Скандални данни как търговци на храни забогатяха на гърба на българите при коронакризата
Редица производители намаляват цените, когато стоките са за износ, но ги вдигат, когато са за пазара в страната
Търговците са увеличили маржа си на печалба по време на кризата, показват данни на НСИ. Цените на вноса през второто тримесечие на годината са се понижили, а цените на стоките, продавани в магазините, нарастват.
При произвежданите в страната стоки ситуацията е подобна. Редица производители намаляват цените, когато стоките са за износ, но ги вдигат, когато са за пазара в страната, пише "Труд".
През второто тримесечие на годината цените на внасяните стоки са с 6,3% по-ниски спрямо същия период на миналата, показват данните на НСИ. Същевременно годишната инфлация у нас към края на юни е 1,6%.
Конкретно при внасяните алкохолни и безалкохолни напитки през второто тримесечие цените са с 10,7% по-ниски на годишна база. Същевременно алкохолът в магазините през юни е бил с 3,5% по-скъп на годишна база, а минералните води, безалкохолните и соковете - с 2%.
При вноса рибата е била с 4,5% по-евтина от предходната година, а по магазините е била с 2,7% по-скъпа. При вноса им цените на кафето, чая и подправките са останали почти без промяна, а при продажбата им на дребно цените са повишени с 1,7% на годишна база.
Внасяните плодове и зеленчуци през второто тримесечие са били с 3% по-скъпи от същия период на 2019 г. Същевременно през юни при продажбата им на дребно в магазини и пазари зеленчуците са били с 9,7% по-скъпи на годишна база, а плодовете - с 18,8% по-скъпи.
Редица родни предприятия са намалили цените си за износ, но не и за пазара в страната. Общите цени на производителите за вътрешния пазар през юни са били само с 0,9% по-ниски на годишна база, а цените им за износ са се понижили средно с 6,8%. Например цените на производителите на лекарства за вътрешния пазар са нараснали с 3%, а за износ са се понижили с 1,4%.