В много богата на петрол страна хората крадат суровината и сами си правят бензин
Във Венецуела горивото бе общо взето безплатно в продължение на години благодарение на държавните субсидии
Венецуелците, отчаяни за гориво след месеци на недостиг, започнаха да крадат суров петрол от държавната компания Petroleos de Venezuela и сами да го преработват в бензин, пише Reuters, цитирайки двама работници в компанията и неколкоцина души, запознати с практиката в закъсалата социалистическа държава.
Откраднатият петрол е капка в производството на държавната компания, но подчертава кризата в PDSVA, която вече не може да доставя нужното на населението гориво. Някога Венецуела произвеждаше по 1,3 млн. барела петрол дневно, но днес индустрията е в пълен колапс:
петролните и рафиниращи съоръжения почти не се пазят, а компанията не може да задържи квалифицирани служители заради бързия срив на стойността на заплатите.
През тази година PDSVA удари ново дъно. Под натиск от САЩ добивът падна до едва 397 хил. през септември, при 1,2 млн. барела дневно година по-рано. Това е най-ниското ниво от 30-те години на миналия век.
Американските санкции бяха насочени и към вноса на бензин, което накара венецуелци да се редят на дълги опашки пред бензиностанциите - в страната с най-големи доказани резерви на петрол в света.
Веригата за доставки на т. нар. "занаятчийски бензин" започва от петролните полета като La Concepcion в западната част на страната, където преди 15 години се добиваха по 12 хил. барела дневно скъп лек петрол. Полето е изоставено от две години насам.
В тръбопроводите, които отнасят петрола към резервоарите, са пробити дупки, от които стърчат по- малки тръби, които пренасят "черното злато" към елементарни "рафинерии" в близкия град, според Дани, служител в PDVSA, който не иска да се съобщава фамилията му.
Служителите на компанията, чиято заплата е едва няколко щатски долара на месец, получават малки подкупи, за да си затварят очите за кражбите, казва той.
Ситуацията е такава на много места в страната. "Очевидно е, че хората крадат петрола, който е единственият източник на богатство за страната", казва още Дани. Бивш мениджър в държавната компания, с който Reuters разговаря, изчислява, че са откраднати по-малко 1% от общия добив.
До тази година венецуелците не трябваше да крадат петрол, за да успеят да заредят автомобилите си с бензин. Подобна дейност обаче е популярна в Нигерия, където десетки нелегални рафинерии крадат петрол от тръбопроводите.
В други държави като Мексико и Бразилия криминалните групировки често крадат вече произведения бензин, а не суровия петрол.
Във Венецуела горивото бе общо взето безплатно в продължение на години благодарение на държавните субсидии. Но тази ситуация вече е далечен спомен за Джейми, фермер, който се нуждае от бензин, за да закара сиренето си до пазара в съседния голям град.
Негов съсед му подсказва да потърси мъж с прякора "Ел Флако" ("Слабия"). Джейми не пита откъде "Слабия" има бензин, но е наясно, че става въпрос за кражба от петролните полета на La Concepcion.
Дани, както и още един служител на PDVSA и още няколко души, разказват пред Reuters как се извършва кражбата. Крадците правят дупки в тръбопровода и чрез горелка загряват тръбата и петрола в нея, за да може той да потече по по-малките тръби.
Джордж Леон, инженер от петролната индустрия, казва, че този бензин е опасен: често химически волатилен и без обичайните добавки, които го правят безопасен за автомобилните двигатели. "Не само може да увреди двигателя, но и да предизвика експлозия", казва той.
Проблемите потвърждава и Джейми: "Колата се движеше добре в продължение на два дни, но на третият започна да се дави и сега двигателят не пали".