Тръмп обяви търговска война и на Европейския съюз
Решението му е в отговор на отпускането на субсидии от страна на блока за „Еърбъс“
Американският президент Доналд Тръмп обяви, че налага митнически контрамерки в размер до 11,2 млрд. долара на множество продукти на Европейския съюз (ЕС), в отговор на отпускането на субсидии от страна на блока за „Еърбъс“. Това предадоха световните медии.
Европейският производител на самолети „Еърбъс” по-рано през деня осъди плановете на Тръмп за въвеждане на мита за някои продукти на ЕС, като заяви, че те нямат никаква „правна основа”, добавяйки, че американската оценка на щетите е „до голяма степен преувеличена”, уточнява БГНЕС.
„ЕС се възползва от търговията със САЩ от много години. Това скоро ще спре!”, написа Тръмп в Туитър.
„Еърбъс“ от своя страна заяви, че последният доклад на Световната търговска организация /СТО/ ще позволи на блока да обмисли „още по-големи контрамерки”.
Ден преди това офисът на търговския представител на САЩ (USTR) публикува списък с продукти, които биха могли да се обложат с допълнителни мита. Той включва няколко вида въздухоплавателни средства, произведени във Франция, Германия, Испания или Обединеното кралство; различни храни, включително кисели млека, рибни пържоли, вина и сирена, както и дрехи, спално бельо и голям брой други продукти, произведени във всяка държава-членка на ЕС.
Спорът на Вашингтон с Брюксел за субсидиите на „Еърбъс“, дългогодишен съперник на американския конкурент „Боинг“, датира от 2004 г., когато САЩ за първи път се обърнаха към СТО. През 2011 г. СТО заяви, че „Еърбъс“ е получил 18 млрд. долара субсидии от ЕС между 1968 г. и 2006 г.
САЩ твърдят, че субсидиите от ЕС са причинили спад в продажбите на „Боинг“ и са довели до загуба на пазарен дял в страните по света.
ЕС, от своя страна, обвини САЩ в предоставянето на нелоялна подкрепа на „Боинг“, включваща данъчни облекчения и справяне с проблема чрез СТО. Брюксел твърди, че Вашингтон е предоставил на „Боинг“ субсидии от над 5 милиарда долара между 1989 и 2006 година.
Заплахата с мита идва и в критичен момент за „Боинг“, попаднал в криза заради своите самолети 737 MAX, която се основава на страхове за безопасност след два фатални инцидента.