Руснаците отново търсят имоти по родното Черноморие, пише днес "Стандарт". 2016 г. ще бъде период на възстановяване на руската активност на имотния пазар в България, прогнозират от строително-инвестиционната компания Green Life Property Development.
&nbsp;&quot;Българският пазар на жилища &quot;втори дом&quot; е пряко свързан с международната обстановка и със ситуацията в рускоговорящите страни. Обезценената рубла и общото усещане за несигурност в Русия бяха истинско предизвикателство в началото на 2015 г. Днес виждаме завръщане на руснаците и очакваме по-активна 2016 г., поне от страна на тези наши клиенти&quot;. Това каза изпълнителният директор на компанията Теофил Петров. <br /> <br /> Ограниченията спрямо руснаците за пътуване в Турция допълнително ще засилят българския пазар, тъй като той ще остане практически без сериозна алтернатива, категоричен е Петров.<br /> <br /> Нараства и интересът от страна на украинските клиенти към родните ваканционни имоти. &quot;Надяваме се, че профилът на клиентите ни ще се разшири. Смятаме, че е възможно в страната да започнат да идват и по-богати купувачи&quot;, прогнозира Петров.<br /> <br /> При жилищните имоти също се очаква ръст в активността и много динамична 2016 г. На много сделки ще се радва и пазарът &quot;на зелено&quot;. Данните на ИМОТЕКА сочат, че над половината - 70-80% от новоизграждащите се проекти в София се продават, преди да имат издаден акт 16. Общият обем на сделките &quot;на зелено&quot; от целия пазар пък е около 10-20% в зависимост от квартала. <br /> <br /> В същото време растат средните цени, които купувачите плащат за апартамент в София. Сделките се сключват най-често в диапазона 70 хил. - 100 хил. евро. Това обаче е цената основно за нови, качествени сгради с добро разпределение и в престижен район.<br /> <br /> Според АДРЕС отстъпките ще продължат да бъдат малки и все повече от сделките ще се сключват с ипотечен кредит. Ще има сериозен глад за ново и качествено строителство. Предлагането ще започне да отговаря на търсенето, което не беше факт през изминалата година. Ще има по-видимо съживление на жилищния пазар в по-малките населени места - основно областните градове в страната.<br /> <br /> <strong>IT специалисти движат пазара на офис площи</strong><br /> <br /> Силното търсене на офис площи под наем продължава, като през 2016 г. ще остане движено главно от IT специалистите, обясняват от Forton/Cushman &amp; Wakefield. В резултат от разрастването на този сектор търсенето трайно се насочва към по-големи пространства. Много компании от тази сфера обединяват офисите си и търсят площ в диапазона 2000-4000 кв. м.<br /> <br /> &quot;През следващата година се очаква завършването на едва 70 000 кв. м нови офис сгради&quot;, каза Станимира Пашова, мениджър &quot;Офис площи&quot; във Forton.<br /> <br /> По отношение на наемните нива на първокласни офиси в София, които през 2015 г. варираха между 10,5 и 12,5 евро/кв. м, очакванията са за лек ръст през следващата година. Договорите за новите сгради ще се подписват в горната граница на този диапазон - на нива около 12-12,5 евро/кв. м.<br /> <br /> През 2016 г. пазарът на търговски площи ще бъде раздвижен основно от преструктурирането на някои молове. В София се очаква City Center Sofia да представи изцяло обновена концепция със съдействието на Forton/Cushman&amp;Wakefield като ексклузивен лизинг агент. <br /> <br /> В Пловдив се работи по ново пазарно позициониране на Galeria Plovdiv, както и по отварянето на Markovo Tepe Mall след смяната на собствеността и размразяването на проекта. Извън тези инвестиции все по-видим е и стремежът на търговци и инвеститори да използват синергията между различни видове площи - търговски, жилищни, офисни и хотелски, каза Росен Генев, мениджър Търговски площи във Forton/Cushman&amp;Wakefield. Като резултат от това на пазара вече са мултифункционални проекти като San Stefano Plaza в центъра на София и очакванията са през 2016 г. интересът на наемателите към този тип схеми да расте. <br /> <br /> Атрактивни за тях са и търговските части на големи офисни сгради и комплекси, които предполагат сериозен трафик от хора и развитие на различни магазини и услуги. Успоредно с това продължава разрастването на бизнеса към регионалните градски центрове.