Вижте къде у нас ще плащаме най-високи и най-ниски данъци за колите през 2020 г.
Около 200 000 автомобила се движат в София, но собствениците им плащат данъци в провинцията, където са регистрирани
Около 200 000 автомобила се движат в София, но собствениците им плащат данъци в провинцията, където са регистрирани. Това съобщи бивш шеф на ДАИ, цитиран от „Телеграф“.
Всяка година автомобилите от страната в столицата се увеличават, тъй като преместващите се да живеят в София предпочитат да плащат по-малки налози за тях по родните си места, където и обслужването в КАТ е по-бързо заради по-малкото опашки. Никой обаче не може да каже с точност колко са.
Според неофициални данни в столицата ни се движат всеки ден приблизително 1 милион возила, от които към 800 000 са на софиянци, а останалите на адресно регистрирани в други градове, които обаче живеят в София.
Къде най-изгодно е да се притежава автомобил след влизане в сила на новите данъци от 1-и януари и съответно къде най-солено от „Телеграф“ са изчислили чрез калкулатора на „Информационно обслужване“.
За проверката са използвани три категории коли – старите, прехвърлени 20 години без еко категория с мощност 120 конски сили (90киловата), нови до 5 години с най-високия стандарт за екологични норми – Евро 6 и мощност 100 конски сили, както и возила на възраст 6-10 г. със 140 коня под капака. За овехтелите, но мощни автомобили в столицата ще ви сурвакат повече.
152 лева излизат данъкът за „Мерцедес“ 220 cdi от 1998. Почти толкова е и налогът за 2-литров бензинов двигател на марката от тези години, макар че при изчислението няма значение дали карате на газ, метан, бензин или дизел.
Още по-скъпо да притежавате стара кола с мощност 120 конски сили е в Пловдив, където ще дължите 160 лв., следван от Бургас – 163 и на първо място Пазарджик с налог от 167 лв. Данъчен рай за по-старите коли са Ловеч, Монтана, Враца, Смолян, Русе, Елин Пелин, Етрополе, Костинброд, Кюстендил, където за същия автомобил сумата е 108 лв. или с 44 по-малко отколкото в София.
Ако при старите коли с по-мощни двигатели някои градове в провинцията ще са по-изгодни, то за новите ситуацията е точно обратната. Возило със 100 конски сили до 6 години и стандарт Евро 6 в Сливен излиза 140, 76 лв., следван от Благоевград – 144,90, като първото място отново е за Пазарджик със 148 лв.
В София е почти два пъти по-евтино да карате нова кола с тези параметри – 83,49лв. Има и градове, които са изгодни както за стари и мощни коли, така и за нови с по-ограничена мощност и висок екостандарт. Такива са Ловеч, Монтана, Русе – 75,90. Стара Загора и Варна са на принципа на София – по-солен данък за стари, но по-евтин за нови коли. В тези градове кола с агрегат от 100 конски сили също излиза 75,90 лв. на година. Сравнително по-евтино е да се притежава такъв автомобил и в Габрово – 89 лв., Хасково – 79,35 лв. И Ямбол – 86.
Най-голямата причина да са недоволни могат да бъдат собствениците на сравнително нови автомобили, които карат на газ и метан – едни от най-екологичните горива, тъй като това не се отразява на налога, който плащат.
„Фолксваген Пасат“ на възраст 6-10 години, със 140 конски сили и фабричен метан е най-изгодно да се притежава, ако живеете в Русе, Смолян, Стара Загора, Търговище, Видин, Враца, Ловеч или Монтана – 123,98 лв. За същата кола в София ще плащате 143,14, докато в Пазарджик – 213,70, Сливен – 205, а в Благоевград – 188. Според оринтировъчни сметки хазната в София губи приблизително 10 милиона лева от колите, регистрирани в провинцията, но шофьорите в столицата.
От 1-и декември 2019 г. обаче дори по номера няма да става ясно дали шофьорът е кореняк софиянец или идва от провинцията. Причината е, че вече можем да купуваме коли и да си ги караме без да им сменяме номерата заради промените в наредба i-45.