Защо се бавят направените поръчки? Защо контейнерите не се обслужват навреме и дали в този план може да се очаква подобрение? Нещата в тази сфера куцат вече от доста време, алармира "Дойче Веле".

Оборотът на контейнери в много пристанища по света е нараснал рязко, а това навярно ще облекчи поне малко проблема със затрудненията в снабдяването, твърдят учените от германския Институт за икономически изследвания "Лайбниц".

Самият нараснал оборот обаче още не означава автоматично, че клиентите получават доставките си навреме. Всъщност много от тях, както и редица собственици на кораби и на пристанища, се оплакват, че всички доставки закъсняват.

Закъсненията са масово явление
Голямата швейцарска логистична фирма "Kühne+Nagel" (K+N) е изработила свой собствен инструмент за следене на международните търговски доставки по вода, наречен Seaexplorer. Той например показва, че на 28-и януари в различни международни пристанища за обслужване са чакали 567 контейнеровоза.

K+N си служат със следната проста методика: всеки стандартен контейнер на контейнеровоз, който чака да бъде обслужен, се умножава по броя на дните чакане. Този коефциент се нарича TEU. При контейнеровоз с 18 000 стандартни контейнера например, който чака 10 дни за разтоварване, индексът е 180 000.

В края на януари този индекс за всички контейнеровози в деветте най-важни световни пристанища е възлизал на 12,5 милиона. Представител на швейцарската фирма твърди, че в момента броят на контейнеровозите, които активно участват в търговския обмен, надвишава до 12 пъти обичайното число.

Ефективността на пристанищата е различна
За бавното обслужване на корабите има редица причини. Например - липсата на шофьори на камиони, които да поемат контейнерите. Този проблем особено остро се проявява в момента в САЩ, но е познат и в Европа - най-вече във Великобритания. На второ място затрудненията възникват от ограничения капацитет на самите пристанища.

Китайското пристанище Циндао изобщо не работи с пълния си капацитет
Китайското пристанище Циндао изобщо не работи с пълния си капацитет

В световен мащаб съществуват огромни разлики в капацитетите на различните пристанища. Според индекса за ефикасност на пристанищата, който публикуват Световната банка и лондонската фирма IHS Markit, най-ефикасните пристанища са в Азия. На първите три места се класират пристанището на Йокохама в Япония, "Порт крал Абдула" в Саудитска Арабия и Циндао в китайската провинция Шандун.

Най-добре класираното европейско пристанище заема едва десето място - Алхесирас в Испания. А пристанищата на американския континент остават далеч назад: едно мексиканско заема 25-о място, а едно канадско - 50-то.

Китайските пристанища наистина са сред най-добре организираните в света, но това още не означава, че те остават важен конюнктурен двигател на глобалния стокообмен.

Стриктната политика за борба срещу коронавируса, която води Пекин, принуди властите да затворят редица терминали, а това чувствително забави световния търговски обмен. Независимо от този факт, оборотът на контейнери през миналата година е нараснал. Това се дължи най-вече на сериозния ръст, който регистрират редица пристанища извън Китай.

Подобрение едва ли ще настъпи скоро
В момента обаче стокообменът изобщо не протича гладко. Затрудненията се дължат както на антипандемичните мерки по цял свят, така и на комбинация от други фактори. Доминик Наделхофер от K+N обяснява, че още преди пандемията редица големи корабоплавателни компании са намалили своите флотилии и са бракували доста кораби.

"А през третото тримесечие на 2020-а търсенето направо се вдигна до небето: хората не можеха да пътуват, поради което си поръчваха уреди за домашен фитнес или пък благоустрояваха терасите си. На всичкото отгоре полетите на гражданската авиация рязко намаляха, а с това спадна и процентът на стоките, които се транспортираха в багажните отделения на пътническите самолети", казва Наделхофер. Той самият не смее да прогнозира кога всичко ще се върне към нормалното си състояние.

Десетки кораби чакат да бъдат обработени в пристанището на Лос Анджелис
Десетки кораби чакат да бъдат обработени в пристанището на Лос Анджелис

Председателят на административния съвет на K+N Йорг Воле казва пред "Файненшъл Таймс", че "с малко късмет още през есента ще настъпи чувствително подобрение" в работата на системата. Но прогнозата на Торстен Шмид от института "Лайбниц" е доста по-сдържана: "Оборотът на контейнерите в китайските пристанище отново рязко спадна, а това може би е сигнал, че проблемите с доставките пак ще се влошат през идните месеци".