Сдружението за модерна търговия (СМТ), в която са взели участие 8 от големите вериги у нас, членове на СМТ - "Аванти", Billa, Deichmann, Kaufland, Lidl, Mr. Bricolage, "Фантастико" и "Хиполенд", с пазарен дял от над 30% от ритейлърите в България.
Веригите се разделят главно на хранителни (5) и нехранителни (3).
При някои от хранителните вериги спадът на оборота по време на блокирането е бил минимален, а при други - между 5% и 10%. При същите в началото на извънредното положение, когато хората започнаха да се презапасяват със стоки, логично са били отчетени ръстове на оборотите, като впоследствие са регистрирани по-съществени спадове, главно в периода април-май.
При някои от нехранителните вериги пандемията е наложила физическо затваряне на обектите - 36 магазина са били затворени от общо 59 обекта, собственост на трите компании, участвали в сондажа. Средният спад на оборотите при тях е с повече от 30%. Най-големите спадове са били отчетени при "Хиполенд" и Deichmann.
Анкетата регистрира и над 23% среден спад на броя на клиентите на посочените вериги в рамките на първите шест месеца на 2020 година. Цифрите варират между 10% и 50%, в зависимост от различните вериги и различните периоди на кризата, предизвикана от коронавируса.
Междувременно обаче изследването на СМТ констатира, че въпреки тежките моменти, повече от 20 000 служители са запазили работните си места.
"По-голямата част от тях са изпълнявали задълженията си така, както и преди пандемията, някои са ползвали част от платения си отпуск, а други са били на четири часов работен ден. Нито една от веригите не се е възползвала от възможността да изпрати хора в неплатен отпуск", пишат от организацията.
Спрямо изводите големите ритейлъри у нас успешно са се справили с новите предизвикателства, като същевременно не са допуснали дефицит на стоки и празни рафтове.
Същите успешно са адаптирали бизнес моделите си към новата ситуация и са запазили своите работници.
Иначе резултатите от анкетата свидетелстват за подобряване на модела на работа на търговските вериги и доставчиците у нас. "Участниците в анкетата заявяват, че са работили много добре със своите доставчици като са предоговаряли сроковете за плащане.
Освен това веригите са подкрепили български производители, като са въвели нови продукти в асортимента си и са провели кампании за популяризиране на родните стоки. Българските потребители също са проявили съпричастност в условията на криза, което се изразява в повишено търсене на местни храни."
Отбелязва се и че само две от веригите са се възползвали от държавната мярка 60/40 - "Mr. Bricolage" и "Deichmann". Останалите 6 вериги не са кандидатствали за подкрепа и заявяват, че са предпочели да се справят сами с предизвикателствата на кризата.
Какво да очакваме след кризата - данните сочат, че търговските вериги в страната ще продължат да се развиват с адаптирани стратегии. За 2020 година Вilla например планира да отвори 6 нови магазина и да обнови 8 други.