Руснаците пак започват да купуват "втори дом" у нас

70% от жилищата в София се продават на "зелено", преди акт 16

Руснаците отново търсят имоти по родното Черноморие, пише днес "Стандарт". 2016 г. ще бъде период на възстановяване на руската активност на имотния пазар в България, прогнозират от строително-инвестиционната компания Green Life Property Development.

&nbsp;&quot;Българският пазар на жилища &quot;втори дом&quot; е пряко свързан с международната обстановка и със ситуацията в рускоговорящите страни. Обезценената рубла и общото усещане за несигурност в Русия бяха истинско предизвикателство в началото на 2015 г. Днес виждаме завръщане на руснаците и очакваме по-активна 2016 г., поне от страна на тези наши клиенти&quot;. Това каза изпълнителният директор на компанията Теофил Петров. <br /> <br /> Ограниченията спрямо руснаците за пътуване в Турция допълнително ще засилят българския пазар, тъй като той ще остане практически без сериозна алтернатива, категоричен е Петров.<br /> <br /> Нараства и интересът от страна на украинските клиенти към родните ваканционни имоти. &quot;Надяваме се, че профилът на клиентите ни ще се разшири. Смятаме, че е възможно в страната да започнат да идват и по-богати купувачи&quot;, прогнозира Петров.<br /> <br /> При жилищните имоти също се очаква ръст в активността и много динамична 2016 г. На много сделки ще се радва и пазарът &quot;на зелено&quot;. Данните на ИМОТЕКА сочат, че над половината - 70-80% от новоизграждащите се проекти в София се продават, преди да имат издаден акт 16. Общият обем на сделките &quot;на зелено&quot; от целия пазар пък е около 10-20% в зависимост от квартала. <br /> <br /> В същото време растат средните цени, които купувачите плащат за апартамент в София. Сделките се сключват най-често в диапазона 70 хил. - 100 хил. евро. Това обаче е цената основно за нови, качествени сгради с добро разпределение и в престижен район.<br /> <br /> Според АДРЕС отстъпките ще продължат да бъдат малки и все повече от сделките ще се сключват с ипотечен кредит. Ще има сериозен глад за ново и качествено строителство. Предлагането ще започне да отговаря на търсенето, което не беше факт през изминалата година. Ще има по-видимо съживление на жилищния пазар в по-малките населени места - основно областните градове в страната.<br /> <br /> <strong>IT специалисти движат пазара на офис площи</strong><br /> <br /> Силното търсене на офис площи под наем продължава, като през 2016 г. ще остане движено главно от IT специалистите, обясняват от Forton/Cushman &amp; Wakefield. В резултат от разрастването на този сектор търсенето трайно се насочва към по-големи пространства. Много компании от тази сфера обединяват офисите си и търсят площ в диапазона 2000-4000 кв. м.<br /> <br /> &quot;През следващата година се очаква завършването на едва 70 000 кв. м нови офис сгради&quot;, каза Станимира Пашова, мениджър &quot;Офис площи&quot; във Forton.<br /> <br /> По отношение на наемните нива на първокласни офиси в София, които през 2015 г. варираха между 10,5 и 12,5 евро/кв. м, очакванията са за лек ръст през следващата година. Договорите за новите сгради ще се подписват в горната граница на този диапазон - на нива около 12-12,5 евро/кв. м.<br /> <br /> През 2016 г. пазарът на търговски площи ще бъде раздвижен основно от преструктурирането на някои молове. В София се очаква City Center Sofia да представи изцяло обновена концепция със съдействието на Forton/Cushman&amp;Wakefield като ексклузивен лизинг агент. <br /> <br /> В Пловдив се работи по ново пазарно позициониране на Galeria Plovdiv, както и по отварянето на Markovo Tepe Mall след смяната на собствеността и размразяването на проекта. Извън тези инвестиции все по-видим е и стремежът на търговци и инвеститори да използват синергията между различни видове площи - търговски, жилищни, офисни и хотелски, каза Росен Генев, мениджър Търговски площи във Forton/Cushman&amp;Wakefield. Като резултат от това на пазара вече са мултифункционални проекти като San Stefano Plaza в центъра на София и очакванията са през 2016 г. интересът на наемателите към този тип схеми да расте. <br /> <br /> Атрактивни за тях са и търговските части на големи офисни сгради и комплекси, които предполагат сериозен трафик от хора и развитие на различни магазини и услуги. Успоредно с това продължава разрастването на бизнеса към регионалните градски центрове.