VIVACOM запазва лидерската си позиция на българския телеком пазар
Компанията е номер 1 по приходи за 2018 г. и за първото тримесечие на 2019 г.
За шеста поредна година VIVACOM запазва лидерско място на българския телеком пазар с общи приходи от 948 милиона лева в края на 2018 г., което е 6.6% повече спрямо 2017 г. Телекомът отбелязва и устойчив ръст от 12.8% в Коригираната EBITDA до общо 359,8 милиона лева, докато разходите за инвестиции нарастват с 3.6% до 187.5 млн. лв. Това съобщи главният изпълнителен директор на VIVACOM Атанас Добрев при представянето на годишния Интегриран доклад на телекома.
Събитието премина в контекста на десетата годишнина от създаването на VIVACOM. Изнесените данни доказват, че за изминалите десет години корпорацията се е наложила трайно на българския пазар като оператор с изключително голям обхват на телекомуникационни решения за частни и бизнес клиенти - мобилни и фиксирани гласови услуги, оптичен интернет, сателитна и интерактивна телевизия от най-ново поколение, както и индивидуални предложения за нуждите на корпоративните клиенти.
Лидерското място на VIVACOM се потвърждава и от данните за първото тримесечие на тази година. Общите приходи за периода януари - март 2019 г. са в размер на 235,2 милиона лева. В сравнение със същия период на миналата година компанията постига ръст от 5,5% . Въпреки силно конкурентния пазар, VIVACOM продължава да реализира и ръст в Коригираната EBITDA от 30,5%[1] до 112,5 милиона лева.
И тази година, следвайки най-добрите европейски и световни практики за корпоративно отчитане и прозрачност, VIVACOM отчете най-важните финансови резултати и нефинансови показатели в Интегриран годишен доклад, който предоставя и цялостна картина за представянето на компанията през изминалата 2018 г.
За поредна година VIVACOM остава най-предпочитаният доставчик на интерактивна телевизия (IPTV). VIVACOM е позициониран като водещият IPTV оператор с 50% пазарен дял[2] към края на 2018 г. Абонатите на платени телевизионни услуги са се увеличили с 4,7% до 468 000 спрямо 447 000 за 2017 г. Това се дължи на високото ниво на обслужване потребителите и богатото съдържание за удовлетворяване на предпочитанията на клиентите в съчетание с повишеното търсене на висококачествени интерактивни услуги.
VIVACOM запазва позицията си на лидер на пазара на фиксирани широколентови услуги. Общият брой на абонатите на фиксиран широколентов достъп се е увеличил с 2,8% до 444 000 спрямо 432 000 за 2017 г. Ръстът се обуславя от нарастването на броя клиенти на оптичен интернет, подхранван от увеличаващото се търсене на високоскоростен капацитет и надеждна широколентова услуга, предоставяна от компанията.
Към края на 2018 г. VIVACOM отчита 3 071 000 потребители на мобилни услуги, а пазарният дял на компанията на база приходи от мобилни услуги достига 30%, подкрепен от ръст на средния приход от клиент (ARPU) до 12.90 лв. за четвърто тримесечие на 2018 г. и съответно до 13.20 лв. за периода януари – март 2019 г.
VIVACOM осигурява 99,25% покритие [3] на населението с 4G технологията, която позволява високоскоростна интернет връзка в мобилна мрежа. Телекомът затвърждава мястото си на оператора с доказано най-бързата мобилна мрежа[4] в страната, измерена от OOKLA за 2018 г.
Интегрираният годишен доклад, представен от Атанас Добрев, включва още анализ на допълнителната стойност, която телекомът допринася към обществото в качеството му на един от най-големите работодатели и сериозни корпоративни дарители.
Пълният доклад за представянето на компанията през 2018 година може да намерите на www.vivacom.bg/doklad2018
2018 в цифри
За годината, приключваща на 31 декември, | Изменение | |||||
(в хиляди лева, освен процентите) | 2018 | 2017 | (сума) | (%) | ||
Общо приходи | 948 | 890 | 58.5 | 6.6 | ||
Коригирана EBITDA | 360 | 319 | 40.8 | 12.8 | ||
% Коригирана EBITDA, маржин | 37.9 | 35.9 | 2.1 | 5.8 | ||
Мобилни абонати в края на периода | 3 071 | 3 133 | (62.4) | (2.0) | ||
% абонати на срочни договори в края на периода | 88.8 | 88.9 | (0.1) | (0.1) | ||
Абонати на фиксиран интернет в края на периода | 444 | 432 | 11.9 | 2.8 | ||
% FTTx в края на периода | 65.3 | 59.8 | 5.4 | 9.1 | ||
Брой покрити домакинства с високоскоростна оптична връзка в края на периода | 1 182 | 1 128 | 53.2 | 4.7 | ||
Абонати на платена телевизия в края на периода | 468 | 447 | 21.2 | 4.7 | ||
% IPTV в края на периода | 49.2 | 45.6 | 3.5 | 7.7 |
Бележка: Финансовите резултати за 2018 и Q1 2019 са представени след прилагане на МСС 15 и 16.
[1] 12,7% на сравнима база преди прилагане на МСС 15 и 16
[2] Източник: Analysys Mason
[3] Измерването на покритието на 4G технологията по население е направено от Global Wireless Solutions (GWS) по тяхна методология в периода 15.10 – 15.11.2018 г.
[4] Според анализ на Ookla®, основаван на данните от Speedtest Intelligence® от тестове, проведени на територията на България през третото тримесечие на 2018 г. за средна скорост на изтегляне (download) в мобилната мрежа. Търговските марки на Ookla се използват с разрешение. Повече информация на www.vivacom.bg.