Директор в „Локхийд Мартин” обяви грандиозна новина за български пилот и първия за България Ф-16
Български пилот ще докара първия Ф-16. Нашата оферта е за технология V, което означава нов радар, нови компютри за мисии, нова технология в пилотската кабина. Това заявява в интервю пред "Монитор" Джеймс Робинсън, директор в „Локхийд Мартин”, в навечерието на днешното гласуване в Народното събрание.
Кой е той?
Завършил е Академията на Военно-въздушните сили на САЩ. Има магистърска степен по организационен мениджмънт от университета „Джордж Вашингтон”. Има 15 години стаж като пилот, инструктор и инспектор във ВВС на САЩ Участвал е в бойни действия по време на операцията „Свобода за Ирак” през 2003 г. Служил е като програмен мениджър в Командването на Северноамериканската космическа отбрана (НОРАД). В продължение на три години е бил командир на най-голямата многонационална ескадрила за обучение на пилоти в света. От 2011 г. работи на ръководни постове в аерокосмическата индустрия. От 2012 г. отговаря за дейността на корпорацията „Локхийд Мартин” в Централна и Източна Европа. В момента е директор Международно бизнес развитие на F-16.
Г-н Робинсън, Министерският съвет на Република България реши да предложи на Народното събрание да му даде мандат за преговори за придобиване на нов тип боен самолет – Ф-16. Как бихте коментирали това решение?
- Ние сме оптимистично настроени и щастливи и се надяваме, че решението ще бъде одобрено от НС. След това вече може да започнем с междуправителствените преговори.
- Неотдавна Белият дом изрази подкрепата си за процеса на преговорите и закупуването на самолетите. Как бихте характеризирали този сигнал?
- Мисля, че това е забележително. Разбира се, ние работим заедно с правителството на САЩ като част от официалния процес на закупуване на военна техника. Ние сме много оптимистично настроени, като виждаме подкрепа на такова високо равнище, особено от Белия дом, за офертата за България.
- Колко Ф-16 пазят небето над територията на НАТО, и в кои страни?
- Сега има над 700 Ф-16 в НАТО. Нашият най-скорошен клиент бе Словакия, която също избра тези самолети. Румъния, Гърция и Турция тук, в региона, използват Ф-16. Разбира се, Норвегия, Дания, Белгия, Холандия, Португалия също разполагат с Ф-16. Има много страни по света, които използват тези самолети. Ние от „Локхийд Мартин” сме много развълнувани от възможността България и българските Военно-въздушни сили (ВВС) да се присъединят към този отбор.
- МС реши да избере Ф-16 Блок 70, която е нова модификация. Какво може да ни кажете за нея?
- Хубавото е, че нашата оферта е за Ф-16 технология V. Ние модернизирахме съществуващите Ф-16 до конфигурация V и такива вече започнаха да летят в Азия. Някои наши клиенти са от азиатския регион. Новата технология включва нов радар, нови компютри за мисии, нова технология в пилотската кабина. Имаме система за избягване на сблъсък със земята, която също така е ключова технология. Всички тези технологии ще влязат в Ф-16 Блок 70. Ние взехме цялото оборудване, с което се произвеждаше Ф-16 във Форт Уърт (щата Тексас – б. р.), и го преместваме в щата Южна Каролина. Ние имаме международни доставчици, които произвеждат компонентите, които ще се използват за новите Ф-16 в България. Смятаме, че процесът ще протече много бързо и ще произведе най-модерния Ф-16 в света за българските ВВС.
- Вие казахте, че заводът се премества в Южна Каролина. Колко време ще отнеме до началото на производствения процес?
- Производственият процес ще започне още през 2019 г. Както може да си представите, трябва известно време, за да се произведе един самолет. Ние ще спазваме графика за доставките така, както го договорим в процеса на преговорите, така че не можем да коментираме подробности. Но ние огледахме цялостния процес и ще се стремим да ускорим производството, така че да можем да произведем Ф-16 за България по-скоро, отколкото първоначално смятахме. Надяваме да видим Ф-16 да започнат да излизат от конвейера в Южна Каролина много скоро.
- Вие имате и други клиенти, които са си поръчали Ф-16 Блок 70. Значи ли това, че България ще трябва да изчаква?
- Не, тъй като предвиждаме разширяване на производството, ние можем да започнем да правим българските самолети много скоро, след като започнем производството на словашките самолети. Засега България е третият ни клиент за Ф-16 Блок 70, вкл. Бахрейн и Словакия. Но ние смятаме, че ще произведем още стотина Ф-16 Блок 70 за други клиенти по цял свят.
- Какъв е смисълът да започнете нова производствена линия, когато имате нещо, което е изпитано в бойни условия?
- По мое мнение Ф-16 е самолетът, който е най-изпитан в бойни условия по света. Той има 4000 бойни излитания, 75 въздушни победи срещу нула загуби. Така че Ф-16 има цял тон боен опит. Ние използвахме този опит и опита на хората, които го използват, за да подобрим самолета от всяко поколение.
- Разбрах, че сте участвали в операцията „Свобода за Ирак” (през 2003 г. - б. р.). Дали тогава пилотирахте Ф-16?
- Да, точно така. Имах шанса да пускам бомби и да изстрелвам ракети от Ф-16 и се чувствах в безопасност. Все още смятам, че няма по-добър самолет в света, който да е участвал в бой.
- Ако го сравним с конкуренцията – „Грипен” на СААБ, който също представи оферта за България, какви са различията и какви проблеми бихме могли да имаме, ако изберем „Грипен”?
- Ние се стремим да не говорим лоши неща за конкурентите ни. „Грипен” е добър самолет и има ВВС, които го използват. Смятаме, че силата на Ф-16 е във факта, че според нас не само е по-ефикасен самолет, но и разполага с по-нова технология. „Грипен” има по-стар радар, а Ф-16 използва най-модерния радар в света. Ф-16 има опита на 4500 продадени самолета и 3000, които летят в момента, от които 700 – в НАТО. Когато добавим това, че в тази част на света – в Централна и Източна Европа, има толкова много потребители на Ф-16, смятаме, че това увеличава възможностите за обучение, логистика, оперативна съвместимост и всичко, което върви с това. Когато България закупи тези осем самолета, те ще трябва да взаимодействат с други Ф-16 в НАТО. Когато се използват общи стандарти, обща тактика, смятам, че това наистина увеличава способностите им.
- Имаше някои проблеми с доста високата цена на Ф-16. Американското правителство намекна, че може да нагоди офертата към българските потребности. Какво е вашето виждане по този въпрос?
- Не коментираме цените, тъй като става въпрос за междуправителствени преговори, но ние в „Локхийд Мартин” сме готови да подкрепим желанието на правителството на САЩ да посрещне по-добре българските потребности. Ние ще подкрепим правителството на САЩ, каквото и решение да вземе.
- Самолетите имат нужда от поддръжка. Имате ли желание да се свържете с български заводи и фирми, за да видите дали те могат да осигурят това?
- Да, имаме такова желание. Една от силните страни на Ф-16 е това, че има 12 000 летателни часа живот. Факт е, че няма да има нужда да напуска България за поддръжка. Той ще бъде поддържан в България от българи.
- Вие сте отговаряли за модернизирането на гръцките Ф-16, как може този процес да се осъществи в бъдеще в България?
- Добрата новина е, че Ф-16 за българските ВВС ще бъдат най-модерните в света, и няма да има нужда да се модернизират цели десетилетия. Що се отнася до оперативната съвместимост, Ф-16 V в Гърция ще имат същите компоненти. Това ще увеличи оперативната съвместимост между Гърция и България, както и словашките Ф-16 Блок 70, които ще бъдат абсолютно същите. Що се отнася до тези компоненти, те ще осигурят достъп на България до по-голям запас от резервни части и въоръжения. Когато се обединят ресурсите, както направиха северноевропейските страни, това ще даде възможност на България да участва не само в поддръжката и логистиката в страната, но може би и в региона.
- Добрите изтребители имат нужда и от добри пилоти. Колко време ще мине, докато България се сдобие с пилоти, които могат да управляват тези идеални машини?
- Смятаме, че обучението ще започне доста скоро в САЩ, защото това е дълъг процес. Българските пилоти са отлични летци. Ние с нетърпение очакваме да работим заедно с ВВС на САЩ, които ще отговарят за обучението. Смятаме, че тези български пилоти, които ще бъдат обучени, ще бъдат готови да управляват Ф-16 в деня, в който пристигнат в България. Да се надяваме, че те ще бъдат докарани от български пилоти. Смятаме, че в деня, в който тези Ф-16 пристигнат в България, те ще бъдат готови, с български пилоти и български техници по поддръжката, да поемат мисията си веднага.
- Вие сте бил пилот инструктор, дали сте обучавали български летци?
- Не, но съм обучавал летци от други ВВС. Това бе много вълнуващо, ще ми се пак да можех да летя, за да мога да летя с български пилоти, не съм толкова стар.
- Вие имате и други поръчки за Ф-16 Блок 70, от Бахрейн и Словакия, които ще запълнят капацитета на завода в Южна Каролина. Кога ще видим първия самолет от този вид да излиза от конвейера?
-Трябва да внимаваме, защото не искаме да разгласяваме информация за други клиенти. Но, както казах, очакваме да започнем производството през 2019 г. Както може да си представите, производството изисква определено време. Ние се радваме, защото вътрешно в „Локхийд Мартин” намерихме начин да ускорим доставките на Ф-16 Блок 70 за България. Ние се стремим да изградим производствените мощности и да ги увеличим с оглед на това, че ще имаме още клиенти за Ф-16 Блок 70 в бъдеще. Ние искаме да гарантираме, че ще доставим самолетите в България колкото се може по-скоро.
- Нека да поставим нещата в перспектива. Да кажем, ден след подписването на договора, колко време ще отнеме за първия Ф-16 Блок 70 да пристигне в България?
- Трябва да държа това в тайна засега. Знам, че това е любимият въпрос за всеки. Надяваме се да можем да предоставим повече информация в бъдеще. Но това пак е част от междуправителствените преговори и затова трябва да внимаваме какво говорим. Не мога да обещая нищо, преди да получа одобрението на американското правителство. Това също така зависи от това кога ще бъде подписан договорът. След като се проведат преговорите и бъде постигнато окончателното решение, което най-добре пасва на българските потребности, когато знаем тези данни, ние ще започнем да произвеждаме тези самолети, защото имаме нужда от подпис, преди да задвижим нещата.
Но дали става въпрос за две, три или пет години?
- Това е тайна.
- Колко пилоти би трябвало да се обучат за новите Ф-16?
- Доколкото знам, българските ВВС са определили броя. ВВС на САЩ са идентифицирали възможностите за обучение за тези летци, както и за техниците по поддръжката. Мисля, че има ясен път напред за обучението на тези летци в САЩ, за да бъдат готови, когато Ф-16 пристигнат.
- Вероятно знаете, че преди век България е имала развити ВВС и дори е произвеждала собствени самолети, а нейни експерти дори са взели участие в създаването на някои американски самолети като Б-26. Мислите ли, че българите биха могли да подпомогнат вашия производствен процес?
-Производственият процес на Ф-16 е добре установен, така че може би няма да има преки възможности за участие в производството на Ф-16 за България. Но ние гледаме да използваме експертния опит, с който разполага България. Знам, че редица компании като „Луфтханза” са признали способностите на България и са преместили тук базата си за основен ремонт и други операции. Ние ще се опитаме да идентифицираме възможностите да си сътрудничим с българската индустрия, техническите университети, БАН. Смятаме, че това са най-добрите възможности в България. Разбира се, бихме се радвали да получим информация по този въпрос от българското правителство. Планираме да предложим солиден пакет за индустриално участие на България и българите.
- В момента има разногласия между правителството на САЩ и демократите, което доведе до частично затваряне на учрежденията. Тъй като сделката за Ф-16 за България ще трябва да се одобри от Конгреса, смятате ли, че бихме могли да имаме проблеми?
- Не мисля. Ние в „Локхийд Мартин” избягваме да коментираме този въпрос, но доколкото става въпрос за Пентагона, процесът няма да бъде забавен. Уведомяването на Конгреса за продажбата на военна техника за чужбина би трябвало да стане доста бързо. Тъй като България е член на НАТО и наш съюзник, няма да има никакъв проблем с процеса на уведомяване на Конгреса. Така че ние не очакваме това да забави процеса, който ще ни доведе до подписването на договора.
- Смятате ли, че осем самолета Ф-16 ще са достатъчни, за да пазят небето над България?
- Самата страна трябва да реши какъв да бъде броят. От моя опит на пилот на Ф-16 бих могъл да кажа, че осем Ф-16 са страхотна сила. Особено с новите радари, които могат да виждат много по-надалече, да засичат повече мишени, и мрежата за връзка ЛИНК 16, мисля, че това са ключови аспекти, които да позволят на България да се защити. Хубавото е, че благодарение на ЛИНК 16 и на тактическите преимущества, за които говорихме по-рано, ще можете да се възползвате, ако стане необходимо, от потенциала от Ф-16 на други съюзници от НАТО.
- Някои източноевропейски пилоти вече летят с Ф-16. Имаше ли някакви проблеми при това?
- Не сме забелязали такива. Всяка страна има своите предизвикателства, когато въвежда нови самолети (каквито и да са те). Виждаме, че Полша, която е от големите потребители на Ф-16 в региона, оперира с тези самолети много ефективно. Това е част от нашия план да гарантираме, че всеки ще бъде обучен по подходящ начин. Когато самолетите пристигнат, те могат да бъдат използвани веднага. Когато хвърлим поглед към вашите съседи в Гърция, те имат много солиден въздушен флот от Ф-16. Мисля, че има големи възможности за взаимно обучение между страни, които използват подобни самолети. Така българските пилоти ще могат не само да се възползват от уменията и опита, който получат в САЩ, но и да ги споделят с други съюзници от региона.