Д-р Николова с нови стряскащи факти за К-19 у нас и бъдещите забрани
Мои пациенти се увериха, че има вирус, едва когато се разболяха, казва лекарката
"Мои пациенти се увериха, че има коронавирус, когато се разболяха. Работим с удължено кабинетно време заради скока на болните", това призна д-р Гергана Николова, която е общопрактикуващ лекар и педиатър с над 30 години стаж. Специализирала е вътрешни болести и обща медицина.
"Има много повече деца с респираторни заболявания и симптоматика към момента. Бременните също са рисков фактор при пандемията от коронавирус, че и при грипа, но трябва да се знае, че ваксината против грип не уврежда бебето", казва още общопрактикуващият лекар и член на УС на Българския лекарски съюз.
Коя е тя?
Д-р Гергана Николова е общопрактикуващ лекар и педиатър с над 30 години стаж. Специализирала е вътрешни болести и обща медицина.
От 2012 г. работи и за „Лекари без граници“ - международна хуманитарна организация, която осигурява спешна медицинска помощ на хора, засегнати от въоръжени конфликти, епидемии и бедствия. Член е на Управителния съвет на Българския лекарски съюз (БЛС).
Ето какво още сподели д-р Гергана Николова в интервю за в. Монитор:
- Болните от коронавирус се увеличават, има ли опашки пред вашия кабинет, как се справяте и има ли повод за притеснение?
- Удължили сме кабинетното време поради факта, че не можем да прегледаме всички болни в нормалното работно време. От съображения за сигурност за пациентите, които са в чакалнята – дезинфекцираме, опитваме се да даваме часове на максимално много хора, за да няма струпвания и престой на пациенти – евентуални заразоносители.
- Това са така наречените коридори за болни?
Опитваме се - например сутрините във вторник и четвъртък са за имунизации и профилактика, а следобед възрастните идват за рецепти и прегледи, а в края на работния ден изтегляме пациентите с респираторни заболявания. На този принцип работи моят кабинет, като целта е да се предпазят хората максимално и да се избегне зараза. Това обаче се обърква, ако някои пациенти не се обаждат предварително по телефона и решават да дойдат, не се случва често, но понякога има и обърквания.
- Има ли увеличение на пациенти със съмнение за COVID-19?
- Всяко едно респираторно заболяване протича с температура, болка в гърлото, запушен нос. Специфично при пациентите с коронавирус е загубата на обоняние, вкус, някои имат и диарични изхождания. Тези по-специфични симптоми в комбинация с температура определено налагат тестване за коронавирус. Коронавирусът е голям имитатор и винаги, когато преглеждам, мисля и за него.
- Учебната година стартира преди по-малко от месец, има ли скок на болни деца?
Да, определено. Има много повече деца с респираторни заболявания и симптоматика към момента.
- Можем ли да говорим за втори пик на коронавируса у нас?
Не можем да говорим за втори пик. Ние не сме имали момент, в който да не сме имали регистрирани пациенти. В момента със застудяването се увеличават случаите на заразени с коронавирус, защото времето благоприятства това, има и увеличение на респираторните заболявания и същевременно имунитетът на хората отслабва. Нещата са комплексни.
- Вече е ясно, че ще можете да издавате направление за тестване с PCR тест, това ще облекчи ли или ще натовари вашата практика?
- В момента направление за PCR тест се издава само от четири вида специалисти – инфекционист, пулмолог, уши-нос-гърло и педиатър. За да стигне обаче човек до тези специалисти, той трябва да е минал през личния си лекар, за да получи направление за специалист. Този специалист пък трябва да успее да го прегледа в рамките на ден-два, след това по преценка да отпусне това направление. Сами разбирате колко се усложнява и удължава пътят на пациентите. В много от европейските държави има възможност човек да се обади по телефона на своя лекар и да обясни своите оплаквания и по преценка на личния лекар да му бъде издадено направление за PCR.
- Какво е мнението ви личните лекари да издават електронни направления за PCR тест, както и тестове за грип, да можете да издавате и електронна рецепта?
- За мен това е единственият работещ механизъм, да можем да издаваме тези документи по електронен път. По този начин ще си спестим движението на пациента, ако пък е положителен за COVID, ще можем да ограничим и предотвратим контактите му поне до лечебното заведение. Тези пациенти трябва да бъдат изолирани и карантинирани, но реално няма условия за това.
Наскоро говорих с мой близък в Италия, който ми разказа, че там се обаждаш по телефона и след консултация получаваш електронно направление и отиваш на специализирано място за тестване. Идеята и при нас е да се спести пътят и чакането на пациента, както и обикалянето му от специалист на специалист, защото именно така се разпространява заразата.
- Тази методика подходяща ли е и за издаване на болничен за карантина?
- Разбира се! В момента, в който един пациент е положителен за коронавирус, лабораторията го подава към съответната РЗИ, оттам се пуска заповед, информацията излиза в единната информационна система – личният лекар получава информация, че пациентът е положителен, ако е на домашно лечение, се свързваме с него и следим симптоматиката му, назначаваме терапия, следим състоянието му. В края на лечението, ако не се е наложила хоспитализация – издаваме болничен лист.
Не е необходимо в деня, в който е ясен положителният тест, болният да идва, за да получи болничния си. Имах случай на пациентка с коронавирус, на която се обадих по телефона, за да се информирам за състоянието й, а тя ми казва – добре че се обадихте, защото не знам в кой кабинет сте, за да дойда и да си взема болничен. Това е недопустимо, тази жена, пътувайки до кабинета ми, влизайки в чакалнята, е опасна за околните хора, тя е преносител на заразата.
Апелирам да се носят маски, те са важни и задължителни на закрити пространства, особено в лечебни заведения. Днес се наложи в болницата, в която работя, да се намесва охраната, защото хора – пациенти, отказват да си поставят маски.
- Каква е причината хората да не се предпазват?
- Някои смятат, че това е каприз на лекарите, но не е! Това е начин човек да запази себе си, както и околните!
- Как стои въпросът с болничните за гледане на здраво карантинирано дете, има ли нужда родителят да идва до болничното заведение, за да получи болничен за времето на карантина на детето си?
- Родителят трябва да получи болничния, когато карантинираме дете, се пуска амбулаторен лист, отново се следи състоянието, както и за проява на симптоми. За времето на карантината се издава временна нетрудоспособност, този болничен може да се вземе от родителя след изтичане на карантината. На такъв болничен лист имат право родителите на деца, които посещават детски заведения.
- Какво е мнението ви комбинираните тестове за грип и коронавирус да се предоставят в кабинетите на личните лекари и да можете да тествате на място пациенти, които пък да изчакват резултатите си до 20 минути?
- Това не би трябвало да се случва в нашите кабинети. Това ще забави работата ни. Мястото за тези тестове е клиничната лаборатория. Кабинетът не е място за извършване на проби, защото освен забавяне на работата няма и къде да стоят пациентите, докато излезе резултатът им, не може да изчакват в чакалнята при другите пациенти, защото могат да са потенциални преносители на зараза.
Нямаме възможност да разделяме пациентите или да ги поставяме в изолатор. Дори и да има изолатор, ако има 3 души, които се тестват и чакат на едно и също място, от тях 2-ма може да са с коронавирус и да заразят 1, който да е с грип. Нали сте наясно колко би утежнило ситуацията това?!
- Какво мислите за евентуални ограничения на възрастните хора над 65 г. с цел превенция и запазване на тези рискови групи?
- Ние и в момента се опитваме да ги предпазим чрез въвеждането на ред в системата и ограничаване на потока пациенти, които са без респираторни заболявания. Това е от наша страна, но е нужно и самите възрастни да се замислят, че инфекцията от коронавирус засяга и е опасна именно за хората над 65 г.
Добре е да има време, в което само тези хора да имат право да пазаруват в магазина, защото знаем, че младите хора прекарват по-леко и бързо вируса. Някои от младите ми пациенти с коронавирус нямат дори симптоматика, нямат дори неприятно усещане, имах пациент само със загуба на обоняние, но въпреки това е носител на болестта.
- Защо хората, без значение млади или стари, някак все повече пренебрегват болестта?
- Разнопосочното говорене по темата – коронавирус, накара хората да не вярват в болестта, а да вярват в конспиративни теории. Част от пациентите не вярват, за съжаление някои от моите пациенти се увериха едва когато се разболяха. Така се убедиха, че нещата са истински.
- Към момента се очакват и грипни щамове, вашите пациенти използваха ли правото си да се ваксинират срещу грип?
- Първите противогрипни ваксини, които пристигнаха, се изчерпаха мълниеносно. Сега очакваме ново зареждане след 15 октомври, което ще бъде по програма на здравното министерство за борба със сезонния грип. Когато получим ваксините, ще се обадим на пациентите, за да ги извикаме. Лошото обаче е, че е много малък процентът на пациенти, които могат да бъдат обхванати. Тази година са 15%, а миналата бяха 10% подлежащите на ваксина пациенти – над 65 г. Надяваме се следващите години да се покачи процентът, за да може да обхване по-голяма част от тези хора в рискова възраст.
- Голяма част от обществото отрича и полезността на противогрипната ваксина, защо?
- Ние сме на последно място в Европа по процент хора, които са си поставили противогрипна ваксина. Дори в Албания много повече хора си поставят ваксина против грип. При нас хората, решили да се ваксинират, са около 1%. Има страни, в които се ваксинират деца, както и бременни жени. При нас въобще не се говори за ваксинация на бременни, а те са рисков контингент, защото е застрашено здравето на майката и на детето.
Има немалко инфекции, които могат да увредят плода, но при нас не се говори на тази тема. В същото време има много изследвания, които доказват, че ваксината против грип е абсолютно безвредна за бебето, освен това плодът придобива антитела, които го пазят от грипа, особено ако детето трябва да се роди в сезона на грипна епидемия.