Швейцария бойкотира предложения от българското правителство проект за лот 3.2 на автомагистрала „Струма”, който включва изграждане на виадукти и няколко къси тунела през Кресненското дефиле - това показват решенията на Постоянния комитет на Бернската конвенция, който заседава от 1 до 4 декември в Страсбург.
Новият план, подготвен от кабинета &bdquo;Борисов 2&rdquo;, е за 400 милиона евро - три пъти по-евтино от предложения под натиска на българските зелени 15-километров мегатунел с две тръби и успоредни сервизни тунели, пише &quot;Труд&quot;. Гигантското съоръжение би струвало 1,2 милиарда евро, а според експерти годишната му поддръжка ще достига 300 000 000 лева - повече отколкото е рехабилитацията на цялата пътна мрежа у нас за 12 месеца. В същото време, за да се покрие издръжката на такъв тунел, тол таксата не може да е по-ниска от 30 лева.<br /> <br /> <strong>Сигналът</strong><br /> <br /> Още на 9 септември тази година няколко организации, членове на коалицията &bdquo;За да остане природа в България&rdquo;, зад която стои солидно швейцарско финансиране, протестираха пред Постоянния комитет намеренията на правителството да се откаже от мегатунела въпреки доказателствата, че съоръжението е икономически неизгодно. Според &bdquo;еколозите&rdquo; няма никакво значение, че цената е 1,2 милиарда евро, защото без подземния път щели да се нарушат ценни местообитания на влечуги, птици и дългокраки жаби. Според &bdquo;Зелените&rdquo; мегатунелът е единственият вариант за лот 3.2,, тъй като Кресненското дефиле е част от мрежата &bdquo;Натура 2000&rdquo;. Както &bdquo;Труд&rdquo; разкри в поредицата &bdquo;Войната срещу зимния туризъм&rdquo;, мотивите на &bdquo;природозащитниците&rdquo; съвсем не са екологични. Техните действия издават, че се опитват да пробутат швейцарска фирма, която да построи 15-километровото съоръжение - още през 2013 година идейният проект за тунела бе възложен на консорциума със швейцарско участие &bdquo;Виа План - Амберг&rdquo;.<br /> <br /> Информацията за лобиране на &bdquo;Зелените&rdquo; се потвърди в петък, 4 декември, когато сигналът им бе подкрепен именно от Швейцария. Представителите на алпийската държава настояха да бъде отворено така нареченото досие за проекта на АМ &bdquo;Струма&rdquo; през Кресненското дефиле, като така се тръгва към най-лошия вариант - стартиране на нов мониторинг, който фатално ще забави лот 3.2 на магистралата.<br /> Постоянният комитет не се съобрази изцяло с искането на &bdquo;Зелените&rdquo;, подкрепено освен от Швейцария, и от Чехия и Исландия.<br /> <br /> Вместо това комитетът се въздържа от окончателно произнасяне по случая. Причината - в момента се извършва оценка за въздействието на околната среда (ОВОС) на новия проект, който ще замени 15-километровия тунел. Самото изграждане на виадуктите и късите тунели още било далеч във времето и нищо не можело да се каже. Такова становище е изказал и официалният представител на Европейската комисия, участвал в заседанието на комитета.<br /> <br /> Крайното решение ще бъде взето съвместно с ЕК на следващата годишна среща, която ще се проведе в края на 2016 г.&nbsp;/БЛИЦ