Една трета от цимента, продаван по борсите у нас, не отговаря на стандартите и изписаната върху етикета му якост. Това обяви вчера инж. Мирослав Йотов, държавен експерт в Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН).
По думите му&nbsp;по-голямата част от този цимент се внася&nbsp;от страни извън ЕС и след това се опакова у нас. &bdquo;Причината той да не отговаря на стандартите е, че дребни производители у нас добавят в него повече пепелина от допустимото&rdquo;, обясни експертът. &bdquo;Така се получава нов продукт, но той не е изпитан в сертифицирана лаборатория. Само от нея се издава документ, че той отговаря на хармонизирания стандарт за цимент и покрива всички показатели. От направените през миналата година 22 проби в лабораторията, 7 не са покрили нормите за якост на натиск&rdquo;, обясни инженерът.<br /> <br /> По думите му допустимото съдържание на пепелина в масово използвания у нас портланд цимент с клас на якост 42,5 е не повече от 5%. &ldquo;При проверки през миналата есен бяха установени стойности от 27% или&nbsp;над 5 пъти по-високи от допустимото&rdquo;,<br /> поясни инж. Йотов. Според него ако такъв цимент се вложи в производството на бетон за носещи части от конструкцията на сграда, то има риск силно да се намали устойчивостта й при земетресение.<br /> <br /> Експертът съобщи още, че до края на строителния сезон ще бъдат направени нови проверки на продавания у нас цимент, като акцентът ще бъде поставен върху същите производители, хванати в нарушение през миналата година. Ще бъде проверявани и други строителни материали.<br /> <br /> &bdquo;Санкциите за продукти, неотговарящи на стандартите, пуснати на пазара, са за търговците и за производителите&rdquo;, обясни инж. Йотов. &bdquo;При първите те са фиксирани от 250 до 1000 лв., и са за липса на маркировка и декларация за съответствие, за липса на инструкция за използване. При производителите основните санкции са за неоценено съответствие и те варират от 5000 до 15 000 лв. Когато материалите не покрият стандартите след изпитания, самите производители са длъжни да възстановят и цялата сума, изхарчена за закупуване на материалите и лабораторната им проверка. Допъл&shy;нителни санкции от 5000 до 10 000 лв. има, ако произведените материали са без необходимата документация&rdquo;, предупреди експертът от ДАМТН.<br /> <br /> От 2008 г. досега не са правени проверки на тухли, сочат данните от агенцията. Причината е недостигът на кадри във ведомството.<br /> Валентин Чиликов, гл. секретар на ДАМТН съобщи вчера, че продължават тематичните проверки под мотото &bdquo;Безопасно лято&rdquo;. &bdquo;Освен на строителни материали, те ще са на стоки за лятната почивка - слънчеви очила, блендери, надуваеми играчки. Ще продължат и проверките по магазините и тържищата&rdquo;, обясни той.&nbsp;<br /> <strong><br /> Най-често мамят с дебелината на хидроизолациите</strong><br /> <br /> АВТОРЪТПри покупката на битумни керемиди трябва да се провери дали няма напуквания, предупреждават експерти. Инспектори от ДАМТН вчера провериха продаваните битумни хидроизолации в склад на южната дъга на столичното околовръстно шосе.<br /> Според инж. Мирослав Йотов от агенцията най-често се мами с дебелината на продукта. Това носи рискове да се компрометира качеството при полагането му с помощта на газови горелки. &bdquo;През миналата година по сигнали бяха хванати няколко партиди битумна хидроизолация, подготвени за използване при ремонта на железобетонната конструкция на мост. Продуктите нямаха документи за изпитание в лаборатория. Там се проверяват дебелината, якостите на статично и динамично пробиване и на опън&rdquo;, поясни той.<br /> &bdquo;При използването на битумни керемиди, трябва да се внимава те да не са напукани&rdquo;, обясни още експертът от ДАМТН.<br /> <br /> Източник: Монитор