Шофьорите си скубят косите! На всеки литър гориво ни удрят поне с 30 стотинки ГРАФИКИ
Цената на най-масовия бензин А-95 би трябвало да бъде около 2,63 лв., а средната цена по бензиностанциите в момента е средно 2,91 лв.
Удрят ни с 30 ст. при зареждането на всеки литър бензин, показват изчисления на база данни за котировките на петрола на международните пазари и за курса на долара спрямо лева. Цената на най-масовия бензин А-95 би трябвало да бъде около 2,63 лв., а средната цена по бензиностанциите в момента е средно 2,91 лв., съобщава "Труд".
Рафинерията в Бургас използва руски петрол сорт “Уралс”. Преди войната в Украйна цената на този петрол беше близка до тази на сорта “Брент”. След началото на войната обаче цената на петрола “Уралс” е значително по ниска от тази на “Брент”. Цените по бензиностанциите обаче са сякаш използваме скъпия петрол.
Цената на петрола “Уралс” се понижи до 70 долара за барел. Това е цена, характерна за периода преди войната в Украйна и преди пандемията. Оказва се, че котировките на петрола са се върнали на предкризисните нива, но цените по бензиностанциите са значително по-високи. Цената на петрола “Уралс” е била 70 долара за барел и на 29 октомври 2018 г. Тогава обаче бензинът А-95 е струвал по бензиностанциите в страната средно 2,38 лв. за литър, показват данни на специализирания сайт fuelo.net. А дизелът е струвал 2,42 лв.\л.
Преди четири годни доларът беше по-евтин. На 29 октомври 2018 г. курсът на щатската валута беше 1,70755 лв. за долар. А сега фиксингът на БНБ е 1,88677 лв. за долар. Спрямо 29 октомври 2018 г., когато цената на петрола е била като настоящата, доларът е поскъпнал само с 10,5%. Акцизът в цената на горивата и ставката на ДДС от тогава насам не са се променили.
Имало е увеличение на заплатите, но това не може да бъде причина за поскъпването на най-масовия бензин с над 22%, а на дизела с 38% спрямо октомври 2018 г.
Ако вземем цените на горивата през октомври 2018 г. и ги увеличим с поскъпването на долара, се оказва, че бензинът А-95 сега би трябвало да струва 2,63 лв. за литър, а реално по бензиностанциите го продават с близо 30 ст. повече. Цената на дизела пък би трябвало да бъде 2,67 лв. за литър, но реално в момента го продават с 60-70 ст. по-скъпо и средната цена на пазара е 3,34 лв. за литър.
Може да вземем още един пример с цените на горивата по-близо във времето. Цената на руския петрол “Уралс” беше 70 долара за барел и на 2 август 2021 г. Тогава цената на бензина и на дизела беше една и съща - 2,25 лв. за литър. На 2 август 2021 г. доларът се разменяше за 1,64 лв. От тогава насам щатската валута е поскъпнала с 14,7%. Дори ако всички останали разходи за производството на горивата от тогава насам са нараснали със същия процент, то цените на бензина и дизела сега би трябвало да бъдат 2,58 лв. за литър. Дори повишението на заплатите в бранша да е било с по-голям процент, това не може да бъде основание бензинът да струва с 33 ст. повече, а дизелът със 76 ст. отгоре.
През август миналата година цените на бензина и на дизела по бензиностанциите бяха еднакви. В момента обаче дизелът е много по-скъп. Причината за това е, че на пазара има дефицит на дизел. В България няма проблеми с доставките, защото рафинерията в Бургас работи на пълни обороти. Но търсенето на дизел в региона е голямо и това повишава цените, коментираха хора от бранша. При бензина ситуацията не е такава, търсенето е по-малко и затова през последните месеци цените на бензина се понижиха.
Котировките се понижиха с 25%
Петролът поевтинява в пъти повече от дизела
През последните месеци петролът значително поевтиня, а при цените на бензина и дизела има много по-малка промяна в посока надолу. През месец юни тази година котировките на руския петрол “Уралс” бяха около 95 долара за барел. Например на 15 юни петролът е бил 95 долара и при курс на щатската валута от 1,87502 лв. това прави 178 лв. за барел.
Сега петролът струва 70,12 долара и при валутен курс от 1,88677 лв. за долар това прави 132 лв. за барел. Понижението на цената на петрола в левове е с над 25 на сто.
На 15 юни тази година бензинът струваше 3,33 лв. за литър, а дизелът беше 3,42 лв. От тогава насам бензинът е поевтинял с 12,6%. Това се обяснява с факта, че в цената на горивото има постоянни разходи, които не се са понижили през последните месеци. Но спадът на цената на дизела е само с незначителните 2,3%. Това се дължи на голямото търсене на дизел в региона, коментираха хора от бранша.
Ще спре вносът от Русия
Европа спешно се запасява преди ембаргото
Европейските търговци бързат да напълнят резервоарите на континента с руски дизел преди забраната на ЕС да влезе в сила през февруари, тъй като алтернативните източници остават ограничени, съобщава агенция Ройтерс.
От 5 февруари 2023 г. ще влезе в сила забраната за внос в Европейския съюз на руски петролни продукти. А именно този внос осигурява значителна част от дизела в Европа. Забраната за внос на руски петролни продукти ще последва забраната за внос на руски суров петрол, която влиза в сила на 5 декември. България договори изключение от тази забрана и до края на 2024 г. може да внася руски петрол, който да бъде преработван в страната.
Доставките на руски дизел, който се съхранява в района на най-големите европейски пристанища Амстердам-Ротердам-Антверпен, са се повишили до 215 хил. барела на ден от 1 ноември до 12 ноември, което е увеличение от 126% спрямо същия период на октомври, казва Памела Мънгър, старши пазарен анализатор във фирмата за енергийни анализи “Вортекса”.
“Европа увеличава вноса на дизел от Русия и все още има недостиг на дизел. Ембаргото върху руския петрол и петролни продукти е насрочено съответно за 5 декември и 5 февруари. Ще бъде голям проблем, когато този внос спре”, пише в Туитър енергийният експерт Трейси Чи, която е изпълнителен директор и главен стратег по енергетика и материали в “Хайтауър Рисорс Адвайзърс”.
Русия все още е най-големият доставчик на дизел за Европа. “ЕС ще трябва да осигури около 500-600 хил. барела дизел на ден, за да замени руските обеми, заместителите ще дойдат от САЩ, както и на изток от Суец, предимно от Близкия изток и Индия”, посочва Юджийн Линдъл, анализатор на пазарите за петролни продукти във “Еф Джи И”.
Предложение на депутати от ГЕРБ-СДС
Отстъпка за горивата чрез такса при вноса на петрол
Решенията ще взима Министерският съвет
Хората и фирмите да продължат да получават отстъпка от цените на горивата, предвижда проектозакон за компенсиране разходите на потребителите на моторни горива, който е внесен в парламента от депутати от ГЕРБ-СДС.
Необходимите пари за предоставяне на отстъпката да се осигурят чрез нова такса, която да се събира при вноса в страната на руски петрол, предлагат депутатите. Идеята е тази такса да влиза във Фонд “Сигурност на електроенергийната система” и да зависи от два параметъра - разликата в средномесечната цена за петрол сорт “Брент” и “Уралс” на барел и съотношението на освободените количества горива за потребление в страната и тези, които са за износ.
Размерът на допълнителната такса да се определя всеки месец от Министерски съвет. А събраните пари във Фонд “Сигурност на електроенергийната система” да се използват за предоставяне на отстъпки за горивата за гражданите и бизнеса, предлагат депутатите. Идеята е отстъпката да важи за най-евтините бензин, дизел, втечнен нефтен газ и природен газ на всяка бензиностанция.
Целта на предложението е да бъде въведен устойчив режим за компенсации заради високите цени на горивата, както и да се запази покупателната способност на населението, гласят мотивите на депутатите. Рафинерията в Бургас преработва предимно руски нефт сорт “Уралс”. Със започването на войната в Украйна цената на “Уралс” се понижи значително спрямо цената на петрола “Брент” като има месеци, в които разликата в цената надхвърля 30 долара за барел, посочват депутатите.
Петролът, който се преработва в България, е на цена сходна с лятото и есента на 2021 г. Цените на горивата обаче са драстично по-високи, пише в мотивите на депутатите.
Те обясняват и схемата, по която работеше досега “Лукойл” в България. Асен Василев в качеството си на вицепремиер лобира в Европейската комисия и получи дерогация, която позволява свързаните с Лукойл компании да купуват петрол сорт “Уралс”. Това формира свръхпечалби в тези две компании в размер над 3,5 млрд. лв. на година и нула лева полза за българските потребители, пише в мотивите на депутатите.
Рафинерията в Бургас през последните години преработва нефт на ишлеме. Договорът е сключен с “Лукойл Бенелюкс”, регистрирано в Нидерландия. Така свръхпечалбите от ниските цени на петрола и високите цени на горивата се преместват към “Лукойл Бенелюкс” и регистрираното в Швейцария дружество “Литаско”, което е търговската компания на “Лукойл”. Тази схема на работа да бъде прекратена обещаха след срещата в Министерски съвет от ръководството на “Лукойл България”.
Компенсации само за бедните предлага кабинетът
„Лукойл България“ прехвърля дейността си изцяло у нас
700 млн. лв. приходи в бюджета догодина
“Лукойл България” ще прехвърли цялата си дейност в България от 1 януари 2023 г. По този начин само през следващата година се очаква приходите в бюджета за страната да са около 600-700 млн. лв., обясни вицепремиерът по икономическите политики и министър на транспорта Христо Алексиев след среща с ръководството на “Лукойл България” и “Лукойл Нефтохим Бургас”. От страна на “Лукойл” на срещата присъстваха Илшат Шарафутдинов, Андрей Матюхов и Александър Величков.
Договореността още не е формална, но от следващата година компанията е поела ангажимент да прехвърли цялата си икономическа дейност, а по този начин и приходите и данъците си у нас, а не в Швейцария и Холандия, както е до момента, заяви Алексиев. Предвид сегашните цени на суровия петрол и готвените законови промени за свръхпечалбите се очаква до края на годината компанията да внесе около 100 млн. лв. в бюджета, при 3,5 млн. лв. през миналата година. А през следващата година приходите за хазната ще са около 700 млн. лв., обясни Алексиев.
С тези средства да бъдат компенсирани само социално уязвимите, предлага служебното правителство. От кабинета обясниха, че мярката за държавна помощ за масовите горива в размер на 25 ст. за литър е била несправедлива, защото се е плащала от данъците на всички, а от нея са се възползвали не само социално слабите, а отново всички граждани.
Председателят на УС на “Лукойл Нефтохим Бургас” Илшат Шарафутдинов заяви, че планираното изменение на бизнес схемата им е справедливо и припомни, че заводът е работил така до 2020 г. След това “Лукойл България” започна да работи на ишлеме с цел да прехвърлят рисковете за отрицателен марж в цените към търговската компания на “Лукойл”.
Шарафутдинов подчерта, че допълнителните приходи в бюджета ще бъдат реализирани при положение, че макроикономическите условия се запазят като настоящите, както и ако заводът работи максимално натоварен и със суровина, която би позволила тези резултати. Към момента това може да се случи с нефт “Уралс”, подчерта Шарафутдинов. Необходимо е и да се отмени забраната за износ на експортни продукти, които са резултат от преработка на руски нефт, тъй като това има пряка връзка с максимална производителност.
Трябва да се знае, че реекспортът на суров петрол остава абсолютно забранен, но износът на нефтопродуктите, произведени от суровия петрол, е разрешен, като за това е взето и становище от ЕК, обясни Алексиев. Ако все пак на “Лукойл България” бъде забранено да изнася продукти от руски петрол, обработен у нас, тогава рафинерията вероятно ще напълни складовете си и ще спре работа, обясни Шарафутдинов.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук