Бивш шеф на КАТ: Камерите са безполезни, ако шофьорите знаят къде са
Кабинетът "Борисов 3" започна кампания срещу катастрофите по шосетата. Ще бъдат предложени промени в законодателството за намаляване на ПТП, разделяне на Закона за движение по пътищата (ЗДП) и промяна на Наредбата за използване на наркотични вещества. Какви са необходимите промени в закона, кой и как може да подобри работата на контролните органи. Отговор на тези и други въпроси даде експертът по пътна безопасност и бивш шеф на "Пътна полиция" Алекси Стратиев в интервю за "Стандарт".
- Господин Стратиев, правителството обяви за свой приоритет борбата срещу войната по пътищата. Една от мерките е да бъде разделен законът за движение по пътищата на две или на три части. Как гледате на тази идея?
- Това е стара идея, доколкото сегашният закон за движение по пътищата включва много излишни неща, като примерно какъв трябва да бъде учебният кабинет на кандидат-водачите. В ЗДП трябва да има правила за движението, съответно за всяко нарушение трябва да има санкция и съответно да се потърси механизъм тя да бъде приложена. Законът трябва да бъде ясен и разбираем за всички участници в движението - за пешеходци, автомобилисти, мотористи, велосипедисти.
- Друга идея предвижда премахването на предупредителните знаци пред мобилните камери. Има ли наистина смисъл от камерата, ако тя е обозначена?
- Изключително важно е това да се случи, защото този знак обезсмисли мобилните камери. Държавата вложи огромни средства в тях, защото те са последна дума на техниката, но на практика сега ги обезсмисли. Защото всеки, който кара с превишена скорост, когато види знака, ще намали, за да не бъде санкциониран. А после пак ще кара както си иска. Смисълът на контрола е шофьорите да знаят, че във всеки един момент може да бъдат контролирани за превишена скорост.
Човек, който кара с разрешената скорост, въобще не се интересува дали има знак или камери, защото той си спазва правилата и е спокоен.
- Главният секретар на МВР обяви, че зачестяват случаите с шофьори, които сядат зад волана след употреба на наркотици. Това обаче е много по-трудно доказуемо, отколкото при водачите, употребили алкохол. Как трябва да се промени наредбата за използването на наркотични вещества?
- Проблемът с употреба на дрога от водачите е от няколко години. При това той не се коментира толкова, колкото темата с алкохола. Колкото и странно да звучи, загиналите заради пияни водачи са незначително малък процент от общия брой жертви. Като цифри това са около 10-15 човека годишно при общо над 700. Но е много брутално и опасно нарушение и за този, който е употребил алкохол, и за всички останали участници в движението. Пътната полиция има достатъчно технически средства за установяване и на двете нарушения - и алкохола, и наркотиците, но има неточности в регламентирането на резултата от изследването на кръвната проба. Там има доста стари текстове, които не са актуални към момента и би трябвало да се променят. Това не е толкова трудно, защото става въпрос за наредба, която може да се коригира бързо на ниво министерства.
- А трябва ли да се въведат бърз съд и затвор за дрогираните шофьори?
- Съгласен съм, трябва да има някакво по-сурово наказание за тях, защото да караш надрусан е много брутално нарушение. Проблемът с наркотиците е по-сложен, защото след изтърпяно наказание каква е гаранцията, че водачът не се е пристрастил към наркотиците.
Надявам се да се въведе законов ред да се установява дали след като е хванат и наказан заради употреба на дрога даден водач вече се е изчистил и може да бъде правоспособен шофьор.
- Ще се дисциплинират ли водачите, ако по пътищата се пуснат необозначени автомобили, които да регистрират нарушенията?
- Това е добра идея. Има го като практика в много европейски държави. Един стационарен пост може да види това, което е пред очите му, но не може да влезе в потока от движение, за да отсее нарушителите. Много странно е, че се пропагандират видеорегистраторите, т.е. гражданин да установи едно нарушение, примерно за неправилно изпреварване или превишена скорост. Но в този случай самият той влиза в нарушение и рискува да пострада.
Странно е, че обществото приветства да има видеорегистратори, а доста хора скочиха срещу идеята за необозначена полицейска кола, която да участва в движението и да установява нарушението. Нека да бъдем обективни и да решим искаме ли по пътищата да цари ред или полицията да е с вързани ръце.
- От около месец и половина функционират т.нар. "бели стаи" или обособени терминали за теоретичния изпит на кандидат-шофьорите. Гарантират ли тези мерки прекъсването на корупцията?
- Може би в някаква степен, но не мисля, че това ще е ефективен способ за пресичане на тази корупция. А какво се случва на практическия изпит, там автомобилите бели ли ще бъдат? Там е много сериозен проблемът, тъй като става дума за уменията, които младият водач трябва да придобие. Всичките видеокамери няма как да ги гледат и ако там се пропуснат грешки в подготовката на водача, е много важно да се видят и отстранят.
- Трябва ли да има по-ясни критерии за ремонтите и регламентиране на автомобилните сервизи у нас?
- Премиерът Борисов каза: Направете така, че пътищата да станат безопасни, каквото и да струва това на държавата. Тези думи са един много голям картбланш за всички институции, които са ангажирани с движението по пътищата. Всяко едно ведомство трябва да види своите ангажименти и да ги коригира по начин, по който да допринесе за по-малко произшествия на пътя. Проблемът е много сложен и лично мое съждение е, че такива сервизи са безброй много, никой не ги знае колко са. И не от гледна точка на това, че дължат данъци, печалби и т.н., а на това, че тези ремонти са много повърхностни, непрофесионални, не дават никаква гаранция на собственика или на водача, който ще управлява автомобила след ремонта, че няма да се стигне до някакъв проблем.
Но голям проблем е също, че автопаркът у нас е изключително стар. Трябва да се помисли и върху ограничаването на употребата на стари автомобили. При една катастрофа, колкото е по-стара колата, толкова е по-застрашен животът на пътуващите в нея. В същото време държавата данъчно стимулира точно тези стари автомобили. Има коефициент за заплащане на данъка, който за новите автомобили е три пъти по-голям, отколкото за старите. А те първо нямат всичките тези системи за пасивна безопасност - въздушна възглавница, съвременни колани и ред други неща. В същото време замърсяват много повече околната среда с изгорели газове.
- Трябва ли да има електронен регистър на сервизите?
- Задължително е, защото това би било полезно за всички хора, когато търсят някаква услуга. Сега всеки ползва интернет и така лесно може да разбере къде е най-близкият сервиз и какво може да предложи като услуги.
- Традиционно покрай 1 юни се сещаме за безопасността на децата. Какви още мерки са необходими в това отношение?
- Има някакво клише в общественото съзнание, че за децата се грижи училището, за пътната безопасност се грижи КАТ, а пък ние, гражданите, нямаме никакви ангажименти, а държавата е длъжна да се грижи за нас. На 1 юни децата излизат вече във ваканция. Много важно е родителите да говорят с тях, да знаят къде са, какво правят, а когато пътуват с автомобил, задължително да ползват предпазните столчета. Все още често се вижда как родителите вземат децата на предната седалка, или пък те се разхождат свободно на задната. Над половината от жертвите сред децата са като пътници при своите родители.
- Доколко са прави скептиците, които твърдят, че никакви наказания не могат да вразумят българския шофьор, защото големият проблем е неговият манталитет?
- Говорим за нарушаване на закони, на правила, а в същото време виждаме, че в училище децата се бият помежду си, дори посягат и на учители. Нещо, което е много абсурдно и говори, че трябва да се наблегне на възпитанието и културата на нацията.
- Вероятно и на образованието. Шефът на парламентарната група на ГЕРБ Цветан Цветанов заяви вчера, че една от функциите на фонд "Пътна безопасност" ще бъде да инвестира в превантивното образование на подрастващите.
- При срещите ми с колеги от чужбина винаги съм се интересувал какви мерки се предприемат в техните държави, за да има по-малко жертви на пътя. Винаги всички отговорни фактори са ми казвали, че са важни политическата воля, техническите средства и превантивната дейност. Така че в момента имаме политическата воля, нямаме ги и техническите средства и все още ни е слаба превантивната дейност.