В САЩ превръщат боклука в чисто злато - можем ли и ние?
"Креативното мислене за боклука може да допринесе за ново бизнес развитие във веригата на доставки", коментира говорителят на Starbucks
Компаниите за производство на храни и напитки търсят начини да извлекат печалби дори от боклука си, пише в свой анализ The Wall Street Journal.
Mondelez, ABInBev и Starbucks са сред големите компании, които създават хранителни продукти и напитки от какаови люспи или отработени зърна, които те или техните доставчици преди са изхвърляли.
По този начин те се надяват да привлекат потребителите, които призовават компаниите да не замърсяват в големи количества и да намалят влиянието си върху околната среда.
"Креативното мислене за боклука може да допринесе за ново бизнес развитие във веригата на доставки", коментира говорителят на Starbucks.
Компанията преработва външния слой на зърната от кафе и ги превръща в естествен подсладител, който се нарича "каскара".
Пазарът изглежда готов за подобни промени.
Близо 50% от потребителите в САЩ твърдят, че планират да променят навиците си на пазаруване, за да ограничат влиянието си върху околната среда, показват данни на фирмата за проучвания Nielsen, цитирани от Bloomberg TV Bulgaria.
Продажбите на потребителските стоки са устойчиви, а тези на органичните продукти са се увеличили осезаемо и през 2018 г. възлизат на стойност 130 млрд. долара, което е ръст от 12%, отбелязват от Nielsen.
Освен това има голямо количество суровина. Американските фермери и производители изхвърлят 11 млн. тона храна на година, сочат изчисления на неправителствената организация ReFed, която си е поставила за цел да намали това количество.
Големите компании не са единствените, които виждат подобен потенциал.
Над 40 компании и организации предприемат мерки през последните 5 години, за да превърнат изхвърлената храна в нови продукти, обясняват от ReFed.
И тези нови продукти не са само хранителни. Например, може да бъдат изработени дори платове от изхвърлена храна.
Ерик Щиф е ръководител на стратегическо партньорство в JPG Resources – консултантска фирма, която се ръководи от бивши мениджър в хранителната индустрия.
Те помагат на производителите на бира в Мичиган да превръщат отработените зърна в хранителни продукти.
Голяма част от новите продукти са в процес на разработване или тестване. Но други са достъпни на пазара.
Tyson Foods предлага хрупкави пилешки хапки, които са направени от изхвърлени материали от собствените ѝ операции. Хапките се предлагат и онлайн в платформата на Amazon.
Компанията от хранителната индустрия Mondelez прави тестове на закуски от части от какаови растения, които не са използвани за производството на шоколад.
Близо 70% от плода на какаовите дървета се изхвърля, което се равнява на 10 млн. тона боклук на година, сочат данни на производителя.
Mondelez е в процес на тестване на търсенето на тези закуски, включително какаова каша с ядки и семена на фермерски пазари и сред търговци на дребно в Лос Анджелис и планира да ги пусне в по-широки продажби в САЩ тази година.
Най-големият производител на бира ABInBev продава голяма част от използваното зърно.
Компанията генерира близо 1.4 млн. тона използвано зърно годишно и го продава като фураж за добитък на ниски цени. Но сега компанията е намерила ново приложение.
През ноември 2018 г. производителят на бира дарява 600 тона обработено зърно на стартъп в Ню Йорк, който създава брашно от продукта.
Някои компании използват изхвърлената храна за производството на платове. Целта им е да привлекат потребителите, които са притеснени от широката употреба на пластмаса при производство на дрехи и от негативното влияние върху околната среда от производството на памук и кашмир.
Кармен Хиджоса основава компанията Ananas Anam докато създава формула за алтернативна кожена материя Pinatex.
Тя е направена от листа от ананасови растения във Филипините, които обикновено се изгарят след жътва.
Компанията е увеличила двойно производството си на платове през 2018 г. спрямо предходната година и очаква подобен ръст на производството и през тази година.
Pinatex се използва за производството на редица стоки като обувките Hugo Boss и за линията от устойчиви дрехи на H&M.
“За фермерите това е не просто решение на проблема с изхвърлянето на храна, но е и нов източник на доходи“, смята Хиджоса.