Атанас Костов: Имаме само три оскъдни факта за изчезналия Боинг 777

Още няколко дни шанс за разгадаване на мистерията

Има ли все още шанс да бъдат открити "черните кутии" на изчезналия Боинг 777 на Malaysia Airlines? Какво може да се е случило след прекъсването на връзката със самолета?

<em>За отговор на актуални въпроси около мистериозния полет MH370 &quot;Стандарт&quot; потърси Атанас Костов, консултант по авиационните въпроси на министъра на транспорта Данаил Папазов, доскоро директор на Дирекция &quot;Разследване на произшествия във въздушния, морския и железопътния транспорт&quot;. Костов е летец инженер от ВВВУ &quot;Г. Бенковски&quot;. Летял е на изтребителите Миг 15бис, Миг 17 и МиГ 21 и на пътническите Ан-24, Ан-26, Ан12, Ил-18 и Ту-154. <br /> </em><br /> <strong>- Г-н Костов, какво е мнението ви като експерт по разследване на авиационни произшествия за изчезването на Боинг 777 на Malaysia Airlines на 8 март?<br /> </strong>- Задачата на всяко разследване на авиационно произшествие е да открие причините за него, да направи съответните изводи и да препоръча мерки за безопасност, изключващи възникването на други произшествия по същите причини. А основа на разследването са наличните факти. С какви факти разполагаме за инцидента с Боинг 777 на Malaysia Airlines, изпълняващ полет MH370 Куала Лумпур - Пекин? За съжаление все още много оскъдни, което поражда у хората размисли и създава хипотези в различни посоки, включително и, бих ги нарекъл - чисто фантастични, въпреки че в процеса на разследване и те не се изключват напълно. Когато има 5-6 и повече хипотези, методът на разследване е такъв, че започват да отпадат крайните версии, докато се стигне до 2-3 най-вероятни да се установи причината.&nbsp;За полет MH370 обаче фактите са твърде малко. С какво разполагаме?&nbsp;Категоричен факт е, че нито един самолет досега не е останал във въздуха. Тогава се появява въпросът защо е изчезнал и започва да се навлиза в детайлите. След излитането си от Куала Лумпур самолетът лети с курс 25 градуса до навигационната точка &quot;Igari&quot;, след което би следвало да се отклони до 37 градуса на североизток към Пекин. Предстояло е самолетът да навлезе в района за полетна информация на Виетнам. Пилотът е провел кратък разговор с диспечера, който е приключил с думите &quot;Good night, Malaysia, 370&quot;, след което връзката със самолета прекъсва. Нормалното и логичното протичане на полета до този момент е в съответствие с полетния план. <br /> <br /> <strong>- По какви причини връзката със самолета би могла да бъде прекъсната след това? <br /> </strong>- Причините могат да бъдат няколко. Една от тях е тотален отказ на всички бордови системи за комуникация. Непрекъснатата борба за повишаване на безопасността в авиацията е довела до това, че са разработени и внедрени бордни и наземни системи, които дублират и дори триплират процеса на обмен на информацията между самолета и земните пунктове за управление и анализ. Една от тях е системата за комуникация и докладване на параметри на полета и състоянието на системите на самолета към авиационния оператор ACARS. От нея производителят на двигателите &quot;Ролс-Ройс&quot; също получава непрекъснато данни за работата и параметрите им. Именно тази система позволи да се установи фактът, че самолетът е летял няколко часа, след като контактът с него е бил загубен. Затова и отломките не се търсят в Тайландския залив, който е дълбок около 45 метра. Третият факт, който засега се твърди с голям процент вероятност, е, че след първоначалния завой наляво (на запад) самолетът още веднъж завива наляво и се отправя в посока, в която сега се издирва - в Индийския океан, в района запад-северозапад от Пърт, Австралия. <br /> <br /> <strong>- Как бе установено това? <br /> </strong>- Системата ACARS работи със спътниковата система INMARSAT и подава информацията за местоположението на самолета на всеки 30 минути. Ако не го направи, INMARSAT прави запитвания към самолета на всеки час. На базата на тези запитвания се установи, че самолетът се е отклонил на югозапад, след което е летял още няколко часа. Какво е станало след това никой не знае засега. Това са единствените три оскъдни факта, които знаем. На тяхна база се строят и хипотезите. <br /> Има вече достатъчно разсъждения на писатели фантасти, на журналисти, на експерти, на пилоти и инженери. Създават своите хипотези и разследващите авиационното произшествие. А експертите от страните, участващи в търсенето, включително и тези от National Ttansportation Safety Board (NTSB) на САЩ, притежават изключителна подготовка, най-съвременна техника и дългогодишна практика. <br /> <br /> <strong>- Досега не се е случвала такава трагедия с Боинг 777, нали? <br /> </strong>- Боинг 777 е един от най-сигурните самолети. Това е твърдение, почиващо на базата на 20-годишната му експлоатация по света. Това е изключително сигурна машина, с внедрени много модерни бордови системи за безопасност, комуникация и информация. <br /> <br /> <strong>- Колко време след катастрофата средствата за обективен контрол (б.а. - т.нар. черни кутии) на самолета излъчват сигнали?<br /> </strong>- Около 30 дни. Така че реално остават още няколко дни, преди те да спрат излъчванията, да бъдат засечени и да бъде определено тяхното местонахождение. В предполагаемия район на катастрофата патрулират кораби със специална сонарна апаратура на борда, която може да засече сигналите от &quot;черните кутии&quot;. Проблемът е, че с течение на времето батериите им падат и сигналът постепенно отслабва. Освен това във водата предавателите излъчват на по-малко разстояние и сигналът им е по-слаб. Изследователският кораб трябва да мине сравнително близко край излъчвателите, за да бъдат засечени техните сигнали. Огромен район в морето трябва да бъде кръстосан, за да се засекат сигналите. Т.нар. черни кутии са най-сигурният източник на информация. Само те обективно биха разкрили какво точно е станало на борда на самолета след прекъсване на връзката с него. Те съхраняват информацията от системата CVR (Cockpit voice recorder), която пази разговорите на пилотите в кабината и не може да бъде изключена. Другата система DFDR записва повече от хиляда параметъра от полета - работа на двигателите, скорост, претоварване, команди и пр. Затова е толкова ценна информацията от т.нар. черни кутии. Но сега поради липса на достатъчно факти можем само да разсъждаваме какво може да се е случило. <br /> <br /> <strong>- В каква насока са вашите разсъждения?<br /> </strong>- Разсъждавам на основание на личния си опит и на наличните факти. Фактите, вече видяхме, са малко. Тогава какво подсказва опитът? Преди няколко години &quot;Боинг 737&quot; катастрофира в района на Дакар. Десет дни не успяха да го открият, след което случайно на него се натъкнаха местни хора, които забелязали част от вертикалния му стабилизатор да стърчи от тресавище. Помните трагичния полет AF447 на А330 от Рио де Жанейро за Париж, черните кутии от който бяха открити 23 месеца след катастрофата. Моето вътрешно убеждение на човек с над 40-годишен опит в авиацията и на пилот от бойни и граждански самолети, 13 години от които се занимавам с разследване на авиационни произшествия, е, че и &quot;черните кутии&quot; от Боинг 777 ще бъдат открити. Питате ме какво може да се е случило на борда? Първият ми извод след последната реплика на пилота е, че проблеми няма и че полетът продължава за планираната дестинация - Пекин. Предполагам, че всичко това, което се е случило след нея, е станало внезапно. <br /> <br /> <strong>- Какво може да е то? Тероризъм? Пожар на борда, хипоксия?<br /> </strong>- Принципът е, че терористичният акт не се изключва от версиите до края, защото той може да бъде различен по форма. Ако беше взрив, заливът щеше да е осеян с отломки, а не е. Другият вариант е той да не е станал веднага след прекъсването на връзката със самолета.&nbsp;Освен това, колкото и да държат и ICAO, и управителите на авиокомпании и пр. служби пилотите да заключват вратата на пилотската кабина, това невинаги става. А и дори и да са заключени, ако един човек си е поставил за цел да влезе в пилотската кабина, има поне няколко способа за това, така че заключената кабина не е гаранция срещу терористите. А този, който е решил да влезе, може да е високоподготвен специалист и кокпитът да не е бяло петно за него. Следователно той би могъл да отклони самолета сам. Спомням си случай - пилотът вкарва детето си в кабината, то започва да си играе с компютъра, извежда самолета на критични ъгли, самолетът се срива и всички загиват. <br /> <br /> <strong>- Възможно ли е самолетът да е бил свален с ракета? Все пак отклонил се от полета и е летял над конфликтен район. Спомняте си руски самолет Ту-154, който при полет от Тел Авив за Новосибирск преди 13 години беше свален с ракета над Черно море. <br /> </strong>- Това също е хипотеза. Но ако боингът е бил свален с ракета, също има две вероятности. Първата е самолетът да се взриви, тъй като той носи над 30 т гориво, и морето да бъде осеяно с отломки. Вторият е ракетата да откъсне част от самолета, крило или стабилизатор, и той да потъне във водата. Пак на база на опита е възможно качените на борда на този самолет литиево-йонни батерии, данни за което има, по някаква причина да са се запалили, както се случи неотдавна с китайски Боинг 747 и той катастрофира. <br /> <br /> <strong>- Но един пожар не може да прекъсне внезапно връзката със самолета, нали?<br /> </strong>- По принцип - да. Ако стане пожар, предупредителната алармираща система ще индикира, пилотите ще вземат мерки, ще уведомят земята. Нямаме информация за нищо такова. Възможно е пожарът да се е развил взривно и да е засегнал авионикса, като е прекъснал и връзките. Ти ме попита и за хипоксията. Опитът говори - ами ако и на този самолет се е случила т.нар. тиха декомпресия подобно на боинга на &quot;Хелиос&quot;, който катастрофира край Атина? <br /> <br /> <strong>- Да, но самолетът тогава беше Боинг 737, а досега на 777 не е имало разхерметизация?<br /> </strong>- Вярно е, но това е авиация. Може това да е първото разхерметизиране на 777. А кислородният глад настъпва рязко, пилотите и пътниците губят съзнание, но и тук своето предназначение биха изпълнили алармиращите системи, а самолетът би продължил да лети по програмирания маршрут. Така че хипотезата за хипоксия тук не се връзва. Практиката при разследване на авиационни произшествия е да се излиза с междинни доклади. Такива засега не се публикуват. Защо? Сам виждаш колко много въпроси възникват заради малкото факти. <br /> <br /> <strong>- Защо премиерът на Малайзия побърза да обяви самолета за изчезнал, а пътниците - загинали?<br /> </strong>- Не знам, това е правителствено решение. Застрахователите задължително ще поискат да знаят каква е причината за изчезването на самолета, а докато той не бъде открит, тя не може да бъде установена. Освен това принципът е - докато не си намерил доказателства, не можеш да обявиш хората за загинали. Така че въпросите ще висят, докато не бъдат открити &quot;черните кутии&quot; на боинга от MH370. <br /> <br /> <strong>Белчо ЦАНЕВ, в. </strong><a href="https://paper.standartnews.com/bg/article.php?d=2014-04-05&amp;article=487916" target="_blank"><strong>&quot;Стандарт&quot;</strong></a>