Български машиностроителни предприятия, които изнасят за Русия и Украйна, се оплакват от спад в поръчките. "От няколко седмици се забелязва задържане на възлагането на поръчки от Русия и забавяне в плащанията", заяви за в. "Стандарт" председателят на Браншовата камара по машиностроене Илия Келешев. В момента нашата продукция, която ние им продаваме в евро или долари, им излиза с 20% по-скъпо заради срива на рублата. "Има и натиск нашите предприятия да свалят цените, но те не може да си позволят това", посочва Келешев.
Наред с това стои и заплахата Евросъюзът да наложи икономически санкции спрямо Русия.&nbsp;&quot;Нашите машиностроители са притеснени, нямат яснота как ще продължат търговските им отношения с Русия&quot;, посочва Келешев.&nbsp;60% от износа на България за Русия се формира от машиностроителна продукция, показва статистиката. Няколко големи предприятия в България имат съществен експорт за там. Няколко са производителите на мото- и електрокари и електротелфери, които от години изнасяме за руския пазар. За там изнасяме още стругове, дървообработващи машини, двигателни мостове за камионите &quot;Камаз&quot;, санитарна керамика и смесители.<br /> <br /> &quot;Започнахме 2014 г. с голям оптимизъм, но за съжаление сега прогнозата не е добра&quot;, казва Келешев. По думите му 2013 г. е завършила неочаквано успешно за машиностроителния бранш. Отделните подсектори са постигнали ръст между 4 и 8%, както в износа, така и в продажбите на вътрешния пазар. Реализираните продажби на машиностроителна продукция през м.г. са достигнали 8 млрд. лв., като от тях 2.7 млрд. евро са от износ. /БЛИЦ