Светът вече няма да е същият: Coca-Cola и Pepsi отиват в историята, измества ги...

Брандът Campa е на път да бъде възроден и да се противопостави на доказаните брандове

Индийският индустриален гигант Reliance върна към живота стара местна марка безалкохолни напитки, като планира да използва голямата си дистрибуторска мрежа, ниските цени и все по-силните националистически настроения в страната, за да отмъкне от Coca-Cola и PepsiCo пазар, оценяван на 4,6 млрд. долара, пише в свой материал "Ройтерс".

Брандът Campa беше популярен в Индия през 70-те и 80-те, но изчезна от пазара след либерализацията на местната икономика и навлизането на големите международни играчи. Сега той се завръща с помощта на милиардера Мукеш Амбани, който е собственик на Reliance, а освен това вече е и най-богатият човек в Азия.

Пазарът е огромен, а и според Euromonitor тенденцията е да расте с по 5% на година поне до 2027 г. Не е лесно обаче да пробиеш - даже топ предприемач като Ричард Брансън го разбра след неуспеха на Virgin Cola. Амбани обаче има амбиции, а има и основания за тях - преди 7 години той преобърна телеком пазара в Индия и сега Reliance е №1 в него.

Чашата вече е наполовина пълна

Към момента двулитрова Campa Cola е с около една трета по-евтина от бутилките на Coca-Cola и Pepsi (които обаче побират една чаша повече - 2,25 литра). Това обаче се постига със сериозна отстъпка от препоръчителната цена. Най-малките бутилки на индийската напитка са на цената на Coca-Cola и по-евтини от тези на Pepsi.

Една от причините е, че след придобиването на Campa за 2,7 млн. долара през миналата година, производството ѝ в момента е поверено на подизпълнител. Според източник на "Ройтерс", запознат с плановете на Reliance, групата планира да отвори свои заводи или да използва чужди такива на партньорски начала.

Campa вече се предлагат с топ позициониране в 2500-те хранителни магазина на Reliance в цялата страна, а освен това може да я предлага на изгодни цени на партньорите си с по-малки обекти, които са над половин милион. Също така напитките ще се позиционират в хотели, ресторанти и на други премиум локации.

Подготвя се и мащабна рекламна кампания, включително с участието на някои от популярните отбори по крикет в Индия.

Целият проект (както и останалия бизнес на Reliance с хранителни стоки) е поверен на мениджър със 17-годишен управленски опит в Coca-Cola.

Ще се газира ли конкуренцията?

"Coca-Cola и Pepsi не са свикнали да имат конкуренция в национален мащаб, а Reliance имат финансовите възможности да им се противопоставят с местен бранд, който има висока носталгична стойност", коментира пред агенцията консултантът от Euromonitor Амуля Пандит.

Неназован бивш високопоставен служител от Pepsi признава, че в компанията винаги е имало опасения от появата на силен индийски продукт, който да разчита на патриотичните чувства на потребителите - особено с националистически настроения премиер, който страната има в лицето на Нарендра Моди.

Все още обаче е рано да се каже дали Realiance ще успеят да победят западните си конкуренти. Pepsi и Coca-Cola имат огромни собствени мрежи за дистрибуция, с които стигат до най-малко 3 млн. търговски обекта в Индия, имат много фабрики и освен това цели поколения за израснали с вкуса на техните напитки, отбелязва анализаторът Алок Шах от Ambit Capital.

 

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук