Първо в БЛИЦ! Московски с извънредна и дълго чакана новина от Малта за БДЖ

Транпспортният министър Ивайло Московски обяви от Малта какво предвиждат оздравителните мерки за БДЖ. Както БЛИЦ писа, Европейската комисия (ЕК) одобри мерките на България в помощ на БДЖ. Брюксел констатира, че мерките не нарушават правилата на Европейския съюз (ЕС) за държавните помощи. Това стана ясно днес от полученото официално съобщение от Комисията. Мерките ще позволят на дружеството да намали дълга си без да се нарушава неоправдано конкуренцията на единния пазар. Министър Ивайло Московски заяви, че това е една изключително добра новина за българските железници. „Един от основните приоритети за мен и моя екип бе оздравяването на Холдинг „БДЖ“ ЕАД. И се радвам, че получихме така очакваното одобрение, за да подпомогнем дружеството с пари от държавния бюджет“, каза Московски, който участва в заключителната сесия на Дигиталната асамблея, която се провежда във Валета, Малта.

Ето какво разкри още Ивайло Московски във включване на живо във Фейсбук от Малта:

"Разбира се оттук нататък предстоят важни разговори с министъра на финансите, ще запознаем премиера със ситуацията и разчитаме да бъде осигурен този финансов ресурс. Но както сме заявявали за нас решението е през авансовото плащане за концесията на летище София. В процеса на нотификация са заложени всички параметри, които извън погасяването на дълговете дават възможността БДЖ да бъдат оздравени. Цялата концепция в бъдещето на железниците е в аргументите, дадени на ЕС. В рамките на края на лятото, есента може да започне и процедура за закупуване на нови влакове."
 
България представи план за преструктуриране на БДЖ, в който се съдържаха и мерки, които биха могли да предоставят икономическо предимство на БДЖ, и следователно биха могли да включват държавна помощ по смисъла на правилата на ЕС. По време на проучването ЕК се е съсредоточила върху опрощаването на някои дългове на БДЖ от страна на държавата. Така се стига до извода, че планираното опрощаване на тези дългове от 224 млн. лева е в съответствие с насоките от 2008 г. за държавната помощ за железопътни предприятия, защото задълженията са възникнали преди присъединяването на България към ЕС. ЕК посочва, че дълговете са пряко свързани с превозната дейност на БДЖ и възпрепятстват доброто финансово управление на дружеството.

Размерът им, който подлежи на опрощаване, е съразмерен, а държавната помощ не пречи на ефективната конкуренция на пазара. Комисията подчертава също така, че БДЖ е единственото дружество за железопътни пътнически превози в България и неговата дейност е от решаващо значение за свързаността и икономиката на страната. Изводът на Комисията е, че опрощаването на дълговете е необходимо и съразмерно и е в съответствие с правилата на ЕС за държавните помощи.

ЕК не открива проблем и при възстановяването на някои суми по ДДС, платен неоснователно от БДЖ върху компенсацията, получена от дружеството, за изпълнение на задължения за предоставяне на обществена услуга Според Брюксел дружеството по принцип не дължи ДДС и възстановяването му не предоставя на държавните железници конкурентно предимство на пазара. По повод погасяването на дълговете на БДЖ към Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) проверката на ЕК е установила, че това не поражда опасения за конкуренцията, тъй като удължаването на срока и условията за погасяване съответстват на пазарните условия.