28-годишният Хо Кун Ксиан започва да играе на видеоигри още като малко момче. Той произлиза от бедно семейство, което трудно успява да отдели по 2 долара за детето си, за да играе на аркадни игри.

Така младият геймър започва да усвоява тънкостите в бойните игри. Години по-късно той успява да стане професионалист, печелейки стотици хиляди долари под формата на наградни фондове от турнири за видеоигри.

Историята на Ксиан е пример за бурно развиващата се индустрия за електронен спорт, която произвежда милионери, играещи на игри за пари, които се пенсионират на 30-годишна възраст, пише CNBC.   

Е-спортът представлява съревнование между хора или отбори на дадена игра, като обикновено това върви с наградни фондове от стотици хиляди долари, а състезанията се наблюдават от милиони зрители, както онлайн, така и на живо в огромни зали. 

Компанията за проучвания Newzoo предвижда, че е-спорт индустрията ще нарасне до 905.6 млн. през тази година и до 1.4 млрд. долара до 2020 г.

Въпреки че е-спортът е по-малък от традиционните спортни индустрии, той демонстрира бързо развитие, създавайки нови работни места и кариерни пътища.

„Никога не съм си мислил „по-добре да правя това”, тъй като, когато бях на 18 години, нямаше подобно нещо като кариера на професионален геймър”, казва Ксиан.

Милионна аудитория и големи наградни фондове

Кариерата на професионален геймър се издигна като масово достъпна опция едва през последните няколко години.

Паричните награди за победи на турнири нарасват, а големи брандове започнаха да спонсорират отборите и състезанията, като същевременно ауторията достигна доста сериозни цифри. 

За да онагледим размера на индустрията, ето и няколко данни:

The International 2018 - най-големият турнир за играта Dota 2, бе проведен през този август с общ награден фонд от 25.5 млн. долара. Финалните срещи бяха наблюдавани от близо 15 млн. зрители чрез множество стрийминг платформи, включително Twitch, която е собственост на Amazon.

Ако извадим броя на китайските зрители, аудиторията изведнъж се свива до 1.2 млн. души, ясно показвайки коя страна е лидер на този пазар.

Въпреки това, геймингът е международен феномен. Newzoo прогнозира, че 53% от аудиторията на е-спорта през тази година ще бъде струпана в Азиатско-тихоокеанския регион, 18% в Европа и 14% в Северна Америка.  

Азия има богата гейминг история, тъй като е дом на едни от най-известните компании разработчици на игри и хардуер, като Sony и Nintendo.

Броят на зрителите нарасва, благорадение и на достъпните услуги за качествено стриймване на съдържание.

Така в наши дни предаването на живо на даден турнир прилича досущ на предаванията на спортни събития – коментатори, анализи, статистики и прочее.

По думите на Гари Кук, изпълнителен президент на британската компания за организиране на е-спортни събития Gfinity, в последно време геймингът показва сериозно развитие от гледна точка на професионализма.

Според него, в наши дни еспортните събития са досущ като традиционния спорт.

Тежки тренировки

Не само визуални, геймърските турнири приличат на традиционния спорт, но и методите за подговотка на състезателите са доста сходни.

Конран Тобин, или по-познат в света на гейминга като Rannerz, е професионален играч на футболния симулатор FIFA 19. Той живее в Лондон заедно с останалите играчи и треньор.

Тобин тренира всеки ден различните аспекти от играта, като изпълнението на корнери или свободни удари, като дори ходи на фитнес, посочвайки, че това му помага да поддържа тялото си здраво, а ума бистър. 

Тобин тренира по 16 часа на ден, планира тактики, пресмятайки силните и слабите си страни.

Пенсиониране на 32-годишна възраст

Състезателите в е-спорта се пенсионират рано, точно така, досущ като атлетите в традиционния спорт. Тобин е на 21 години, като обичайната практика е играчите да се оттеглят около 30-годишна възраст. 

По думите на Тобин, това се случва поради забавяне на реакциите и мисълта с времето. „Просто не можеш да си толкова бърз, колкото си бил на 21 години”, казва той.

Тобин разкрива, че много играчи разполагат с достатъчно пари, след като се откажат от е-спорта, докато други започват да се занимават с неща, като треньорска дейност в тази млада индустрия.

Бъдещето

Докато анализаторите очакват тази индустрия да надмине 1 млрд. долара в идните години, то Гари Кук от Gfinity смята, че това са доста конвервативни прогнози.

„Намираме се в сфера, в която всеки иска да има достъп”, казва той, добавяйки, че много корпоративни брандове се включват.

По думите му, около 70% от приходите в индустроята идват от реклама, такси за права и маркетинг.

В сравнение с големите спортни индустрии по света, е-спортът си остава твърде малък.

Основателно може да се очаква да стане дори няколко пъти по-голям в идните години, но едва ли ще конкурира традиционните спортове по отношение на пари и интерес, смята Тобин.