Започна се: Българите вече се свиват на пазара, спряха да купуват...
Всеки ръст в цените на щанда бързо се усеща както от потребителите, така и от търговците
Заради инфлацията все повече българи посягат на спестяванията си. От началото на годината БНБ отчита сериозен спад на депозитите до 1000 лв. Вероятната причина е, че хората покриват текущите си разходи и сметки, информира Нова тв.
Проучване на международна консултантска компания сочи, че все повече европейци започват да купуват по-евтини стоки, спрямо тези, които доскоро са можели да си позволят.
Всеки ръст в цените на щанда бързо се усеща както от потребителите, така и от търговците. Заради инфлацията близо 70% от потребителите в Европа са преминали към по-евтини марки, когато избират стоки за бита. Повече от половината вече пестят и когато купуват храни, напитки, медицински и козметични продукти. Според проучването – заради инфлацията: 1/3 от европейците ca нaмaлили paзxoдитe cи зa нexpaнитeлни cтoĸи.
По-високите цени вече се отразяват и върху спестяванията ни. Само за година депозитите със суми до 1000 лв. са намалели с над 80 хил. – най-голям е спадът през първите три месеца на 2022 г. – с близо 5 хиляди.
След всяко следващо пазаруване на седмичните покупки, сметката на касата за Кристина Христова е нагоре. „Има увеличение на цените на абсолютно всичко, което си купувам – като например хляб, олио, основни продукти, също и колбаси, месо, кашкавали, сирена – всичко ми се струва нагоре”, споделя тя.
Засега не е намалила сериозно покупките заради по-високите цени, но вече си прави сметката - колко и от кое да избере, когато пълни количката. И е склонна да замени някои от любимите си продукти с по-евтините им варианти на щанда.
Търговците вече отчитат по-малко покупки.
„Покупателният процент определено е по-нисък от преди. Хората вече слагат в потребителската си кошница стоки с по-нисък клас и определено си правят сметка на бюджета. Наблягат не толкова на качество, колкото на цена. Отказват се от екстра продукти и определено пазаруват стоки от първа необходимост”, забелязва Кристина Артурова, която се занимава с търговия.
Камен Аврамов също е търговец. Той внимателно подбира колко и от къде да доставя, когато зарежда магазина си. „Една-две стотинки вече на артикул станаха важни, така че и ние много внимателно започнахме да подбираме доставчици; количествата на тези доставки, защото при намалено потребление, излиза и брак повече”, обяснява той.