Една от най-търсените жени в България каза истината пред БЛИЦ за измамите по морето, страшно е!

Призовавам хората да се обръщат към нас и към медиите, защото когато един проблем бъде показан, хората разбират за него и са много по-мотивирани да участват в това той да се среща по-рядко, апелира Габриела Руменова

Това лято има множеството сигнали за нередности по морето и прилагането на нелоялни търговски практики. Агенция БЛИЦ се свърза с основателката на платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова.

В момента тя е един от най-търсените хора в България, защото е от малкото експерти, които могат да дадат адекватно мнение и съвет за актуалните проблеми от този вид.

Потърсихме я за отговори на едни от най-често задаваните от потребителите въпроси относно обслужването и резервациите по хотелите, наемането на чадъри и шезлонги както и за какво трябва да бъдем внимателни когато си купуваме храна от плажа. 

Ето как отговори на въпросите на медията ни специалистът в областта на потребителското право:

- Г-жо Руменова, какви сигнали за нарушения най-често постъпват в платформата "Ние, потребителите" през това лято?

- Сигналите в нашата платформа в момента са свързани основно с проблеми по курортите. Тук трябва да уточним, че не става въпрос за масовост, а по-скоро са примери, които сме срещали и  предходни години.

Мога да дам пример с туристи, които се свързаха с нас и разказа как принудително се изисква наемането на чадъри и шезлонги в комплект. Имаме примери от Северното и от Южното Черноморие.

 В един от случаите туристите са били изгонени от платената зона на плаж по Северното Черноморие, защото са искали да ползват и съответно да платят само чадър, но не и шезлонги с него.

Дамата, както и компанията не са били таксувани, но това им е създало сериозен дискомфорт и им е нарушило приятното изживяване по време на  почивката и това беше поводът, по който тя се свърза с мен, за да ми разкаже тази история.

След това тя беше споделена на Фейсбук страницата на „Ние потребителите“ и оттам колеги от медиите са забелязали. Споделили са я в техните сайтове и оттам се стигна до сезиране на Министерството на туризма, което обяви, че започва засилени и изненадващи проверки по плажовете с цел преустановяване на това нарушение, когато то бъде установено.

Както ние казахме, това е агресивна нелоялна търговска практика, тъй като потребителите биват принуждавани да си взимат под наем чадър и шезлонги в комплект, независимо от това, че някои от атрибутите на са им необходими.

Това е едно от нарушенията, за които получаваме сигнали. Други сигнали получихме и от медиите, свързани с пътуването в обществения транспорт, в междуградските автобуси.

По-скоро те са свързани с това, че не се спазват разписанията или че самите превозни средства не са в достатъчно надеждно състояние и създават риск за пътниците, включително в един от случаите беше сигнал от БНР, където проблемът беше, че няма колани в автобуса, превозващ пътниците.

Нещо, което ние установихме по отношение на превозите основно автобуси между различните курорти, е, че невинаги шофьорите издават билети след заплащане за пътуването, което е проблем.

Ние нямаме такива сигнали, но може би самите туристи не осъзнават сериозността от този проблем и той е, че когато пътникът не плаща билет или не получава такъв, той е като негова застраховка.

Ако се стигне до инцидент или пък ако багажът му бъде изгубен или повреден, ако ние не разполагаме с билет, че сме били пътници в този автобус, няма как да потърсим обезщетение, ако бъдат нанесени някакви вреди.

До нас стигна и още един сигнал чрез един специализиран туристически сайт, като става дума за физически лица, членуващи в групи за туризъм в социалните мрежи, които пускат обяви за пътувания основно в чужбина.

Но това е нарушение на законодателството, защото за да може някой да организира пътувания, той задължително трябва да бъде регистриран като туроператор или поне като тур агент.

В този случай това най-вероятно не е налице и такива оферти за пътувания има целогодишно, но в тези периоди, в които хората по-често пътуват, се засилват и ми се иска да им обърнем внимание, че рискът е много голям, и то не само да загубят пари, ако пътуванията не се състоят или не се осъществят по начина, по който са анонсирани, но също така и да попаднат в рискови за тях ситуации.

Апелът ми към тях е да бъдат много внимателни, да не се предоверяват на такива лица и когато някой организира пътуване, задължително да проверят дали той има необходимата регистрация, както и застраховка "Професионална отговорност". 

Това могат да направят на сайта на Министерството на туризма, като там има специални регистри както за туроператорите и агенциите, така и за всички места за настаняване и средства за подслон, когато правят резервации за настаняване в България.

Това е много важно и всъщност това, че е важно показва сезирането на Прокуратурата, която започна проверка по тези последни случаи.

- На какво бихте посъветвали летовниците да обръщат внимание по отношение на летните намаления?

- Сега, в края на лятото ще се появят много съобщения за намаления, свързани със стоките за морето и изобщо с летните облекла и аксесоари.

Това, което е важно да знаем, е, че когато се обявява съобщение за намаление, търговецът е длъжен да ни информира за старата цена, на която е била продавана стоката и съответно какъв е периодът на намалението, като по закон той не може да бъде по-кратък от 1 (един) ден и по-дълъг от 1 (един) месец.

Това е важно, защото ако не бъдат спазени тези изисквания, то тогава се появява съмнение дали намалението е реално или търговецът иска да ни подведе, че цената е намалена, но всъщност тя не е такава и да ни подлъже да купим нещо, което иначе не бихме купили.

Истината е, че контролният орган е този, който може категорично да установи  дали намалението е реално или не, като изиска контролната лента от касовия апарат и види в периода преди датата на началото на намалението на каква цена е бил предлаган съответният артикул.

Нека хората да знаят, че дори намалението при даден търговец да е реално, това не означава, че този стока не може да бъде намерена на по-ниска, дори и редовна цена при друг търговец. За това нека проверят и за други възможности.

- За какво трябва да внимаваме, за да избегнем измама по време и след като сме си направили резервация в хотел?

- Ако правим резервацията през някоя от платформите, които ни дават възможност чрез различни филтри да намерим мястото, което ни интересува, съответния хотел, къща за гости или семеен хотел при дадената ценова категория, която можем да си позволим, то тогава най-важно е да следим за 2 (две) неща:

На първо място, съобщенията, които понякога излизат, че остават едно или две места на това място, на което бихме желали да се спрем, защото това е един вид притискане и ние знаем много добре, че ако ще резервираме за август или началото на септември, възможностите са много по-малко, тъй като хората са направили своите резервации по-рано, а и  в момента местата за настаняване отчитат най-висока натовареност.

Подобно съобщение не бива да ни подвежда, защото може да се окаже, че действително остават много малко места, за които бихме могли да се класираме при резервирането, но това се отнася до съответната платформа.

Не е необходимо непременно веднага да взимаме решението, когато видим, че остават малко места, а ако действително сме си избрали това място за настаняване,  трябва да потърсим алтернативни пътища, чрез които бихме могли да стигнем до него.

Като например да се обадим директно на рецепцията, да видим дали някои други платформи не го предлагат.

По този начин да се уверим колко места остават там и колко време имаме ние, за да направим нашия финален избор с оглед на това хем да получим най-подходящото от гледна точка на това, което търсим, хем да не даваме излишно много пари.

Друго специфично по отношение на тези платформи е, че трябва внимателно да прочетем условията за анулиране на резервацията.

Понякога може да видим по-висока цена в дадена платформа за едно и също място за настаняване, спрямо тази в друга платформа и това е така, защото първата платформа например ни дава възможност за безплатна анулация до последния момент или някакви други преференции.

Трябва много да внимаваме какви са възможностите и какви са нашите потребности, доколко сме сигурни, че ще отидем на това пътуване, защо ако ние сме категорично сигурни, то тогава няма да е преференция за нас това, че можем да отменим резервацията.

Другото много важно нещо е, ако се откажем от резервацията през такава платформа или директно чрез резервиране на мястото за настаняване, да видим как ще ни бъдат върнати парите, т.е под формата на ваучери или пък като сума, която ние сме превели.

Правилният начин е търговецът да ни възстанови сумата или част от нея, в зависимост от условията, които той първоначално е обявил, че ще се случва комуникацията с него.

Друго важно нещо по отношение на платформите са така наречените клиентски отзиви. Невинаги можем да им се доверим изцяло, затова е хубаво да бъдем критични.

Има неща, които подсказват, че тези отзиви не са автентични, като например ако са изцяло положителни, ако не са много конкретни, а гласят нещо от рода на това "превъзходно място“ или подобни суперлативи.

Ако преобладават основно такива, кратки са и са без конкретика, то тогава първо, че може да не са автентични. Второ, че не могат да ни свършат много работа, за да се ориентираме дали това място ще ни хареса на нас, тъй като може някой да е бил много доволен, но това е, защото той е търсил шумно място, дискотеки, 24/7 забавления, а на нас ни трябва нещо по-тихичко или обратното, искаме да отидем там, за да се забавляваме максимално.

Обаче този, който е оставил отзива, че харесва даденото място е бил или някой по-възрастен човек, който си търси спокойствието или пък млад човек, който има натоварено ежедневие и иска да избяга от всичко това, от шумотевицата или младо семейство с дете, което има нужда от повече зелени пространства и площадки, а пък на нас това не ни е нужно.

Затова преди да тръгнем, внимателно трябва да си изясним какво точно искаме да получим като услуга, като атмосфера, обстановка, инфраструктура, за да можем да останем доволни.      

- Какво е мнението Ви за цените на чадърите и шезлонгите по морето това лято, правилно ли е те да бъдат отдавани в комплект и спазват ли се границите на свободните терени на плажовете, в които човек може да си сложи собствен чадър?

- Категорично във всеки един случай задължителното отдаване под наем на чадъри в комплект с шезлонги е агресивна нелоялна търговска практика. Без значение дали на табелата е обозначена цената на целия комплект или пък има разбивки за всеки един от атрибутите.

Но в крайна сметка се оказва, че хората отново трябва да си наемат този комплект, който предварително търговецът е определил, а той обикновено е чадър с два шезлонга или пък попаднахме на един друг плаж, на който се оказа, че може да се избира между чадър и два шезлонга и по-голям чадър и четири шезлонга.

Във всички тези случаи това е незаконно, като това го потвърди и Министерството на туризма, защото тук има елемент на принуда. Например човек може да е на работна почивка и да си е свършил работата по-рано или пък да е пристигнал по-рано и да има време до работния ангажимент и да отскочи до плажа за час, но е сам.

Защо трябва да плаща за два шезлонга или пък защо да не си вземе чадър, ако иска да полежи на пясъка?

Трябва да му се предостави възможност за избор и да не плаща за нещо, което няма да ползва, като това е категорично и законът го гарантира.

По мое наблюдение, на тези плажове, които успях да посетя, по-скоро бих казала, че свободните и платените зони като съотношение се спазват.

Но имаше и публикувани снимки в социалните мрежи, и по-точно клипове, който показваха различни плажни ивици, като на едната от тях забелязах, че чадърите са почти по цялото протежение на този плаж, който беше попаднал в обектива.

Така че очевидно все още има места, който са изцяло завзети от индустрията, както сподели една дама пред нашата камера в един репортаж, който направихме в Царево, но тя даде положителния пример, че всъщност това там не се е случило за радост и това е била нейната причина тя да избере това място.

Явно все още има такива случаи и по този повод чрез вашата медия бих желала да кажа на концесионерите и търговците, които отговарят за спазването на изискването, да се съобразяват с хората, защото има нещо друго, което ми направи впечатление.

Независимо, че на тези плажове, които успяхме да погледнем това лято до момента, си спазват съотношението платена-свободна зона, много повече са хората в свободната зона, а на тази зона, която е платена, хората са по-малко.

- Много хора използват публичен транспорт, за да отидат до морето. Имате ли сигнали за нелоялни практики от страна на превозвачите? И какво трябва да знаят хората, когато избират автобусна компания?

- Най-важното е когато избираме автобусната компания, предварително, колкото и да е скучно и досадно, да се запознаем с общите условия, при които тя предоставя услугата.

Защото част от тях касаят начина, по който можем да придвижим багажа си, защото например някои от компаниите поставят ограничение да вземат един куфар безплатно, а втория да бъзе платен.

А понякога има ограничение по отношение на размера на чантата и ние трябва да знаем всичко това предварително, за да преценим дали ни устройва или не. Също така да бъдем подготвени, ако ни се наложи да доплатим и трябва да го направим още преди да сме се качили в автобуса.

Защото може да се окаже, че минути преди тръгването, когато обикновено шофьорът оставя багажа в отделението за поставяне на куфарите, ние да разберем, че не можем да качим втора чанта или пък че размерът й е по-голям от допустимото, като всичко това е описано в общите условия.

Друго много важно нещо, ако хората решат да пътуват с домашните си любимци. Това също е момент, който предварително трябва  да бъде изяснен, защото, тези, които имат животинка вкъщи, знаят много добре колко е трудно когато тръгнат на по-дълго пътуване да осигурят това тя да бъде настанена някъде при техни близки или познати или пък съответно да я приготвят за път. 

Важно е също така да знаем имаме ли право да презаверим билета си за друга дата, какъв е срокът и колко пъти можем да го направим.

Обикновено можем да направим една промяна на първоначално определената дата, като това е безплатно.

След това вече всяка компания има различни условия, така че това също е важно да го погледнем преди да решим какво да правим и да знаем, че ако има забавяне в часа на тръгване, най-късно до половин час след първоначално обявения час на тръгване трябва да бъдем информирани за това обстоятелство, както и как ще се процедира в такъв случай.

Имаме право да ни бъде осигурен алтернативен транспорт или пък да се откажем от пътуването с тази компания и да получим обратно парите си. 

Ако пътуването е по-дълго тогава може да се наложи и да ни бъде осигурена нощувка, а също така и трансфер, например до хотела, ако това се наложи.

Тук става дума най-вече за пътуванията със самолети, тъй като знаем, че напоследък има доста проблеми с този вид транспорт.

- За какво трябва да внимаваме преди да чуем призива: "Млечна, вкусна царевица".

 - Оказа се, че това е още един голям проблем, за който хората не си дават достатъчно добре сметка.

Поне по мои наблюдения, през тези 5-6 дни в които бях по плажовете видях, че много родители купуват или позволяват на децата си да си купуват царевици, гевреци от тези лица, които се движат по плажовете с едни кошници, с едни колове, на който са поставили тези гевреци.

Това е риск, защото става дума за храна и тя изисква определени условия за приготвяне и за съхранение и когато ние не знаем първо кое е лицето, което ни предлага този продукт.

Второ как то е приготвило тази царевица или геврек, къде са стоели те, дали е достатъчно хигиенично, също и колко се е разхождал под слънцето.

Това са все въпросителни, които може би трябва да бъдат бариерата пред нас да купуваме храна от подобни търговци.

Това между другото важи и за изнесените витрини, които вече много често можем да срещнем по крайбрежните алеи и покрай тротоарите, когато вечер излизаме да се разхождаме в курортите, където се предлагат различни ястия, салати.

Защото там също сакаш не са осигурени необходимите условия, за да може да се запази както безопасността на тези храни, така и техните добри качества.

Идеята тук е хората наистина да се замислят доколко си струва да бъдат поемани тези рискове, а особено за разносната търговия по плажа, там знаем, че всичко е и много по-скъпо, отколкото ако си го купим някъде по път, отивайки към плажа.

Много хора се оплакват от различни здравословни проблеми, когато са на морето или се върнат от там и търсят най-различни причини за това, но всъщност може би не си дават винаги сметка за истинските и тези, които са най-близо до ума. 

Ние обърнахме внимание в специален сигнал до Агенцията по безопасност на храните, специално за този плаж, на които видяхме такава разносна търговия на царевица.

Техният отговор беше, че в крайна сметка всеки носи отговорност за това, което купува. И те са прави, че е така, тъй като ние тук понякога разбира се в повечето случаи разчитаме на контролните органи да свършат своята работа, но в подобни случаи, в които е много по-трудно установяването на такава търговска дейност, с оглед на това, че те не са постоянни обекти, които могат да бъдат проверени и ние трябва да бъдем активни.

Първо заради това, да даваме отпор и да не пазаруваме от подобни търговци и второ - да споделяме тази информация с останалите потребители, за да могат и те да осъзнаят рисковете. Смятам, че чрез едно такова гражданско поведение можем да окажем сериозно влияние върху пазара.

Призовавам хората да се обръщат към нас и към медиите, защото един проблем като бъде показан, тогава хората първо разбират че това е проблем, второ са много по-мотивирани да участват в това той да се среща по-рядко.

От друга страна самите търговци, които създават тези проблеми, да започнат да си дават сметка, че обществото не толерира подобно поведение, че с това само ще загубят клиенти, а няма да спечелят.

И от трета страна, лоялните търговци също по някакъв начин да реагират към тяхната нелоялна конкуренция. Ето как от най-различни страни всъщност, чрез това, че всеки защитава своите интереси, успяваме да вървим към едно ядро, което да се надяваме е бъдещето, което е по-добро по отношение на начина, по който всички ние искаме да изглежда пазарът. 

Господин ДИНЕВ, БЛИЦ

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук