Кризата в Близкия изток може да покачи още повече цените на горивата. България трябва да върви към енергийна ефективност и да търси свои източници на газ. Това заяви пред бТВ депутатът от ГЕРБ и бъдещ зам.-министър на икономиката, енергетиката и туризма Валентин Николов.
&quot;Към момента около 200 фирми имат възможност да внасят гориво. Има икономически бариери за тази дейност. Всяка компания трябва да разполага с поне 500 хил. лв. капитал и сграда за складиране на горивото. Всичко това е направено с цел да се следи облагането с акцизи. Преди имаше огромна контрабанда на гориво, а сега е почти нищожна&rdquo;, допълни Николов.<br /> <br /> Всеки, който се опита да регулира цените, води до тяхното увеличение, заяви по време на дискусията бившият общински съветник Владимир Каролев. Той допълни, че ако има картел в продажбата на горива, то тогава и по-малките търговци ще се водят по него и ще надуват цените.<br /> <br /> Каролев уточни, че е напълно нормално във всяка икономика да има покачване на стойността на дадена стока. Това обаче трябва да се съчетава и с повишаване на заплатите, продължи икономистът. Той допълни, че се забелязва подобна тенденция в последната година, но бе контриран от лидера на СДС Мартин Димитров, че това става бавно.<br /> <br /> &bdquo;Аз се съмнявам, че КЗК има доказателства за картел в бранша. Проблемът е, че конкуренцията не работи добре. Ако има конкуренция, разлика в цената между покупката и продажбата на горивото няма да е толкова голяма&rdquo;, каза Димитров. Той поиска да се облекчи вноса на горива в страната.<br /> <br /> Председателят на съюза на автобусните превозвачи Галя Топалова призна, че очаква скок на цените на билетите през май. Тя се аргументира с това, че по принцип има сезонно увеличение, но то ще е минимално. Бившият президент на футболния &quot;Локомотив&quot; (Пд) каза още, че цената на билета се формира основно от тази на горивата, тъй като 60% от разходите на един автобус идват от похарчените пари за бензин.<br /> <br /> Председателят на съюза на превозвачите Румен Крумов пък допълни, че съвсем скоро и такситата ще вдигнат тарифата. В София това не се е случвало за последните 5 години. &bdquo;В столицата има оптимизация на транспорта. С появата на нови спирки на метрото изчезват и такситата. За последните 10 години се забелязва значителен спад в броя им&rdquo;, каза Крумов.<br /> <br />