Търговските вериги: Таван на цените е невъзможен
Регулярната цена, която се слага понякога в даден магазин, не е задължително да е продажната, на която се реализира стоката
Таван на цените е невъзможен. При опита, който има Унгария от подобна мярка през последната година, и при опита на България от 90-те години – таван на цените е невъзможен. Таван на надценката нарушава конкуренцията при търговията с храни на дребно. Това каза пред БНР Николай Вълканов, изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия, организацията, която представлява интересите на големите търговски хранителни вериги.
"Това е мярка, която е невъзможна за съгласуване между държавата и търговците, може да доведе и до вредни последствия. Ако таванът на надценките важи за големи и за малки търговци, големите биха могли по-лесно да преглътнат финансово една такава мярка, но финансовото бреме за поемането на един такъв тип ангажимент от страна на малките търговци би бил катастрофален", посочи той.
И допълни, че регулярната цена, която се слага понякога в даден магазин, не е задължително да е продажната, на която се реализира стоката.
"Ако регулярната цена на кашкавала е 16 лева, а промоционалната е 12 лева и 80% от вашите продажби са минали на намалената цена, то каква е реалната надценка в търговския обект? Дали е високата, или е в пъти по-ниска? Цената на кашкавала в търговската мрежа е между 16 и 32 лева. Това не е ли конкурентна среда? Вадейки от контекста някакъв пример и цитирайки най-високата възможна продажна цена, която може да се намери в магазинната мрежа, това не е ли манипулативно?"
Вълканов посочи как се формират надценките на търговските вериги, освен печалбата:
"Всеки разход, който имат – за транспорт и логистика. Според официалната статистика на НСИ през миналата година товарният автомобилен транспорт като услуга е 20% нагоре. Електроенергията също не е малко перо. След държавните компенсации за миналата година електроенергията е със 70% нагоре спрямо цената през 2021 година. Работните заплати също са с 20% нагоре само за една година".
По думите му повече от актовете, съставени по време на проверките на Комисията за защита на потребителите между 15 февруари и 8 март, ще паднат в съда.
"Не трябва по лековат начин да се лепят етикети върху цял отрасъл на икономиката... Ако има компании, при които има концентрация на нарушения, и се докаже, че това е така, нека си понесат последствията".
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук