Вероятно между 40 - 50 млн. лв. ще отидат тази година за магистрала “Хемус”. Парите – от иракския дълг. Това заяви в Народното събрание министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов.

Общата дължина на магистралата е 423 км, каза министърът. Досега са построени 183 км. За доизграждане на автомагистрала „Хемус”, общо 240 км, предстои да се извърши оценка за възможността за реализация чрез публично-частно партньорство. Предвид това, че остава твърде дълъг участък от автомагистрала „Хемус” и предвид тежестта на процедурите за публично-частно партньорство, се реши да се извърши проектиране и до края на май ще бъдат готови работните проекти за два участъка от двете посоки - София-Варна и Шумен-София. Те имат дължина 16-18 км и ще бъде проведена процедура и ще стартира тяхното изграждане около края на лятото на 2009 година, обясни строителният министър.
”По решение на МС ще бъде предложено да се вземе от средствата, които ще получим по линия на иракския дълг. Така че изграждането на тези два участъка ще започне през настоящата година. За следващи периоди, предполагам, до края на мандата ще вземем решение по довършването на магистралата – дали от публично-частно партньорство или финансиране с кредит от републиканския бюджет”.

Депутатът от БНД Лидия Шулева контрира строителния министър като заяви, че и тя е проучвала нещата по магистрала “Хемус”, само че се оказа, само че не е дочула както трябва и е разбрала нещата наполовина.

“Моите проучвания показват, че за километър магистрала – това са, разбира се, данни на ваши служители – са нужни средно около 3 млн. лв. Тези пари, които бях предложила да бъдат дадени за строителството на автомагистрала „Хемус” в размер на 300 млн. лв., покриват точно 100 км грубо, но то е доста точно.”

Според Шулева парите са в разходната част на бюджета, които така стоят като фискална устойчивост. “Тези 300 млн. лв. можеха да бъдат насочени не за 10, не за 20, а за 100 км магистрали – нещо, което виждам, че няма да се случи и през тази година”, гневи се тя.
“Така или иначе, темповете, с които ще продължи изграждането на автомагистрала „Хемус”, са абсолютно незадоволителни и с тези темпове в следващите петдесет години сигурно няма да има такава магистрала”, коментира Шулева.

За съжаление едни средства от 40 милиона са изключително недостатъчни за каквото и да било развитие на това строителство.

Гагаузов обаче даде яснота по въпроса, че един километър магистрала в България не струва 3 млн. лв., а струва около 3 млн. евро. Магистрала „Хемус” не е предвидена за финансиране по оперативна програма „Транспорт”. Само частта на гара Яна – връзката между „Хемус” и „Тракия”, за които вече има проведена процедура и избран изпълнител, но остава само да се получи и съответното потвърждение от управляващия орган на оперативна програма „Транспорт”, обясни министърът. Очакваме, че в съвсем скоро време ще падне и забраната за довършване на договарянията, които е започнал фонд „Републиканска пътна инфраструктура”.
Депутатът Лидия Шулева е изпратила до Комисията по бюджет и финанси предложение средствата в резерва за непредвидени и неотложни разходи в частта за фискална устойчивост да се разходват за разплащане на дейности по изграждане на автомагистрала “Хемус”./БЛИЦ