Акад. Марков каза трябва ли да преименуваме "Граф Игнатиев" на "Навални" навръх 3 март
България възкръсна, заслужихме свободата с кръв, категоричен е историкът
Акад. Георги Марков е един от най-авторитетните български историци. Пловдивчанин. Дългогодишен директор на Института по история към БАН. Автор на десетки трудове и книги за военните подвизи на България, пише Марица бг.
Трябва да празнуваме деня на Освобождението по стар стил - на 19 февруари. Нямаме основание за комплекс за малоценност, както ни внушават някои критикари. Пак политизираме историята и се въртим като ветропоказатели. Изгониха Дядо Иван от политиката, от икономиката, от армията, искат да го изгонят и от историята. До края на тази година няма шанс за край на войната в Украйна.
- Акад. Марков, доколко днес се чувстваме свободни - 146 г. след подписването на Санстефанския мирен договор?
- Българската държава е свободна, но е под въпрос доколко е независима от Чичо Сам и от ЕС. Ние сме в Европейския съюз, но сме национална държава. Бивши соцдържави, като Полша, Чехия, Унгария, имат друга политика към Брюксел. "Дакането" е сериозен проблем при нас. Разбира се, по-лесно е да кажеш "да", по-трудно е да кажеш "не" - трябва да научим този урок.
- 3 март ли е датата на националното ни възкръсване?
- Слава богу, че празникът се запази - някои искаха да заменим 3 март с 24 май, който е наш духовен празник. А националните празници традиционно са свързани с революции, създаване, възстановяване на държави.
3 март е денят, когато е възстановена българската държавност след 5 века османо-турско робство. Точно когато в Европа се появява новото време, Ренесансът, ние попадаме под османско владичество и България се откъсва от цивилизована Европа. И още търпим това вековно изоставане - то много трудно се наваксва.
Вярно е, че Санстефанска България беше разпокъсана от западните велики сили, начело с Великобритания и Австро-Унгария. Но все пак българската държава беше възстановена, появи се на политическата карта. Това, че по-късно печелехме битките, а загубихме войните, не е вина на граф Николай Игнатиев, създател на Санстефанския договор. Това, че не осъществихме Санстефанския идеал, е наша вина.
И не е мотив софийската улица, носеща името на Игнатиев, да бъде преименувана „Навални” - пак политизираме историята и се въртим като ветропоказатели.
- Защо постоянно витаят съмнения дали сами сме извоювали свободата си?
- Трети март е светъл ден и свободата не ни е дарена, заслужили сме я. Без Априлското въстание и дадените в него жертви нямаше да има Руско-турска освободителна война. Априлското въстание претърпява военно поражение, но с последиците си, с отзвука в Европа предизвиква освободителната война и нашето освобождение.
Александър Втори не е искал да воюва, но общественото мнение в Русия към българите налага войната. „Таз свобода нам не ни е дар!”, казва народният поет Иван Вазов. Нямаме основание за комплекс за малоценност, както ни внушават някои критикари - че сме били зависими от имперска Русия, защото ни е освободила.
Нашата освободителна война е 12-ата поред руско-турска война. Въпросът е, че когато Руската империя настъпва към Черно море, към Протоците, към т.нар. топли морета, срещу основния си враг - Османската империя, това съвпада и с нашите националноосвободителни желания. Така че има руски царизъм, но е цинично да се казва: не са 200 хиляди руски гроба, а са само 68 000. Да, но има 400 паметника у нас на загинали руски бойци.
Така че няма двойно освобождение, има едно освобождение - обявено със Санстефанския договор на 19 февруари 1878 г. Редно е да го празнуваме на тази дата, по стар стил, както отбелязваме Съединението и Независимостта - съответно на 6 и на 22 септември.
- Имаше опит за промяна на датата на националния празник с предложените промени в Конституцията. Не е ли време да преодолеем този комплекс за малоценност, който ни подтиква да сменяме ключов за страната ни ден?
- Крайно време е да спрем с тези комплекси. А опитът за смяна на националния празник миналата година беше политизиран. Както се шегувам - изгониха Дядо Иван от политиката, от икономиката, от армията, искат да го изгонят и от историята. Но това няма как да стане.
През 1990-те имаше идея да се премести паметникът на царя Освободител от площада пред Народното събрание на мястото на паметника на съветската армия. Искаха да преименуват катедралния храм „Свети Александър Невски” на „Св. св. Кирил и Методий”, както го направи Васил Радославов през 1915 г.
Да, има улици "Московска", „Ген. Скобелев”, „Тотлебен”, „Дондуков” - това са исторически фигури, които имат повече заслуги за България, отколкото американският президент Роналд Рейгън, който има паметник в Южния парк, защото ни освободил от комунизма.
Нека да си опазим историята и да не я политизираме. За съжаление, идеологическата коректност отпреди 1989 г. се замени с политическа коректност и пак настана някаква цензура. Падали „някакви” бомби над София през 1940-те! Бомбите са хвърляни от самолети с опознавателни знаци - в случая американски и британски.
- Пак ли ще сме разделени на този 3 март, който почти съвпада с втората годишнина от войната на Русия в Украйна?
- Тези сравнения са безпочвени. Войната в Украйна в момента няма нищо общо с нашата руско-турска война преди 146 години. Нито пък президентът Владимир Путин има нещо общо с император Александър Втори.
Путин е политик от друга епоха. Вярно, и той има стремеж към т.нар. исторически земи на Русия, защото е факт, че в днешна Украйна живеят 10 милиона руснаци. В Крим и Донбас те са мнозинство от населението и не искат властта на Украйна, макар че ние не признаваме референдумите, проведени там.
А Киевска Рус не е средновековна украинска държава, както твърди Володимир Зеленски. Киевска Рус е средновековна руска държава. В градския музей на Киев вече няма Киевска Рус, а Киевска Украйна. И в Киев се увличат, както в Скопие, и превеждат Николай Гогол от руски на "майчин" език.
Нека да не се увличаме, войната в Украйна е друго събитие и не трябва да пречи на това да отбележим подобаващо националния си празник. Чудя се на тая русофобия и политизиране.
- Докога ще се делим на русофили и русофоби?
- До Съединението през 1885 г. всички българи са русофили. Но след като Русия се обявява изненадващо против Съединението, нещата се променят. Англия също е против Съединението, но за да спечели влияние и точки, се обявява "за".
И тръгват деленията у нас - на русофили и русофоби, германофили и германофоби, на американофили и американофоби. Филства и фобства само ни разделят, противопоставят ни. Ние преди всичко сме българи, трябва да имаме национални интереси.
Да вземем пример от съседните ни държави - Сърбия, Гърция. Да спрем да се делим, а политиците да престанат да употребяват историята за користни цели. Няма двойни освободители, освобождението е едно.
- Но е факт, че войната в Украйна провокира политиците да осъществят нещо, за което отдавна се говори - демонтажа на паметника на съветската армия. Възражда се и спорът за махане на Альоша в Пловдив. Какво е разумното и коректно решение за такива монументи?
- Спорът за тези паметници у нас е много стар, още след 1989 г. Няма освобождение през 1944 г., има окупация. Още през 90-те години на миналия век се обявих за премахването на тези паметници.
Само в някои от монументите има кости на съветски войници, но те са загинали не в сражения, а от препиване с алкохол и в катастрофи. Дядо ми разказваше, че с пристигането си през 1944 г. в Калофер руснаците първо разбили бъчвите с вино в кръчмата и ги изпили.
В местността Стражата край Калофер петнайсет пияни руснаци катастрофирали с камион и загинали. А в музея на революционното движение ги водеха като загинали във „второто ни освобождение”.
Това са факти, но не бива да се политизира премахването на тези паметници. Паметници на Червената армия има в Берлин, в центъра на Виена има голям паметник, в Будапеща има мемориал.
Да не забравяме, че президентите Желю Желев и Борис Елцин подписаха договор през август 1992 г. между Република България и Руската федерация да се опазят паметниците на руската и на Червената армия у нас. Не знам как този договор може да бъде преодолян. Паметниците може да бъдат преместени в музей. Но Музеят на социалистическото изкуство не е толкова голям, за да побере толкова много монументи.
Чуват се гласове и за Альоша, но той е символ на Пловдив, макар че е свързан с Червената армия. Вижда се отдалече.
- „Трети март” става и марка на политически проект. Какъв шанс би имал той?
- Движението беше за запазването на 3 март като национален празник. Не знам как ще се развие такъв политически проект, за който казват, че бил президентски. Но президентът има още 2 години до края на мандата. Не очаквам скоро да има такава политическа партия. Но марката е обединяваща.
- Като анализатор на балканските войни виждате ли близък край на войната в Украйна?
- Учудвам се, че всяка вечер президентът Зеленски говори за победа. Кой е победил Наполеон и Хитлер? Няма как да победи Русия, дори с помощта на Запада. Да, Путин иска да прибере историческите земи, т.нар. „русский мир”.
25 милиона руснаци живеят извън Руската федерация - в Молдова, в Казахстан, в Източна и в Южна Украйна. Но в действията си Путин се опира на руското обществено мнение. А част от руснаците смятат, че руските земи са „исторически и ни принадлежат”.
Американският президент Джо Байдън се закани - ще помагаме на Украйна толкова дълго, колкото е необходимо. Как обаче ще бъде победена Русия? Като се превземе Москва ли? Или като Западът бомбардира Кремъл? Това е на ръба на ядрената война.
Какъв е вероятният сценарий за развитие на събитията? Стават в Русия Крим и Донбас, където живеят мнозинство руснаци, които не искат да живеят в Украйна. Зеленски казва: "Да изгоним окупатора от всеки сантиметър украинска земя!". Няма как да го изгониш.
Впрочем Зеленски е един комик, който случайно е станал президент, и то върховен главнокомандващ. Благодарение на Путин Зеленски стана световноизвестен. Но все пак си остава актьор - ходи със зелена униформа, демонстрира мускули. Но не иска да приеме, че Русия не може да бъде победена - историята го показва. Наполеон влезе в Москва и го изгониха. Хитлер пък загуби Берлин.
Всъщност войната в момента работи за Путин, мобилизира руското обществено мнение. Путин казва: ето го врага! На Путин му трябваше образът на врага и го получи.
Но до края на тази година няма шанс за край на войната.
- Успяваме ли да запазим националния си интерес и сигурност в тази взривоопасна ситуация?
- Донякъде успяваме, но се опасявам да не залитнем прекалено, както предупреждава президентът Радев. Трябва политиците ни да внимават. Член сме на НАТО, но и унгарците също са в НАТО, Турция също е в НАТО.
Трябва да си пазим националните интереси, твърде много сме страдали от сателитния синдром - към имперска Русия, към Съветския съюз, към Кайзерова Германия, към Третия Райх. Но тези велики сили вече ги няма.
Трябва много да внимаваме с поредния Голям брат - Чичо Сам. Той има други, световни интереси - Китай, новата свръхсила, която му диша във врата. Чичо Сам ще зареже Балканите и ще се премести към Тихия океан, към Югоизточна Азия. Не му е до нас.
Трябва да внимаваме и с Русия, която си остава велика сила, при това унизена велика сила, още от 1990-те.
Учуден съм, че още в навечерието на войната Байдън нарече Путин "убиец", а наскоро го нарече „луд кучи син”. Дори Джон Кенеди не си е позволявал такава обида в разгара на Карибската криза, изправила света пред война през 1962 г.
Тогава Кенеди и Хрушчов избегнаха ядрената катастрофа, прокараха червен телефон между Белия дом и Кремъл. А днес Байдън отказва да говори с „лудия кучи син”. Има нещо сбъркано и в Белия дом. Явно и САЩ, и Западът страдат от липса на лидери.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук