Мобилните оператори “Глобул" и М-Тел нагло нарушават Закона за електронни съобщения и измислят нови начини, чрез които да прецакват клиентите си. Това пишат стотици клиенти на операторите. Народът буквално е пощръклял срещу монополистите.
Исках да си прекратя стар договор, който миналата година беше преподписан автоматично. Когато отидох в магазин на &bdquo;Глобул&quot;, служителите ми казаха, че за да се случи това, трябва да платя неустойка. Защо, при положение че законът казва точно обратното&quot;, пише столичанката Мария Савова. Проверка на в. &ldquo;Всеки ден&rdquo; установи, че в момента кипи истинска битка между два от най-големите оператора и държавната комисия за регулиране на съобщенията. От разправията между тях са потърпевши стотици хиляди потребители.<br /> <br /> Причината за войната са неясно записани промени в закон, които би трябвало да регламентира начина, по който клиент може да прекъсне договора си с мобилен оператор. Според изменения от края на миналата година на Закона за електронни съобщения договорите на абонатите им, сключени от началото на 2012 г., стават безсрочни и всеки може да се откаже от оператора, без да дължи неустойка. Промените влязоха в сила на 29 декември миналата година.<br /> <br /> Какво обаче се случва със старите договори, които са били автоматично преподписани преди 29.12.2011 г.? Според Комисията за регулиране на съобщенията всеки клиент може да си прекрати контракта предсрочно, без неустойка. На 6 март в интернет страницата на регулаторния орган дори е публикувано и съобщение за това: &bdquo;Автоматично подновените преди 29.12. 2011 договори на абонатите, които са подновени за нов срок, без изричното им писмено съгласие, се считат за безсрочни по силата на закона и могат да бъдат прекратени от абоната с едномесечно предизвестие и без да се дължат неустойки. Сключените към деня на влизане в сила на промените срочни договори с първоначален срок на действие, които не са били автоматично подновявани, могат да бъдат продължени за нов срок само при изрично писмено съгласие на абоната относно условията за продължаване. При липса на такова съгласие след изтичане на срока договорите се преобразуват в безсрочни и могат да бъдат прекратени от абонатите с едномесечно предизвестие, без да се дължат неустойки за това.&quot;.<br /> <br /> Въпреки категоричното становище на държавната структура към днешна дата М-Тел и &bdquo;Глобул&quot; искат от старите си клиенти неустойки. Мобилните оператори твърдят, че никъде в закона не е записано ясно, че промените касаят и миналогодишните договори. Според служители от колцентровете им вина за кашата има Народното събрание и КРС, които не са си свършили работата, и написаните от тях текстове в закона не са категорични и остават място за различно тълкуване. При такава ситуация можело само съдът може да реши кой крив кой прав. Единственият оператор, който към днешна дата не иска от клиентите си неустойки при прекратяване на миналогодишни договори, е &bdquo;Виваком&quot;.<br /> <br /> <u><span style="color: rgb(128, 0, 0); "><strong>КРС: ЩЕ СИ ГЛЕДАМЕ РАБОТАТА - ЗАПОЧВАМЕ ДА НАЛАГАМЕ ГЛОБИ</strong></span><br /> </u><br /> &bdquo;Законодателят е предвидил Комисията да може да дава и задължителни указания за отстраняване на даден проблем. В случай че мобилните оператори не спазят дадените задължителни указания от нас, Комисията за регулиране на съобщенията може да ги санкционира за неизпълнение на влязло в сила решение, като глобата е от 2000 до 20 000 лв., съобщи пред &ldquo;Всеки ден&rdquo; говорителката на КРС Ани Игнатова. От КРС са категорични,&nbsp;че договори на абонатите, продължени за нов срок без изричното им писмено съгласие, се считат за безсрочни по силата на закона. Те могат да бъдат прекратени от абоната с едномесечно предизвестие, без да се дължат абсолютно никакви неустойки. Ако това бъде отказано на потребител, той може да си търси правата, като сезира комисията или се обърне към съда. На твърденията на &bdquo;Глобул&quot;, че КРС не е законодателен орган и няма право да тълкува законите, от ведомството на Веселин Божков контрираха по следния начин: &bdquo;Комисията не е иззела функции на Народното събрание. Но на нас ни е вменено правоприлагането на закона и становището ни е израз именно на тези правомощия. Трябва да подчертаем, че до приемане на позицията на КРС се стигна след многобройните въпроси на потребители.&rdquo;<br /> <br /> <hr /> <br /> <em>&bdquo;Глобул&quot; стриктно спазва законовите разпоредби и се съобразява с волята на законодателя. Комисията за регулиране на съобщенията е регулаторен, а не законодателен орган и не разполага с правомощията да тълкува закона или да налага собствен прочит на новоприетите в него промени. Не смятаме, че становището на КРС е законодателен документ, поради което не виждаме основание за каквото и да било нарушение&quot;, коментира Елина Цанкова от пиар отдела на оператора.<br /> <br /> За &bdquo;Глобул&quot; неустойките, предвидени за предсрочно прекратяване на договорите за доставка на телеком услуги, които клиентите подписват, са съобразени с всички изисквания на законодателството, включително Закона за защита на потребителите. &bdquo;Съгласно приетите промени в Закона за електронните съобщения ние премахнахме клаузата за автоматично подновяване от договорите на всички свои настоящи клиенти. Всички договори, чийто срок изтича или е изтекъл след 29 декември 2011 г. включително, независимо дали е първоначален или подновен, се превръщат в безсрочни и могат да бъдат прекратени във всеки момент без да се дължат неустойки. За да прекратят своя безсрочен договор, абонатите трябва да попълнят заявление за отказ в магазин от търговската ни мрежа и да заплатят текущите си задължения към оператора&rdquo;, е становището на &bdquo;Глобул&quot;. От М-Тел заявиха, че също искат неустойки при прекратяване на договори от миналата година, защото в закона не е описано ясно, че това не трябва да се прави.</em>