Жертвите на бързите кредити вече са стотици хиляди
Въпреки че законът ги задължава да правят оценка, те съвсем целенасочено поощряват всеки да затъва все повече
Стотици хиляди стават жертви на безмилостни лихвари - фирмите за бързи кредити. Изнудват, заплашват, съдят, алчно начисляват измислени лихви и такси, изсмукват и последните сили на една от най-уязвимите части от обществото ни.
"Това са по-често хора, които съответно имат един стриктен бюджет. Те знаят, че този месец имат 1000 лв. разходи и всяко едно перо се знае къде отива.
Има ли и малко повече разход от тези пари, съответният човек е принуден да изтегли бърз кредит – т.е. може да го кажем по друг начин хора, които нямат никакви спестявания, харчат всичко до стотинка, когато се наложи нещо отгоре.
Това са хора, ние имаме случай с майки, които съответно сами и отглеждат децата си за хора, които са вдовици, пенсионери и хора, които работят на минимална работна заплата и нямат близки и роднини, които да им помагат действително. И тези хора, съответно когато има някакъв разход, който е непредвиден от бюджета им, те водят принудени да теглят такъв бърз кредит, който след това те по никакъв начин не могат да плащат", обясни пред БНТ адвокатът Антоний Димитров.
Веднъж попаднал в спиралата на бързите кредити, става почти невъзможно да се измъкнеш. Изпаднали в безизходица, хората се принуждават да теглят още и още.
"Поне 16 пъти, докато завършат децата ми. Бързи кредити, но те фалираха половината и не ме търсят, но беше важно за образованието на децата ми", сподели Венцислав Стоичков.
"Имали сме случаи с лица, които имат над 60 кредита изтегляне като история, така че има доста примери това отношение. Това е и проблем на, както казах, на кредитирането, защото има много лесен достъп до получаването на кредит. Тоест, не мисля, че вината трябва да понесе върху хората, а по-скоро върху регламентацията във връзка с достъпа до кредитиране", каза още Антоний Димитров.
За миналата година при омбудсмана са постъпили хиляди сигнали именно за неравноправни клаузи при фирмите за бързи кредити. Останалите оплаквания на клиентите са и прекомерни лихви, неустойки и такси, кратко време за запознаване с общите условия, подписване на непопълнени докрай бланки.
"Също така за психологически натиск върху длъжниците. Дори сме имали оплаквания за физическо посегателство за това, че си отпуска кредити без валидна лична карта също сме имали и отказ за разсрочване на задължението. Те дори отпускат кредит на хора с биполярно разстройство имахме и такава жалба от една майка. Дъщеря й беше изтеглила няколко кредита и всъщност тя беше използвана от други хора", обясни Нина Бояджиева - директор на Дирекция "Права на потребители на обществени услуги".
За всяка нормална банка е важно да оцени възможностите на всеки кандидат за кредит дали може да го обслужва. Но не и фирмите за бърз кредит. И въпреки че законът ги задължава да правят такава оценка, те съвсем целенасочено поощряват всеки да тегли кредит след кредит, да затъва все повече и повече в кредитното блато.
"По принцип аз съм много против този начин на отпускане на кредит един защото това са фирми, които имат достъп до централен кредитен регистър. Те много добре знаят лицето, което кандидатства за кредит, на каква кредитна експозиция е. Какви задължения има към момента на кандидатстване на кредит?
С какви суми и дължи към други институции без значение банкови не, банкови, а съответно начина по който се отпускат? Аз не съм съгласна, не може да отидеш и без доход без доказуем доход или беше чист ЦКР. Или примерно нали да имат 2-3 кредита виждат, че взимат добра заплата може да се окажете нека да се отпускат кредити в нужда.
Нека да се отпускат на хора, които отговарят на условията, а не просто се сме хванали някой от улицата, който е в момента може да изтегли кредит и да му дадат кредит", сподели потърпевша.
След няколко кошмарни години на тормоз и заплахи, младата жена все пак успяла да се изскубне от хватката им. Или поне така е смятала.
"Изплатила съм кредита, имам платежно, има всичко. След около половин година получавам призовка, че дължа същата сума към същата институция. След точно 3 обаждания предоставена бележка, делото беше оттеглено, беше прекратено и вече нищо не им дължа.
Тоест, тук говорим отново за доста голямо внимание от страна на длъжника, защото ако реално човек се поддаде на манипулациите, които те прилагат за събиране на дължимите суми, без значение дали сега не коментираме равноправни неравноправни клаузи, човек ще се подведе и ще плати втори път задължението", допълни още тя.
И още един подобен случай. Димитринка Живкова - твърди, че е погасила всичките си задължения и дори е надвнесла.
"И миналото лято разбирам, че аз съм осъдена. Къде, в родното място? Търсена ли съм, не съм не съм, работила съм в София. Могли са да ме намерят винаги не съм си адреса ми по лична карта. Те не търсят и аз разбирам от запор на заплата от банката. Което е пълен абсурд, не ни дават право, не ни дават право да се защитим, поне ние редовните тези, които си плащаме.
Лошото е, че ти нямаш достъп нямаш до управлението на тези фирми демек те ти дават кредита, подписваш договора, но повече за приемане и за някаква справка или просто да се седне да се решат проблеми, това е абсурдно", разказа Димитринка Живкова.
"Всъщност всяко улесняване на процесите на взимане на пари на заем води след себе си до натрупване на голям брой нелоялна търговска практики аз съм казвал, че секторът е в подем, който когато сектори в подем и технологичният процес е в негова полза. Това привлича огромен брой играчи на пазара, които в желанието си спечели много бързи печалби трупат голям брой нелоялни търговски практики.
Именно поради това, действащите регулации, те разбира се, няма как да следват интензитета на икономическите отношения, които са между търговци и потребител в бранш, който е в подем, са необходими законодателни промени, които да със сигурност да дават възможността на потребителя да вземе информирано решение то е ясно, че бързо ясно е, че е скъпо", обясни Стоил Алипиев, Председател на КЗП.
"Теглил съм и аз, обаче съм ги върнал и на третия път взех 700 и не мога да ги върна, разбираш ли? Защото аз съм ги връщал 3-4 пъти с лихвите, че ми трябваха и тия почнаха СМС-и, върни парите. Дадоха ме, ама нямам адрес, нямам къща, няма какво да ми вземат", каза Васил Илиев.
"Има едни по телефона, само пращаш имената и лошо ЦКР пак те отпущат и после те търсят да те пребиват с бухалки", разказа той.
"Аз ходя при тия бързите, те нямат бухалки, но те дават на съдия изпълнител и то става", добави той.
Попадаме на група във Фейсбук, която е насочена имeнно към такива хора. Групата се казва "Проблеми с кредити от банки и други кредитодатели". А в нея има реклами на още кредити, някои от които много съмнителни, публикувани от фалшиви профили. Под всеки пост те предлагат услугите си, като гарантират бърз кредит.
Човек на име Вернер Хергоц изпраща условията, които звучат повече от чудесно, годишен кредитен процент 3%, но така и не отговаря на въпроса каква е неустойката. Необходимо е само да се прати снимка на личната ми карта. Като работодател се посочва малка британска банка. Един от администраторите на групата казва, че не я е създал той и била, за да могат хората да си помагат.
"Договорите са доста дълги, нормалният грамотен човек не може да разбере тяхното съдържание. Той вижда на пръв поглед една лихва, която е приемлива, вижда едногодишен процент на разходите, така нареченият ГПР, който също е приемлив. Но извън това остават едни скрити клаузи, такси, съответно за динамично разглеждане, такси за бързо усвояване на кредита, такси, гаранция, неустойки. Да не говорим, че има и съответно задължителни застраховки.
По принцип се казва в договора, че потребителят може да избере да сключи или да не сключи застраховката, но съответното дружество винаги съответно предоставя на потребителя сключването на застраховка, която допълнително трябва да бъде заплатена като услуга. Често пъти тази застраховка влиза и в главницата, главницата е усвоената сума, която кредитополучателят получава, той - самият потребител получава и примерно на елементарен пример ще ви дам.
Потребителят кандидатства за 2000. Отпускът му се 2000 лв., но заедно с това и имал 2000 застраховка 20% е размерът на лихвата и тези 20% са начисляват не върху лв.2000 усвоената сума а върху 4000, което е плюс застраховката. В момента пазарът е такъв, че ни е почти не срещаме дружество за бърз потребителски кредит, което да няма неравноправни клаузи.
На практика вие казвате - да дайте да дадем съвет на хората и това, но то съвет не може да се даде, защото всички дружества за бързи кредити имат скрити такси, комисионни, неустойки застраховки. На практика просто пазарът е такъв, че няма изход, не може да се изтегли почти кредит, който съответно да няма такива такси", обясни Антоний Димитров.
"В асоциацията за небанково кредитиране членуват, за съжаление, само 7 от фирмите за бързи кредити и в тази връзка, пак да се върна към закона за защита на потребителите, омбудсманът смята, че трябва да се въведе задължително изискване за предварително одобрение на общите условия на всички фирми за бързи кредити от КЗП. Също така е необходимо да се регулира дейността на колекторските фирми, които са след тях по веригата и всичко това в пакет със закон за личния фалит", каза Нина Бояджиева - дирекция "Права на потребители на обществени услуги".
В момента по данни на БНТ, регистрираните небанкови финансови институции са 230, от тях с отпускане на кредити се занимават около 100. През 2023 г. от Комисията за защита на потребителите са проверили половината от тези фирми и са съставили над 100 акта на стойност над 800 000 лв. Проверките продължават.
"Аз винаги съм казвал, че размерът на глобите предвидени в потребителското законодателство са абсолютно непорпоционални на колективната щета, която нанася един търговец от своето нелоялно поведение. Един максимален размер за нелоялна търговска практика стига до 50 000.
Един търговец, който има стотици милиони оборот, глоба от 50 хиляди лева няма възпиращ и превъзпитателен, така че с сигурност това в общността е този проблем е решен,като глобата е пропорционална на процент от оборота за извършване на нелоялни търговски практики", каза Стоил Алипиев, Председател на КЗП.
Оказва се че 90% от фирмите за бързи кредити работят незаконно. Освен от нелоялни практики при договорите, хората се оплакват и от психически тормоз. Ходене на работното място, притесняване на роднини и съседи. В други държави има много ясно разписани правила какво имат право да говорят и правят служителите на не банковите финансови институции и колко често.
Всъщност фирмите за бързи кредити, парадоксално, но са крайно уязвими в съда. Работят в пълно противоречие на закона за потребителските кредити и почти няма дело, което да са спечелили. Прегрешенията им са толкова големи и крещящи, че и една жалба на потърпевш би трябвало да даде достатъчно основание БНБ да им отнеме лиценза. Но нито една от предвидените в закона защити не сработва.
"Според мен, това са институции на някой отгоре, дори не ме е страх да го кажа. Според мен те са получават пари от държавата, държавата знае какво се случва, но държавата не си пази народа, държавата си пази храната, държавата си пази това да си получи финанси и някой друг отгоре да си ги вземе, а народа с извинение кучета го яли, това е истината", коментира още потърпевшата.
Приемането на отделна регулация за бързите кредити е тема, която се коментира от много години, но липсва политическа воля подобен закон да бъде приет. Законодателят се бави и с въвеждането на доста европейски механизми за защита.
Добрата новина е, че над 90 % от делата заведени срещу фирмите за бързи кредити са спечелени и на компаниите дори има се налага да връщат пари.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук