Скандал в Германия и в Европарламента за завода на VW в Турция, още няма решение
Евродепутати смятат, че Volkswagen и Анкара нарушават правилата на Митническия съюз, а самата Група може да си плати скъпо тази инвестиционна авантюра
Плановете на Volkswagen да построи своя нов завод за Източна Европа в Турция, бяха посрещнати от жестока критика от всички партии в Европейския парламент, пише изданието Morgenpost.de.
Представители на християндемократическата Европейска народна партия (ЕНП), "Зелените" и либералите изразиха подозренията си, че Турция е нарушила ангажиментите по Митническия съюз с ЕС, предоставяйки висока държавна помощ на VW, получавайки по този начин незаконно конкурентно предимство пред страните-членки от ЕС.
В писмо до Европейската комисия, което е на разположение на редакцията, седемте парламентаристи обсъждат старта на разследване в рамките на Съвместния съвет за асоцииране ЕС-Турция.
Депутатът от Зелените Виола фон Крамон-Таубадел, която е един от подписалите писмото, също призовава борда на директорите на VW да спре проекта.
VW вероятно ще инвестира около един милиард евро
Volkswagen потвърди в края на миналата седмица, че преговорите за инвестицията в Турция близо до Измир са към своя край. Надзорният съвет на VW вече е взел окончателното решение за завода, в който в бъдеще ще бъдат произвеждани Passat и Skoda Superb за износ в Източна Европа; Инвестицията, по неофициална информация, е за около един милиард евро.
Съседната държава от ЕС, България, също положи усилия за привличане на инвестицията, но в усилията си бе ограничена от регламентите на ЕС по отношение на предоставянето на държавни субсидии.
Депутатите, сред които, освен Крамон, са още ръководителят на групата на ХДС / ХСС, Даниел Каспари, председателят на Европейските Зелени, Райнхард Бютикофер и политикът от ППС Свеня Хан, базират критиките си на информация, според която Анкара е предоставила държавна помощ от 400 милиона евро и гаранция за закупуване на 40 000 автомобила годишно, за да убеди VW да инвестицията в Турция.
В споразумението за митническия съюз Турция се ангажира да спазва правилата на ЕС за държавна помощ, пишат депутатите до Комисията в запитването си. Инвестиционните планове на VW също са противоречиви заради ситуацията с правата на човека в Турция.
Местоположение на VW за зелените е "опустошителен сигнал"
Депутатът от Зелените Крамон-Таубадел заяви, че с решението си Volkswagen укрепва "автократичния режим на Ердоган", избирайки мястото на новия си завод да е в Турция, и в същото време изпраща "опустошителен сигнал" на конкурента България.
"VW изглежда не е научил нищо от последните скандали", заяви зеленият политик.
Тя добави: „Всеки, който смята, че може да разчита на финансовите ангажименти на президента Ердоган, предвид настоящата крехка и силно критична политическа ситуация в Турция, може да плати скъпо за финансовия риск от такава инвестиция“.
Междувременно стана известно, че предварително заложена точка с решение новият завод на „Фолксваген“ да бъде разположен в Турция е била отложена за обсъждане от Надзорния съвет на концерна на последното му заседание в петък.
Въпреки мощния натиск на акционери от Катар и някои високопоставени членове на Управителния съвет, топ босовете от надзора са поискали още анализи по въпроса и допълнителна информация.
Това е петият път, в който Надзорният съвет отлага решението, въпреки че натискът е започнал още през пролетта на тази година.
Преговорите на шефовете на „Фолксваген“ с турския президент Реджеп Тайип Ердоган водят до нарастваща вълна от недоволство в Европейския парламент в Брюксел, където все повече депутати издигат глас „против“ а от това се заформя сериозен скандал.
Говорителят на европейските зелени започна бърза офанзива срещу германския концерн, разпращайки до медиите свое питане до Европейската комисия относно сделката.
Според Райнхард Бютикофер гаранцията за изкупуване на 40 000 автомобила от турската държава и щедрата субсидия от 400 милиона евро е несъвместима с европейските правила за държавна помощ, към които Турция трябва да се придържа в замяна на свободния достъп до гигантския европейски пазар.
Турция обаче все още отказва да пригоди собственото си законодателство към тези ангажименти и смята, че може да даде държавната субсидия законно.
Това нарушение, комбинирано с трагичното положение на върховенството на закона, на медийните и демократичните свободи, правят решението на „Фолксваген“ изключително тревожно.
Бютикофер призовава Европейската комисия да действа по казуса решително и да престане с политическото лицемерие.
Ясно е, че „Фолксваген“ се опитва да спечели от нарушаване на правилата за държавна помощ и да ощети страни-членки в Евросъюза.
Становището е, че компанията е заплашена от нова глоба в размер на помощта – между 400 млн. и 1 млрд. евро.
Шефът на Зелените хвърля истинска бомба в края на посланието си като атакува лично бившия канцлер Герхард Шрьодер, който стои зад турската кандидатура, наричайки го „слуга на диктатори и лобист на Кремъл“.
Писмото на Бютикофер е подписано от евродепутати от зелените, либералите и ЕНП, включително българите Андрей Ковачев и Андрей Новаков.