Шефът на борсите каза какво ще се случва занапред с цената на олиото и ще поскъпва ли още всичко
Само за 20 дни с 400 долара падна цената на слънчогледовото олио. Около 3.10 -3.15 лв. е цената на олиото на едро, но в супермаркетите можем да намерим по-ниска цена
„При основните хранителни продукти, този, който поскъпна драстично спрямо миналата година – с 50%, това е олиото. Това е заради лошата реколта през 2020 г. Сега световният пазар на масла тръгна надолу.
Само за 20 дни с 400 долара падна цената на слънчогледовото олио. Около 3.10 -3.15 лв. е цената на олиото на едро, но в супермаркетите можем да намерим по-ниска цена.
Свидетели сме на една трайна низходяща тенденция, като се изчерпат по-скъпите количества и като се прибере реколтата, може би от септември цената ще падне.
Точно прогноза в цифри се прави много трудно, но нищо чудно да стигнем до равнища от преди лятото на 2020 г.”, заяви в ефира на „Събуди се” председателят на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата Владимир Иванов.
Според него се очаква добра реколта при зърнените култури. За зеленчуците Иванов посочи, че след стабилизирането на времето, цената на едро е паднала с 0.50 лв. и това ще се отрази и в цената на дребно.
Той коментира и драстичния скок в цените на газа и тока, увеличението на транспортните услуги и нестабилното време през юни, както и ще доведе ли всичко това и до рязко увеличение в цените на храните.
„Увеличение, свързано с логистиката и начина на работа на търговската система, винаги се отразява на цената.
Друг е въпросът колко ще се отрази. Много се спекулира и се пренася процентът, имали сме по-висока цена на газа, но пазарът е бил стабилен.
При този мощен конкурентен сблъсък, едва ли ще наблюдаваме сериозен проблем”, смята той.
Относно плодовете и зеленчуците, при които има транспортен разход, Иванов прогнозира ръст на цената около 1-1,5%.
Влияние ще окаже и климатът – ако времето се задържи топло и стабилно, се очакват низходящи тенденции. Относно увеличението на някои продукти той подчерта, че климатът също е оказал влияние.